2018-01-03, 20:30
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Köpt och köpt ...

Det har precis varit julafton och tomten kom med 1917, Stridens skönhet och sorg av Peter Englund.

Se där! Jag hittade för min del den första volymen i serien, om år 1914, till reapris (icke vrak-) i förra veckan. 1916-delen förvärvade jag i fjol. Återstår alltså att snoka upp 1915 och 1917, och vänta på den avslutande volymen som borde komma ut i november.

(FB) Stridens skönhet och sorg
Citera
2018-01-03, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Grattis! Det är naturligtvis något visst med originalutgåvan, men samtidigt glädjande att Brombergs gett ut denna klassiker i en vacker nyutgåva med förord av John Ajvide Lindqvist. Den har jag siktat in mig på

http://brombergs.se/Images/Article/CoverImagePlain/ExtraLarge/656.jpg

Den ser faktiskt rätt trevlig ut, jag får besöka det lokala biblioteket och läsa förordet. (Och har de inte köpt in den så får jag övertyga dem om att göra det, det exemplaret jag lånade häromåret började så att säga närma sig slutet på sitt liv)
Citera
2018-01-04, 02:23
Medlem
Intressesmurfens avatar
Jag köpte inte men fick Världen utan dig JILL SANTOPOLO i julklapp och den är riktigt bra. Innan dess köpte jag Jul i det lilla bageriet och till min man Hans Roslings bok (för att själv kunna läsa den sen.)
Citera
2018-01-06, 23:31
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Fords bok läste jag klart så sent som igår, känns trist att behöva säga adjö till Frank Bascombe efter tre böcker nu.
Blev precis klar med The lay of the land och visst är det en stor tomhet som fyller en när man lägger ifrån sig boken. Triologin omfattar totalt 1323 sidor där vi fått se livet genom Frank Bascombes ögon. Frågan är om inte tredje delen faktisk är den allra bästa? Episoden då han kollar på en hussprängning med sin gamla flamma (Vicki)s halvdemente farsa (Wade) är nog något av det bästa jag någonsin läst. Absurt men samtidigt realistiskt.

Överlag är de tre böckerna ganska ovanliga för att vara "dirty realism" då antagonisten besitter både pengar och kulturellt kapital. Denna typ av böcker brukar ju annars främst skildra de lägre samhällsskikten (som t.ex. i Vinterfiske av samme författare).

För att gå OnT så förbeställde jag precis Peter Mays nya deckare som utspelar sig på yttre Hebriderna. I'll keep you safe heter den och dyker upp i min lokala bokhandel här i byn den 11/1.
Citera
2018-01-07, 20:35
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Blev precis klar med The lay of the land och visst är det en stor tomhet som fyller en när man lägger ifrån sig boken. Triologin omfattar totalt 1323 sidor där vi fått se livet genom Frank Bascombes ögon. Frågan är om inte tredje delen faktisk är den allra bästa? Episoden då han kollar på en hussprängning med sin gamla flamma (Vicki)s halvdemente farsa (Wade) är nog något av det bästa jag någonsin läst. Absurt men samtidigt realistiskt.

Överlag är de tre böckerna ganska ovanliga för att vara "dirty realism" då antagonisten besitter både pengar och kulturellt kapital. Denna typ av böcker brukar ju annars främst skildra de lägre samhällsskikten (som t.ex. i Vinterfiske av samme författare).

För att gå OnT så förbeställde jag precis Peter Mays nya deckare som utspelar sig på yttre Hebriderna. I'll keep you safe heter den och dyker upp i min lokala bokhandel här i byn den 11/1.

Köpte eller snarare önskade mig "Homo Deus" av Juval Noah Harari, "Årstider" av Stephen King och "Moby Dick" av Herman Melville. Fick samtliga.

Homo Deus är en forstsättning på hans tidigare bok "Sapiens" som handlade om människans historia- hans andra bok fokuserar på framtiden.

Årstider ville jag ha eftersom jag samlar på alla Stephen Kings böcker och har fortfarande inte läst den här.

Moby Dick påstås vara en bok värd att läsa. Själv var jag för upptagen med sci-fi, skräck och populärvetenskap för att ha hunnit med den men nu står den här på min bokhylla och väntar på att bli öppnad.
Citera
2018-01-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
En fantastisk bok. Nu har jag bara läst den på engelska, men där blev jag nästan förtrollad av Bolaños självklara berättarstil.

