2011-11-10, 07:48
Medlem
Ördögs avatar
Lite loppis-, antikvariats- och auktionssajtsfynd från de senaste månaderna:

Fredrik Ström: Svenska visor, ramsor och folkrim (1968, 1 uppl. 1941) - Skatter ur svensk folkdiktning, samlade och utgivna av en på sin tid mycket berömd socialdemokratisk politiker och författare. Tror ni Toblerånamåna eller Ljugholt alls vet vem han var?
Fredrik Ström: Svenska folkgåtor (1937) - Dito
Carl-Herman Tillhagen: Folklig läkekonst (1977, 1 uppl. 1958) - Skrock och seder
Per Ottesen: Spøkelser (1998) - Norska spökhistorier och andra mystiska tilldragelser
Göte Göransson: Mina insektsvandringar (2001) - Läckert bildverk om småkryp
Margaret Craven: I Heard The Owl Call My Name (nyutgåva, 1 uppl. 1967) - Om liv och död bland Kanadas indianer
Paulo Coelho: O Alquimista (2001, 1 uppl. 1990) - Portugisisk läsövning
Christina Jutterström: Uppfostrad av män - Memoarer (2010)
Barbara Ehrenreich: Bait and Switch - The (Futile) Pursuit of the American Dream (2005) - Om den amerikanska medelklassens utförsbacke
Eric Schlosser: Reefer Madness and Other Tales From the American Underground (2004) - Fast Food Nations författare undersöker knarkhandeln och porrbranschen
Alissa Quart: Branded - The Buying and Selling of Teenagers (2002) - Om den skrupelfria marknadsföringen som tonåringar utsätts för
Kerstin Fredholm: Fint hemma (2005) - Journalist wallraffar som svart städhjälp
Donald R. Morris: The Washing of the Spears (1994, 1 uppl. 1965) - Tjock bok om zulukrigen
Richard Pipes: Russia Under the Old Regime (1995, 1 uppl. 1974) - Standardverk om det gamla Ryssland
William Taubman: Khrushchev - The Man - His Era (2005) - Tjock välmatad biografi
Ernle Bradford: Cleopatra (2000, 1 uppl. 1971) - Icke så tjock biografi, men rikt illustrerad
Anonyma: Eine Frau in Berlin - Tagebuchaufzeichnungen vom 20. April bis 22. Juni 1945 (2008) - Gripande dokument om Tredje rikets fall i form av en 30-årig berlinerkvinnas anteckningar
Alma Söderhjelm: Av Bonaparternas ätt (1936) - Bok om Napoleon III av en av mina favorithistoriker
Letta Rudnicka Jaroszynska: Mitt möte med Röda armén (1943) - Svensk-polsk författarinna skildrar Sovjets ockupation av östra Polen

Därtill en del ordinarie bokhandelsköp, pocketutgåvor allesamman:

Sören Wibeck: Religionernas historia
Dick Kling: Radhusproletärer och ombudskapitalister
Maciej Zaremba: Mobbarna och rättvisan
Maciej Zaremba: Hem till skolan
Bengt Ericson: Den nya överklassen
Henrik Höjer: Al Capone - Gangstern och den amerikanska drömmen
Senast redigerad av Ördög 2011-11-10 kl. 08:43.
Citera
2011-11-10, 17:16
Medlem
GabeRoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhoob
Det kanske är bra för honom. Du har ju inte en jävla aning om hans läsvanor eller liknande... Sluta lek så jävla pretto!!

Om man är halvvägs i den boken efter två veckor ger det ett genomsnitt på cirka 16 sidor per dag. Inget speciellt enligt mig. Men så läser jag ju extremt fort också.

Hur fort det går för dig att bläddra igenom senaste Slitz-tidningen är dock en annan historia.
Citera
2011-11-10, 17:27
Medlem
Toshiros avatar
Ofärd av Dick Harrison.

Anledning, tja, jag gillar historiska romaner, de utgör 99,9% av mitt nuvarande bokförråd Har bara läst cirka 20 sidor ännu, så inte skapat en uppfattning om den är bra ännu
Citera
2011-11-11, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabeRoth
Om man är halvvägs i den boken efter två veckor ger det ett genomsnitt på cirka 16 sidor per dag. Inget speciellt enligt mig. Men så läser jag ju extremt fort också.

Hur fort det går för dig att bläddra igenom senaste Slitz-tidningen är dock en annan historia.

