2013-06-27, 15:53
Medlem
Köpte hela romansviten På spaning efter den tid som flytt av Proust i pocketform. Köpte på antikvariat men de var i skick som helt nya.

Min bokhylla kommer se ännu flottare ut. Har läst några hundra sidor av första delen. Märkligt att man kan bli så fängslad av en "berättelse" som inte har nån anknytning som helst till mig eller mitt sätt att leva. Kan bara betyda en sak - författaren är förbannat bra på det han gör.

Varför? En bokhylla är inte komplett utan den sviten. Jag hoppas hinna med att läsa hela innan jag dör. Har ofta svårt att finna anledningar till att leva vidare. Nu har jag i alla fall en anledning.
Senast redigerad av eufori9 2013-06-27 kl. 15:56.
Citera
2013-06-27, 21:27
Medlem
BradDourifs avatar
Varje gång man går in i en second hand-butik eller på loppis och kollar in boksektionen hoppas man ju, mer eller mindre medvetet på att man, just den här gången ska lyckas hitta dem, böckerna man suktar efter. Ibland händer det, men ofta slutar det med att man går därifrån med ännu nån jäla Hemingway, eller Steinbeck, eller Sun Axelsson, eller Gustaf Jansson, eller Kerstin Ekman, igen. Inget ont om dessa författare, men det var ju kanske inte riktigt det man hoppades på. Men så idag när jag gick bort te böckerna på Emmaus var det första jag såg Enstöringen av Eugene Ionesco, en bok å författare jag varit sugen på ett bra tag, och redan där var besöket värt. