Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 14:49
  #5449
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bactrianus
Adlibris har faktiskt tre fysiska butiker numera, två i Stockholm och en i Göteborg. Samma priser som på nätet, påstår de. Men självklart inte samma stora urval.

Juste ja, jag besökte en då de precis hade öppnat och köpte någon bok billigt där i stället för att gå över gatan till Akademibokhandeln. Däremot då jag var där tidigare i år så hade de bara pysselsaker, pennor och anteckningsböcker i överflöd, och Lego men inga böcker. Bor ju i Stockholm så ska nog ta mig dit igen någon dag framöver och kolla.
Citera
2018-08-15, 17:15
  #5450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Juste ja, jag besökte en då de precis hade öppnat och köpte någon bok billigt där i stället för att gå över gatan till Akademibokhandeln. Däremot då jag var där tidigare i år så hade de bara pysselsaker, pennor och anteckningsböcker i överflöd, och Lego men inga böcker. Bor ju i Stockholm så ska nog ta mig dit igen någon dag framöver och kolla.
OT för tråden men de har flyttat böckerna till Kungsgatan. Du var i den på Mäster Samuelsgatan/Regeringsgatan. Där det förr låg en riktigt billig och bra boklåda (Bokskotten).


Såå ...

Sedan sist har jag bland annat köpt

Catcher in the Rye
Heart of Darkness
Djurens gård
Slaughterhose Five


Alla för en (1) krona styck på en välgörenhetsbutik.

För en krona är det absolut värt att plöja dessa klassiker. För att öka på sin bildning.

Slaughterhouse Five och Heart of Darkness har jag inte läst förr. De bägge andra läste man ju i skolan men jag kommer inte ihåg dem fullt ut.
Citera
2018-08-15, 18:45
  #5451
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
OT för tråden men de har flyttat böckerna till Kungsgatan. Du var i den på Mäster Samuelsgatan/Regeringsgatan. Där det förr låg en riktigt billig och bra boklåda (Bokskotten).

Tack så mycket för infon, då vet jag!
Citera
2018-08-15, 20:43
  #5452
Medlem
Ördögs avatar
Åsne Seierstad: En av oss - En fortelling om Norge (2014)

Jag tycker att norsk (och även dansk) litteratur ska läsas på originalspråket, och har ibland gjort nätköp från norska nätantikvariat och auktionssajter - men de astronomiska fraktkostnaderna ger mig mardrömmar. Och här i Finland är det extremt sällan man hittar norska böcker på antikvariat eller loppisar. I förrgår kom jag dock över ett helt olöst exemplar av Seierstads Breivik-bok på återvinningscentralen i Östra centrum. 50 cent kostade den.
Citera
2018-08-16, 14:26
  #5453
Medlem
Jag bor utomlands och köpte och läste en bok som i Sverige antagligen heter "Själarnas Resa" av Michael Newton, som är en klinisk verksam psykolog som genom hypnos och regressionsterapi försatt klienter i tillstånd där de inte bara berättar om sina tidigare liv, utan också vad som utspelar sig mellan liven. Hans anteckningar från dessa fall visar med tiden upp en allt större konvergens och samstämmighet. Denna bok innebar inte så många nyheter för mig. Men jag tror att andra, även om de läste den med ett lite kritiskt öga, skulle uppfatta den som högst sällsam och omskakande läsning.
Citera
2018-08-16, 18:49
  #5454
Medlem
Rakiis avatar
Mitt senaste bokköp blev ännu en hockeybok till min växande samling av sportlektyr, nämligen The Russian Five: A Story of Espionage, Defection, Bribery and Courage av Keith Gave. Avhandlar då CCCP släppte sina spelare till Nordamerika för att spela i NHL och fem av dom som hamnade i Detroit Red Wings.
Citera
2018-08-16, 19:08
  #5455
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus2
Jag bor utomlands och köpte och läste en bok som i Sverige antagligen heter "Själarnas Resa" av Michael Newton, som är en klinisk verksam psykolog som genom hypnos och regressionsterapi försatt klienter i tillstånd där de inte bara berättar om sina tidigare liv, utan också vad som utspelar sig mellan liven. Hans anteckningar från dessa fall visar med tiden upp en allt större konvergens och samstämmighet. Denna bok innebar inte så många nyheter för mig. Men jag tror att andra, även om de läste den med ett lite kritiskt öga, skulle uppfatta den som högst sällsam och omskakande läsning.
Kul att du nämner denna bok, som även jag läste för ett halvår sen, och jag älskar boken, mycket fascinerande läsning, och jag rekommenderar verkligen den till alla som är intresserade av livsfrågor... Tror även att det som avslöjas i boken kan vara sant, även om en del av innehållet nästan är lite "för bra för att vara sant"...

