2021-11-28, 19:11
Medlem
ghostfacegangstas avatar
Senaste jag införskaffade var ett exemplar av Nya Testamentet på engelska, King James Version. Jag älskar den svenska översättningen från 1917 men jag har hört mycket gott om denna engelska version också så jag tänkte ge den en chans.
Citera
2021-12-10, 03:24
Medlem
Jag har fortsatt att köpa böcker ur den svenska serien "Atlantis väljer ur världslitteraturen". Denna gång är alla böckerna skrivna av grekiska författare och filosofer som levde under antiken. Antikens litteratur är ett ämne som intresserar mig mycket.

- Diogenes Laertios, Berömda filosofers liv och läror.
- Plutarchos, Bordssamtal : Moralia V.
- Plutarchos, Om religion. Moralia IV.
- Plutarchos, Levnadsråd: Moralia II.
- Plutarchos, Kärlek och vänskap: Moralia I.
Citera
2021-12-31, 12:28
Medlem
Ördögs avatar
Sven Willner: Vandring i labyrint - Essäer (1994)

En skribent som jag har flera andra böcker av, och följaktligen gillar.
Citera
2022-01-05, 10:22
Medlem
Blev intresserad av att se om Åke Ohlmarks översättning av Den Gudomliga Komedin var bra så jag köpte den i tre delar (Helvetet + Skärselden + Paradiset). Åke Ohlmark är känd för att tidigare bl.a. översatt Sagan om ringen böckerna.

- Den Gudomliga Komedin (Åke Ohlmark) av Dante Alighieri.
- Kvinnoöden under antiken av Ovidius.
Senast redigerad av Piratpartiet 2022-01-05 kl. 11:11.
Citera
2022-01-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Åke Ohlmark är känd för att tidigare bl.a. översatt Sagan om ringen böckerna.
Nå, inte bara känd, snarare ökänd (och han heter Ohlmarks med s). Men jag har egentligen inte så mycket mot hans översättning - jag är översättningsliberal. Kan rekommendera hans senare smädeskrifter mot Tolkien, han tappar verkligen vettet.

Mitt senaste bokköp var Gårdagens ö av Umberto Eco, jag har läst de flesta av hans andra skönlitterära böcker. Den var som väntat mycket bra, dock inte på samma nivå som Baudolino eller Foucaults pendel. En definitiv rekommendation om man redan gillar Eco och har läst hans andra böcker.
Citera
2022-01-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plog-Pelle
Kan rekommendera hans senare smädeskrifter mot Tolkien, han tappar verkligen vettet.

"Tolkien och den svarta magin" (1982)? Jag har letat efter den, men boken verkar vara svår att få ta på idag. Den är nog intressant.
Citera
2022-01-08, 18:17
Medlem
Citat:
"Tolkien och den svarta magin" (1982)? Jag har letat efter den, men boken verkar vara svår att få ta på idag. Den är nog intressant.
Precis. Jo, den är svår att få tag på, man får nog kolla Bokbörsen och gamla antikvariat för att hitta den.
Citera
2022-01-08, 18:43
Medlem
liten.igelkotts avatar
Märkligt nog var det "Mitt namn är Eduard Braun Hitler" av Olov Svedelid

Den kom ut 2000 typ och jag hörde talas om den för flera år sedan men har inte hittat den förens nu. Köpte den begagnad på en julmarknad i december 2021.

Köpte den för att jag tyckte att det lät som en spännande bok samt att jag som ung älskade Svedelids böcker om Hassel.
Senast redigerad av liten.igelkott 2022-01-08 kl. 18:53.
Citera
2022-01-10, 19:24
Medlem
Citat:
Går att beställa på biblioteket.
Citera
2022-01-10, 19:29
Medlem
Sheps avatar
Ålevangeliet - berättelsen om världens mest gåtfulla fisk

Jag såg nån video för ett tag sen som handlade om mysteriet bakom hur ålen förökar sig och hur man under en lång tid inte känt till mycket alls om ålens livscykel. Fick tips av en vän om boken.
Citera
2022-01-17, 12:00
Medlem
Yayois avatar
Jag köpte bl.a en e-bok om RT, konspirationsteorier och Rysslands public diplomacy eftersom ämnet känns lite extra angeläget just nu (även här i Sverige). Boken är rätt ny och sista kapitlet har titeln RT in the Post-Pandemic World.

Russia Today and Conspiracy Theories av Ilya Yablokov & Precious N Chatterje-Doody

Ur förlagets presentation:

”The Russian international media outlet Russia Today (RT) has been widely accused in the Western world of producing government propaganda and conspiracy theories. This book explores for the first time the role that conspiracy theories actually play in the network’s broadcasts.

More than this, it provides the first ever study of how the Russian government engages with conspiracy theories in the international arena, with a particular focus on the use of conspiracy theories as an instrument of public diplomacy. RT was established in 2005 to represent Russia to the world, and to present a Russian perspective on global events. Whilst some of RT’s more overtly conspiratorial output has been taken off the air, the network remains a source of significant concern for governments and intelligence agencies in Europe and North America. Now, more than ever, policymakers, journalists, academics, and intelligence services alike seek to understand the role RT plays in the Russian government’s foreign policy agenda. The authors use RT as a case study to investigate how global communication technologies influence the development and dissemination of conspiracy theories, which are also an important component of the post-Soviet Russian intellectual landscape and Kremlin-sponsored political discourse.”

https://www.routledge.com/Russia-Today-and-Conspiracy-Theories-People-Power-and-Politics-on-RT/Yablokov-Chatterje-Doody/p/book/9780367224677
Senast redigerad av Yayoi 2022-01-17 kl. 12:10.
Citera
2022-01-26, 13:37
Medlem
"Meditations on the Tarot", för att hänga med i diskussionen på favvopodden "weird studies".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in