2009-01-04, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Leif GW Perssons "Grisfesten" köptes för att få lite trevligt mys från välfärdssverige att avnjuta under mellandagarna.

Inbunden och i så fall var?
Citera
2009-01-04, 10:11
Medlem
Ördögs avatar
Suck ... varför har jag inte besökt den här tråden på länge? Nåja, trots de dåliga tiderna fortsätter jag att skaffa "nya" böcker varje vecka - mest på loppis och så. Det här är bara några av de senaste månadernas inköp, men dem som jag gillat mest och som jag just nu råkar komma ihåg.

Presenter till min kompis:
Marcus Aurelius: Självbetraktelser
Frans G Bengtsson: De långhåriga merovingerna
Frans G Bengtsson: För nöjes skull
S Carpenter / G Cooper / J Glenn / V Grissom / W Schirra / A B Shepard / D Slayton: Vi sju astronauter (De sju första amerikanska astronauternas egen berättelse i originalupplaga från 1962)

Presenter till kompisens son, min gudson:
Tove Jansson: Farlig midsommar
Margit von Willebrand-Hollmerus: Filurer i päls
Viktor Rydberg: Lille Viggs äventyr på julafton (med illustrationer av Harald Wiberg)

Till mig själv:
Bengt af Klintberg: Folkminnen
Isabella Lövin: Tyst hav
Max Hastings: The Korean War (Ersättning för sönderläst exemplar)
Bengt Jangfeldt: En osalig ande
Otto Nordenskjöld / Gunnar Landtman: Länder och folk i ord och bild 1-3 (Helt underbart populärgeografiskt verk från 1929, med massor av roliga citat i tidens anda. "De båda negerstaterna Haiti och Liberia utgöra ett sorgligt bevis på negerrasens oförmåga till statsbildande verksamhet" etc.)
Jari Hanski: Juutalaisviha Suomessa (Om antisemitismens historia i Finland)
Andrew Marr: A History of Modern Britain (Som Göran Häggs "Välfärdsåren" men om Storbritannien, och ännu mastigare)
Romano Bracalini: Otto milioni di biciclette. La vita degli italiani nel ventennio (Italiensk läsövning. Om vardagslivet i Italien under fascismen)
Angelo Del Boca: Il Negus. Vita e morte dell'ultimo re dei re (Dito. En biografi om Haile Selassie)

Nu börjar jag fylla i beställningslistan till årets bokrea.
Senast redigerad av Ördög 2009-01-04 kl. 11:08.
Citera
2009-01-04, 14:53
Medlem
Ursas avatar
The bone people av Keri Hulme. För att jag bara hade den i pocket, och jag håller på att bygga upp en samling av världens bästa böcker. Den samlingen kan ju inte bestå av pocketböcker... särskilt som jag kommer att läsa dem ~en gång om året.
Citera
2009-01-06, 22:56
Medlem
Harry_Hallers avatar
Fyndade bl.a. Georg Trakl Helian och andra dikter, 1956, Första svenska utgåvan. Fib:s lyriksklubbs bibliotek nr 25. Erlade 5 eller 10 kr i betalning.
Citera
2009-01-07, 00:03
Medlem
Liar's Poker av Michael Lewis köpte jag till jul då jag vill få en inblick i finansvärlden och Art of War av Tsun Tsu köpte jag bara för att ha den. Båda kommer läsas när det blir tid (och ork) över.
Senast redigerad av abandonallhope 2009-01-07 kl. 00:05.
Citera
2009-01-07, 00:06
Medlem
Rakiis avatar
Gjorde en beställning på Adlibris tidigare ikväll, och det blev en biografi över Malcolm X av Alex Haley (författaren till Rötter), Rasrisk av Mattias Gardell som handlar om den nationella rörelsen i Amerika såväl Freakonomics helt på måfå...

Köpte böckerna för jag har sett Spike Lees filmatisering om Malcolm X och finner black-power-rörelsen intressant medans Gardells bok ska fungera som ett substitut till afroamerikansk politik. Tror det blir bra det här...
Citera
2009-01-07, 15:47
Medlem
Rakiis avatar
Ännu mera inköp;

Barrack Obama - Min far hade en dröm (69:- på Pressbyrån)
Vilhelm Moberg - Invandrarna (3:- hos Röda Korset)
Vilhelm Moberg - Nybyggarna (-"-)
Citera
2009-01-07, 19:05
Medlem
qapmocs avatar
The Case for a Creator - Lee Strobel , blev intresserad när jag såg hans film The case for Christ
Citera
2009-01-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Inbunden och i så fall var?

Nej pocket tyvärr, köpte även "En annan tid..." samtidigt men upptäckte snabbt att jag borde läsa de som kommer mellan först. Så de ska väl beställas snart.
Citera
2009-01-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
, Rasrisk av Mattias Gardell som handlar om den nationella rörelsen i Amerika

Den är riktigt bra faktiskt, man får reda på mycket intressant om både den svarta och den vita nationella rörelsen i USA.
Blev faktiskt sugen på att bläddra igenom den igen nu direkt faktiskt
Citera
2009-01-07, 20:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Den är riktigt bra faktiskt, man får reda på mycket intressant om både den svarta och den vita nationella rörelsen i USA.
Blev faktiskt sugen på att bläddra igenom den igen nu direkt faktiskt

Tror också att den är bra och intressant då den behandlar intressanta rörelser inom amerikansk politik och motstånd till demokratin. Har tidigare läst om boken i Café där de hade en artikel skriven av Gardell just angående Aryan Brotherhood och sedan har jag även läst Bin Laden i våra hjärtan utav Gardell tidigare.
Citera
2009-01-08, 10:46
Medlem
pirates avatar
Jag köpte igår en bok av Malcolm Gladwell som heter Outliers. Han har även tidigare skrivit Blink och Tipping Point.
Outliers handlar om hur framgångsrika människor har blivit som de har blivit. Han utforskar varför vi andra normala människor alltid frågar oss fel frågor angående framgång och vad det är vi ska fråga istället.
Gillar man populärvetenskap så är han författaren man ska läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in