Jag har även påbörjat läsningen av Newtons uppföljare "Själarnas öde", som handlar om ungefär samma saker som första boken, och är sålunda lika fascinerande och bra...

De senaste böckerna jag köpte var serieböckerna "Patience" av Daniel Clowes och "Kafka" av Robert Crumb - men har inte känt för att börja läsa dem ännu - tycker väl inte att det är lika intressant att läsa serier längre, men köpte böckerna ändå för att författarna är gamla favoriter och för att de har fått gott omdöme/kritik...
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-16 kl. 19:25.
Citera
2018-08-16, 19:47
  #5456
Medlem
RZLAs avatar
Doktor Sömn av Stephen King. Jag läste The Shing i vintras och vill gärna läsa uppföljaren också.
Citera
2018-08-16, 21:33
  #5457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Kul att du nämner denna bok, som även jag läste för ett halvår sen, och jag älskar boken, mycket fascinerande läsning, och jag rekommenderar verkligen den till alla som är intresserade av livsfrågor... Tror även att det som avslöjas i boken kan vara sant, även om en del av innehållet nästan är lite "för bra för att vara sant"...

Jag har även påbörjat läsningen av Newtons uppföljare "Själarnas öde", som handlar om ungefär samma saker som första boken, och är sålunda lika fascinerande och bra...

Intressant! Tack för tipset om uppföljaren. Javisst hade jag också den känslan, att pusselbitarna möjligen föll lite väl mycket på plats i Michael Newtons första bok. Han har säkert polerat innehållet en del för att framställa en säljande story, som brukligt är i USA. Det finns dock kvar fascinerande anledningar att läsa denna bok om bara så lite som 15-30% av innehållet bygger på insamlad och korrekt återgiven data. Psykologin är en väldigt ung vetenskap, så vi bör förvänta oss en del nya metoder och genombrott här inom kort. Läser man dessutom boken parallellt med samtida upplysta som Eckhart Tolle, Ruper Spira, Adyashanti och deras egna erfarenheter och teorier, så ökar sannolikheten för att Newton med sin bok hittat fram till något nytt.
Citera
2018-08-16, 21:57
  #5458
Medlem
Haddos avatar
Jag läser mycket böcker men jag köper väldigt sällan nya. Enligt mig finns de överallt gratis. Folk vill inte samla på böcker längre så jag hittar böcker överallt. Den senaste jag hittade heter Segla på värmen. 125 sidor korta berättelser om människor som vill segla utomlands till länder långt borta. Utgavs av Svenska kryssarklubben 1996.
Citera
2018-08-18, 19:04
  #5459
Medlem
Kenpos avatar
Hittade tvenne ex. av Richard Yates nittonhundratalsklassiker Revolutionary Road på en antikvariatshylla och köpte båda för 50 kr/st. Jag planerar att ge dem i present åt förtjänta bekanta. Yates sålde aldrig i några stora upplagor, och hans rykte beskuggas av omdömet "writer's writer". Dels beror det på hans utsökta stilkonst, som i sin sensibilitet påminner om Tjechovs, men även på hans illusionslösa (somliga skulle säga tröstlösa) syn på amerikanskt samhällsliv och dess möjligheter till (själv)bedrägeri.
__________________
Senast redigerad av Kenpo 2018-08-18 kl. 19:25.
Citera
2018-08-18, 20:04
  #5460
Medlem
hvita.nhegrers avatar
.
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-18 kl. 20:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback