Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Blev precis klar med The lay of the land och visst är det en stor tomhet som fyller en när man lägger ifrån sig boken. Triologin omfattar totalt 1323 sidor där vi fått se livet genom Frank Bascombes ögon. Frågan är om inte tredje delen faktisk är den allra bästa? Episoden då han kollar på en hussprängning med sin gamla flamma (Vicki)s halvdemente farsa (Wade) är nog något av det bästa jag någonsin läst. Absurt men samtidigt realistiskt.
Överlag är de tre böckerna ganska ovanliga för att vara "dirty realism" då antagonisten besitter både pengar och kulturellt kapital. Denna typ av böcker brukar ju annars främst skildra de lägre samhällsskikten (som t.ex. i Vinterfiske av samme författare).
För att gå OnT så förbeställde jag precis Peter Mays nya deckare som utspelar sig på yttre Hebriderna. I'll keep you safe heter den och dyker upp i min lokala bokhandel här i byn den 11/1.
Köpte eller snarare önskade mig "Homo Deus" av Juval Noah Harari, "Årstider" av Stephen King och "Moby Dick" av Herman Melville. Fick samtliga.
Homo Deus är en forstsättning på hans tidigare bok "Sapiens" som handlade om människans historia- hans andra bok fokuserar på framtiden.
Årstider ville jag ha eftersom jag samlar på alla Stephen Kings böcker och har fortfarande inte läst den här.
Moby Dick påstås vara en bok värd att läsa. Själv var jag för upptagen med sci-fi, skräck och populärvetenskap för att ha hunnit med den men nu står den här på min bokhylla och väntar på att bli öppnad.