2008-03-11, 20:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
En hel hög med tips, uppskattas verkligen! Läste några kapitel ur Generation X igår men den föll mig faktiskt inte alls i smaken, men det är en sån där titel som dyker upp ibland. Känns som en bok man borde läsa. Annars är jag lite inne på att läsa Kerouac, inte läst nåt av honom. Nu tror jag visst jag stavade hans namn fel också, men det får vi leva med.

Som sagt är Coupland i synnerhet en författare som kan vara svår att ta till sig men han fungerar verkligen då man väl kommit in i hans prosa och sätt att skriva på. Tycker att du ska ge dom andra böckerna en chans.

Keruac är ett bra val, börja med On the road och ge dig sen i kast med de mindre böckerna. Har själv De underjordiska här hemma som jag ska börja med någon dag. Om du är intresserad av beatböcker så så rekommenderar jag författare som Allen Ginsbergh (Howl), William s. Burroughs (Nakna lunchen, Svängd och Tjacket) samt en del andra.
Citera
2008-03-11, 20:38
Medlem
Pallevantes avatar
Har inte riktigt kunnat sätta ord på vad det är jag gillar med författare som Thompson och Klosterman. Kanske är det kritiken eller bilden av att dom verkligen skriver vad dom tycker om och inget annat. Liknande stil är det jag är ute efter
Citera
2008-03-11, 21:09
Medlem
Hednings avatar
Utan poesi - aldrig! (red. Christina sjöblad) (Stockholm 2008)

Jag har bara hunnit med Tommy Olofssons essä om Baudelaires inflytande på främst skåningar än så länge. Intressant.
Citera
2008-03-11, 21:58
Medlem
blienens avatar
Senaste boken jag köpte var Spelet av Neil Strauss. Köpte den därför att några kompisar hade sagt att den var rolig att läsa+att man kunde lära sig någonting av den.

/blienen
Citera
2008-03-11, 22:12
Medlem
Antevantes avatar
Beställde nyss på bokus

På liv och död : historien om Micke Dubois ā 34.00 kr
Bukowski : en biografi ā 87.00 kr
Svensk punk 1977-81 ā 43.00 kr

EDIT: Såg att man skulle motivera också.
Bukowski är lite av husgud. Svullos livsöde är ju onekligen intressant, och svensk punk är nostalgi för mig...
Senast redigerad av Antevante 2008-03-11 kl. 22:37.
Citera
2008-03-11, 22:34
Medlem
Reardens avatar
milton friedmans: capitalism and freedom
robert greenes: 48 laws of power
hakelius: konsten att läsa tanknar (dock som present till en polare)
Citera
2008-03-11, 22:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Har inte riktigt kunnat sätta ord på vad det är jag gillar med författare som Thompson och Klosterman. Kanske är det kritiken eller bilden av att dom verkligen skriver vad dom tycker om och inget annat. Liknande stil är det jag är ute efter

Nu har jag inte läst Klosterman men var sugen på boken du skrev om tidigare för något år sedan. Av Thompson är det enda jag läst Fear and loathing in Las Vegas och Kingdom of fear. I synnerhet är ju gonzolitteraturen enbart Hunters eget påhitt så mitt tips är att försöka läsa så mycket som du kommer över honom, vet att Pocket Shop har en del utav honom. Om du vill ha liknande böcker med ärlighet och käftsmällar man får av prosan skulle jag tipsa om Chuck Palahniuk. Testa Fight Club, Choke och Haunted som jag själv gillade starkt. Han är förövrigt på väg med en ny bok som heter Snuff, om den handlar om vad jag tror kan den vara riktigt bra.

Sen skulle jag föreslå Charles Bukowski ifall du gillar Hunter och Keruac, lite i stil med dessa båda herrar. Mycket sex, tragedier, alkohol och ströjobb här och där, rekommenderas starkt.
Citera
2008-03-11, 22:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Bukowski : en biografi

Om det är den stora biografin du syftar på skriven av Howard Sounes så rekommenderas den väldigt starkt, en av de bästa och mest intressanta biografier jag läst. Bör även tipsa samtidigt om samma författares Bob Dylan-biografi om man gillar honom vill säga.
Citera
2008-03-11, 23:14
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Om du vill ha liknande böcker med ärlighet och käftsmällar man får av prosan skulle jag tipsa om Chuck Palahniuk. Testa Fight Club, Choke och Haunted som jag själv gillade starkt. Han är förövrigt på väg med en ny bok som heter Snuff, om den handlar om vad jag tror kan den vara riktigt bra.

Har faktiskt varit inne på att läsa dom men glömt bort varje gång jag beställer böcker. The Rum Diary är jävligt bra, den enda skönlitterära (nåja) boken som Hunter skrev. Allt annat är gonzo, och sanningshalten i det går ju att diskutera, och görs säkert i minst en tråd på FB. Jag kan rekommendera Klosterman starkt. Inte läst någon annan bok än den jag nämnde ovan, men den är väldigt bra. En samling av hans essäer och artiklar för olika tidningar, skrivna på ett välsigt avslappnat men ändå kritiskt sätt. Det är inte helt fel att säga att det är någon form av retrospektiv gonzo över vissa av kapitlen där han ser tillbaka på och skriver om sina egna upplevelser kring olika ämnen
Citera
2008-03-11, 23:15
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Om det är den stora biografin du syftar på skriven av Howard Sounes så rekommenderas den väldigt starkt, en av de bästa och mest intressanta biografier jag läst. Bör även tipsa samtidigt om samma författares Bob Dylan-biografi om man gillar honom vill säga.

Jo den biografin är det...skönt, då har man nåt att se fram emot
Citera
2008-03-12, 02:48
Medlem
Snabba Cash, eftersom jag tyckte den verkade bra.
Citera
2008-03-12, 04:53
Medlem
OrangeSunsets avatar
Tyska orden - Nordens korsriddare av William Urban
Läser mycket facklitteratur om historia och den här verkar intressant.

Konspirationen mot Amerika av Philip Roth
Ville beställa åtminstone en skönlitterär bok och den här blev rekomenderad på flashback och verkade intressant.

Världsreligionernas födelse av Karen Armstrong
Har tidigare läst hennes bok buddha, får se om jag tycker lika bra om den här.

Edit,
Funderar på att beställa Vete, vapen och virus av Jared Diamond men kan inte hitta den som inbunden på adlibris eller bokus. Någon som har tips på andra bokhandlar på nätet?
Senast redigerad av OrangeSunset 2008-03-12 kl. 04:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in