16 sidor per dag är väl inte särskilt lite? Jag har inte tid att läsa skönlitteratur annat än i sängen innan jag ska sova och då läser jag nog inte så mycket som 16 sidor, jag läser inte heller varje kväll.
Skulle tippa på att de flesta har det ungefär så. Efter jobb, pendlande, matlagning,hushållssysslor osv så finns det nog inte så mycket tid kvar att sitta och läsa.
Citera
2011-11-11, 13:25
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Köpte Keith Richards - Livet med motiveringen att nu kommer vintern vilken dag som helst och då behöver man något som värmer i kylan.
Citera
2011-11-11, 14:48
Medlem
litteraturfantasts avatar
Införskaffat under dagen:

Rid inatt
Förrädarland
Giv oss jorden
Din stund på jorden av Moberg ( vet att jag säkert köpt på mig minst ett dubbelexemplar nu )

Högra handen -noveler av Solsjenitsyn
Den räddande tungan av Canetti
En fest för livet av Hemingway
Springaren av S.Trenter
Den vedervärdige mannen från Säffle av S/W
Frestelsernas berg av Gardell
Naiv.Super av Loe ( ska se vad detta är för dynga )
Den goda viljan av Bergman ( är mannen subtilare när han skriver eller ej? Ska bli intressant att se )
Fadren, Fröken Julie av Strindberg
Min första kärlek av Turgenjev
Galna hundar av Hedberg
Utbrytningen av Cordelier

Alla böcker för mellan 2 och 10 riksdaler.
Citera
2011-11-12, 08:02
Medlem
Ördögs avatar
De här beställningarna avhämtade jag på posten igår:

Henrik Schück: Rom - en vandring genom seklerna I-II (1912, 1914)
Hjalmar Procopé: Dikter i nytt urval (1921)
Alf Åberg: Karl XI (1958)
Henrik Tikkanen: Med bil och barn i Jugoslavien (1961)
Hermann Kauffmann: Muntra minnen från mellersta Tavastland (1972, 1 uppl. 1902) - Present till min far
Bengt Sändh: Adolf och det stora kriget (1991, två delar i en volym) - Present till min gudson
Citera
2011-11-12, 18:06
Medlem
Idiotpods avatar
Blev 2 inköp idag!

Gick och plockade ut Bret Easton Ellis bok "American Psycho" som nog många utav er här känner till. På engelska givetvis! Blev tvungen att köpa den för att jag blev av med min på en bokresa. =/

Plockade även ut 4e boken "Arvtagaren" ur Eragon-serien. Mycket intressant att se hur han växt som författare genom åren. Det var ju en gigantisk skillnad på Eldest och Brisingr i språket och uppbyggnaden.

Blir kul och se hur Paolini växt!
Citera
2011-11-12, 21:39
Medlem
Blev en liten nätt hög idag. Här är the greatest hits:

Rut Hillarp - Dina händers ekon
Erik Beckman - Farstu
Sture Dahlström - Den galopperande svensken (Cavefors-utgåvan)
Werner Aspenström - Det röda molnet
Willy Kyrklund - Den rätta känslan
Ezra Pound - ABC för läsare
Per-Erik Lindahl - Spelet om Eric Hermelin (finfina jabbar mot SVT och Ekerwald. Riktigt rolig)
Antonio Gramsci - En kollektiv intellektuell
Judith Butler - Genus ogjort
Leif Panduro - Fern fra Danmark (dansk originalutgåva, dedikerad och märkt med Panduros adress och på den tiden hemliga telefonnummer)
Majken Johansson - Buskteater
Martina Lowden - Allt
Djuna Barnes - Natt bland hästar
Peter Weiss - Diagnos

å sen ett gäng till. Blir en bra vecka det här.
Citera
2011-11-13, 02:53
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Blev en liten nätt hög idag. Här är the greatest hits:

Rut Hillarp - Dina händers ekon
Erik Beckman - Farstu
Sture Dahlström - Den galopperande svensken (Cavefors-utgåvan)
Werner Aspenström - Det röda molnet
Willy Kyrklund - Den rätta känslan
Ezra Pound - ABC för läsare
Per-Erik Lindahl - Spelet om Eric Hermelin (finfina jabbar mot SVT och Ekerwald. Riktigt rolig)
Antonio Gramsci - En kollektiv intellektuell
Judith Butler - Genus ogjort
Leif Panduro - Fern fra Danmark (dansk originalutgåva, dedikerad och märkt med Panduros adress och på den tiden hemliga telefonnummer)
Majken Johansson - Buskteater
Martina Lowden - Allt
Djuna Barnes - Natt bland hästar
Peter Weiss - Diagnos

å sen ett gäng till. Blir en bra vecka det här.

Nu ska vi se här. Kyrklund är för svår för mig, så han går bort. Dahlström boken har jag läst, men det har väl du också gjort antar jag...

Leif Panduro: är det En man från Danmark? ( ja, så var det tydligen ) Den har jag ju i bokhyllan härhemma.
Senast redigerad av litteraturfantast 2011-11-13 kl. 03:20.
Citera
2011-11-17, 00:00
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabeRoth
Inte för att vara dryg eller så, men halvvägs efter två veckor är väl inget speciellt. En sådan bok skall man vara halvvägs i efter två timmar!

Jag läser en gång i veckan hahaha...
Citera
2011-11-17, 01:07
Medlem
Shalashaskas avatar
J. G. Ballard - Millennium People
Maurice Blanchot - Katastrofens skrift
Michel Houellebecq - Kartan och landskapet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto