Idag köpte jag Tio Liv av Ludde Lindström. För att den kostade femton spänn mest. Men också för att den handlar en aning om Stureplan, vilket fascinerar mig.
New York Trilogy av Paul Auster, för att bok.nu har rekommenderat den i hundra år, och
Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami, för att Murakami är fantastisk och den här boken sägs ska vara hans bästa. Dessutom var jag sugen på att testa honom på svenska.
Fick hem två nya Dave Duncan-böcker förra veckan, som jag har enormt höga förväntningar på. Det är en serie i två delar. Children of Chaos och Mother of Lies, och ska enligt recensenter och andra vara än bättre än serierna A Man of His Word och A Handful of Men, som jag fullkomligt avgudar, därav mina höga förväntningar.
Har lovat mig själv nu att inte köpa några nya böcker innan jag läst ut de jag har, men det är inte lätt
Dom två senaste jag skaffade mig var wastelands vilket jag inte har riktigt börjat med. Men efter som jag älskar dystopier och novellsamlingar kan det ju bara inte gå fel.
Den andra var Falling Sideways Av Tom holt. Tog den bara enbart på framsidan om jag ska vara ärlig. Kände inte till Tom holt innan.
Men nu när jag har läst den så kommer jag börja köpa på mig alla hans böcker. Var riktigt rolig att läsa med otroligt smart och överraskande story.
Har ni inte läst något av han så testa.
Införskaffade precis "Njals Saga" från det lokala antikvariatet för blott tio kronor. Snacka om klipp!
Har hört mycket om boken, och även läst delar ur den på gymnasiets svenskaundervisning. Kommer ihåg att jag tyckte om den råa sagan, som stundom hade dråpliga scener med svart humor.
Jag kommer främst ihåg en del, som jag särskilt fann nöje av, och letade genast upp den i min bok. Bättre exempel på islänningarnas råa humor går väl inte att hitta?
"Gunnars skåle var helt byggd av timmer. Den hade yttertak av bräder med gluggar under långbjälkarna, och luckorna voro förskjutna. Gunnar sov i ett loft i skålen med Hallgerd och sin mor. Då hans fiender kommo fram till gården, visste de inte, om han var hemma, och bådo någon klättra upp på husen och se efter. Torgrim östmannen klättrade upp på skålen, medan de andra satte sig på gräsvallen. Gunnar ser en röd livrock skymta vid gluggen, sticker till med spjutyxan och träffar Torgrim mitt i livet. Torgrim miste fotfästet, släppte skölden och tumlade ner från taket. Han vacklade bort till de andra, där de sutto på vallen. Gissur såg på honom.
"Är Gunnar hemma?" frågade han.
"Det får ni se efter själva", svarade Torgrim, "men hans spjutyxa var hemma, det fick jag veta." Därpå föll han död ner."
Införskaffade precis "Njals Saga" från det lokala antikvariatet för blott tio kronor. Snacka om klipp!
Har hört mycket om boken, och även läst delar ur den på gymnasiets svenskaundervisning. Kommer ihåg att jag tyckte om den råa sagan, som stundom hade dråpliga scener med svart humor.
Jag kommer främst ihåg en del, som jag särskilt fann nöje av, och letade genast upp den i min bok. Bättre exempel på islänningarnas råa humor går väl inte att hitta?
"Gunnars skåle var helt byggd av timmer. Den hade yttertak av bräder med gluggar under långbjälkarna, och luckorna voro förskjutna. Gunnar sov i ett loft i skålen med Hallgerd och sin mor. Då hans fiender kommo fram till gården, visste de inte, om han var hemma, och bådo någon klättra upp på husen och se efter. Torgrim östmannen klättrade upp på skålen, medan de andra satte sig på gräsvallen. Gunnar ser en röd livrock skymta vid gluggen, sticker till med spjutyxan och träffar Torgrim mitt i livet. Torgrim miste fotfästet, släppte skölden och tumlade ner från taket. Han vacklade bort till de andra, där de sutto på vallen. Gissur såg på honom.
"Är Gunnar hemma?" frågade han.
"Det får ni se efter själva", svarade Torgrim, "men hans spjutyxa var hemma, det fick jag veta." Därpå föll han död ner."
"Är Gunnar hemma?" ja, det är en klassiker! Det körde jag och min kompis med länge under gymnasietiden.
- Är X hemma? och så låg vi dubbelvikta av skratt.
Njals saga är minst sagt cool. Min gamla pcketutgåva var totalt sönderläst, så nyligen köpte jag ett nytt ex (på antis, naturligtvis) i ett härligt, slitstarkt skinband!
__________________
Senast redigerad av SilverTip 2009-03-04 kl. 14:24.