Ja, fantastisk var ordet. Får väl läsa om den
på engelska framöver.
Citera
2018-01-11, 01:57
Medlem
fläckens avatar
"Anders Timell får inte dö." Dök upp typ 2 dagar innan Metoo-kampanjen. Rätt fnissig. Om man gillar Erlend Loe och annat absurt.

https://www.adlibris.com/se/bok/anders-timell-far-inte-do-9789198329926
Citera
2018-01-13, 12:49
Medlem
När vi var bäst av Mats Holm och Ulf Roosvald.

En bok om det svenska tennisundret, mellan ca 1973 till 1996. Dess uppgång och fall. Mycket av boken baseras på författarnas egna intervjuer med de fd tennisstjärnorna vi hade.

Finns för 29:- som rea-pocket på City Gross. Känns prisvärt.
Senast redigerad av byggare bob 2018-01-13 kl. 12:56.
Citera
2018-01-15, 21:49
Medlem
Ördögs avatar
Jag skulle kunna räkna upp:

Agnes von Krusenstjerna: Fröknarna von Pahlen I-IV (1995)
Agnes von Krusenstjerna: Fröknarna von Pahlen V-VII (1995)
Bo Balderson: Partiledarn avgår med döden (1982)

Andres Küng: Vad händer i Finland? (1977)
Finn Sandberg m.fl: Örtmedicin och växtmagi (Det Bästa, 1982)
Annemarta Borgen: Min örtagård (1973)
Bente G. Alver, Bengt af Klintberg m.fl: Botare - En bok om etnomedicin i Norden (1980)
Mårten Aronsson & Peter Gerdehag: Bygden där vinden vände (1999)
Brutus Östling & Staffan Söderblom: Örnarnas rike (2007)

von Krusenstjerna har för mig hittills bara varit ett namn i litteraturhistorierna. Jag visste inte att hennes romansvit hade kommit ut i nytryck på 90-talet, men när jag hittade samlingsvolymerna för nästan inget beslutade jag skaffa dem. Balderson är också en författare som jag inte ännu läst, men som jag tänker bekanta mig med.
Küngs bok om finlandiseringen under 70-talet har jag sedan tidigare i finsk översättning.
Örter och deras kulturhistoria samt folkmedicin är fascinerande ämnen, och jag försitter sällan en chans att billigt inhandla läckra bildverk om den underbara svenska naturen.
Citera
2018-01-22, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
De här beställningarna avhämtade jag på posten igår:

Henrik Schück: Rom - en vandring genom seklerna I-II (1912, 1914)
Hjalmar Procopé: Dikter i nytt urval (1921)
Alf Åberg: Karl XI (1958)
Henrik Tikkanen: Med bil och barn i Jugoslavien (1961)
Hermann Kauffmann: Muntra minnen från mellersta Tavastland (1972, 1 uppl. 1902) - Present till min far
Bengt Sändh: Adolf och det stora kriget (1991, två delar i en volym) - Present till min gudson

En liten recension av NSAP-medlemmen Alf Åbergs bok, är det för mycket begärt?

Hittade "Nazibruden" av Anna-Lena Joners Larsson på en loppis, får se om den går att reklamera om hon visar sig vara helt defekt.
Citera
2018-01-24, 06:30
Medlem
PropusGhandis avatar
"Yogananda - An autobiography of a yogi". Därför att Steve Jobs anhöriga delade ut den efter hans begravning. Nyfiken på varför.
Citera
2018-01-26, 21:19
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nils.flygel
En liten recension av NSAP-medlemmen Alf Åbergs bok, är det för mycket begärt?

Tyvärr är boken just nu instuvad på ett lager. Dock har jag alltid uppskattat Åbergs böcker. Hans kortvariga NSAP-medlemskap är inget hinder för det.

Lite fynd från bokrea och loppis:

Peter Englund: 1915 Stridens skönhet och sorg - Första världskrigets andra år i 108 korta kapitel (2015)
Folke Schimanski: De bortglömda - Andra världskriget i Afrika, Asien, Oceanien och Latinamerika (2016)
Anna Arutunyan: Tsar Putin - Myter, makt och despotism (2012)
Görel Cavalli-Björkman / Bo Lindwall / Hans-Curt Köster: Carl Larssons värld (1989)
Birger Christofferson / Gunnar Brusewitz: G Brusewitz - Antecknare (1988)
Senast redigerad av Ördög 2018-01-26 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in