2017-12-22, 20:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Rhodri Lewis "Hamlet and the vision of darkness"

Matthew Lewis "The Survival of the Princes in the Tower: murder, mystery and myth".

Dessa köpte jag för att jag är intresserad av engelsk historia, främst tiden kring Rosornas krig och de försvunna prinsarna är kring slutet av perioden. Matthew Lewis går igenom några uppslag enligt vilka prinsarna ska ha överlevt.

Rhodri Lewis analyserar Shakespeares pjäs Hamlet och ska ta en något revisionistisk syn med socialt kulturellt grepp. Shakespeare antas ha varit verksam under den sk Tudorperioden under inledningen av renässansen då åtskilliga medvetna förändringar genomfördes i syfte att stärka centralmakten och ena landet (perioden med rosornas krig hade markanta inslag av feodal ineffiktivitet och splittring) bl. a. genom en medveten policy för att skapa ett enhetligt nationellt språk, vilket även märks hos Shakespeare.
Citera
2017-12-26, 20:23
Medlem
Elementarpartiklarna (9789174296280)
Tärningsspelaren (9789127117785)
Processen (9789171370143)
All Involved (9781447283171)
KKM (9789185000937)
Fatale : Roman (9789197349123)

Tärningsspelaren nämndes i mitt näst sista köp (Stefan Ahnhem - Arton grader minus), kollade upp den och verkade sjukt intressant.
All involved, tog jag thelt random innan jag gick till varukorgen för att den var på rea och på engelska..

Resten beställde jag efter att folk har nämnt böckerna här på FB under andra trådar.
Spänningen är total!
Citera
2017-12-28, 18:16
Medlem
NoTruces avatar
The Dark Tower VII: The Dark Tower av Stephen King. För att det är sista delen, och det vore ju jävligt korkat att inte läsa den nu när man läst de andra sex.
Citera
2017-12-28, 18:30
Medlem
Rebali179s avatar
Baron Münchhausens märkvärdiga resor och äfventyr till lands och vatten.
Citera
2017-12-30, 20:46
Medlem
Babar-Barbarens avatar
Jag inhandlade den gamla svenska översättningen av Tolkiens Sagan om Ringen. Jag kastade ett öga på den ny översättningen, men den kändes så jävla tråkig i jämförelse med Ohlmarks klassiska tolkning. Så jag rotade runt på Tradera och hittade hela trilogin i någorlunda skick.
Citera
2017-12-30, 23:04
Medlem
Spyrrans avatar
Peter Robinson - När musiken tystnar.
Peter Robinson - Själens dunkla rum.
Peter James - Dödsmärkt.

Gillar Peter Robinson, och äger nu alla böcker utgivna på svenska. Har blandade åsikter om Peter James, men då jag har läst de flesta böckerna i serien så är det lika bra att läsa Dödsmärkt också.
Citera
2017-12-30, 23:21
Medlem
Cholas avatar
Brandon Sanderson - Arcanum Unbounded
Brandon Sanderson - Oathbringer
Tolkien - Der Herr der Ringe

Den första för att jag har Sanderson som en personlig favorit när det gäller kontemporär fantasy även om han är något ojämn i kvaliten på det han skriver. I och med att det är noveller så blir den dessutom lättare att lägga ifrån sig när man inte har tid att läsa.

Den andra boken (del tre i The Stormlight Archives) är fortsättningen på hans livsverk och det är en serie som fångar mig totalt med sin komplexitet, karaktärsuppbyggnad, persongalleri och driv i storyn.

Slutligen så ska jag försöka bättra på tyskan med hjälp av Sagan om ringen. Då jag läst den på såväl engelska som svenska (båda översättningarna) så är det lätt att hänga med samtidigt som det utmanar hjärnan lite.
Citera
2017-12-31, 09:53
Medlem
Köpt och köpt ...

Det har precis varit julafton och tomten kom med 1917, Stridens skönhet och sorg av Peter Englund.

Den fjärde boken i vad man skulle kalla "directors cut" av hans första bok "Stridens skönhet och sorg", om det vore en film.

Englund har letat upp brev och dagböcker från åren 1914 till 1918. Skrivna av allt från officerare vid fronten till skolbarn. Alla dessa brev och dagböcker berör på ett eller annat sätt det som händer vid tiden för första världskriget och Englund ger ut brottstycken ur dem i kronologisk ordning.

Man får en fantastisk bild av världen vid den här tiden.

En av de bästa historiska skildringarna av något scenario jag har läst. Det borde vara material för högstadie- eller gymnasiehistoria.
Senast redigerad av byggare bob 2017-12-31 kl. 09:56.
Citera
2017-12-31, 17:58
Medlem
På second hand så köpte jag 2666 av
Roberto Bolano, den är på 700 sidor
och verkar lovande. Att den kostade 2 kr
gjorde ju inte heller ont.
Citera
2018-01-02, 18:49
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky44456
På second hand så köpte jag 2666 av
Roberto Bolano, den är på 700 sidor
och verkar lovande. Att den kostade 2 kr
gjorde ju inte heller ont.

En fantastisk bok. Nu har jag bara läst den på engelska, men där blev jag nästan förtrollad av Bolaños självklara berättarstil.
Citera
2018-01-03, 18:34
Medlem
"Onda sagor" av Pär Lagerkvist, originalupplagan från 1924. Jag har varit väldigt fascinerad av verket sedan jag läste det häromåret, och har länge sökt ett passande exemplar av det. Nu är äntligen det sökandet över, och givetvis kommer det bli en omläsning å det snaraste!
Citera
2018-01-03, 18:46
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
"Onda sagor" av Pär Lagerkvist, originalupplagan från 1924. Jag har varit väldigt fascinerad av verket sedan jag läste det häromåret, och har länge sökt ett passande exemplar av det. Nu är äntligen det sökandet över, och givetvis kommer det bli en omläsning å det snaraste!

Grattis! Det är naturligtvis något visst med originalutgåvan, men samtidigt glädjande att Brombergs gett ut denna klassiker i en vacker nyutgåva med förord av John Ajvide Lindqvist. Den har jag siktat in mig på

http://brombergs.se/Images/Article/CoverImagePlain/ExtraLarge/656.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in