Citat:
Ursprungligen postat av
Caesare
Nice mannen! Lycka till.

"Men för att gå djupare i forskningen känner jag att de gamla medeltida tänkarna är ett måste att stifta bekantskap med". Jag tycker du tänker helt rätt. Vill man förstå skrifterna får man vända sig till mästarna, dvs hålla ett öga både på Skriften och tolkningstraditionen – inte
sola scriptura, men scriptura
et sacra traditio.
Verkligen roligt att du förkovrar dig! Är imponerad över din kunskapstörst och viljan att förstå den kristna traditionen, som du – om jag förstår det rätt – inte har en naturlig hemvist i. Grymt!
Tack för de fina orden.
Ja jag har haft ett kluvet förhållande till kristendomen som sakta börjat tina upp det senaste halvåret eller så. En del av dina texter om Anders Piltz har också väckt min nyfikenhet om att fördjupa mig mer i bibelforskningen. Har planerat att läsa klart alla evangelierna först innan jag tar itu med
Se ansiktet som vad jag förstår ska ta upp Jesu uppståndelse. Sen är det ju, som nämnts Bibeltråden här i litteraturforumet, att läsa Bibeln är ett livslångt studie man kanske aldrig riktigt blir klar med. Men då har man ju som tur är alla de här lärda herrarna att ta hjälp av.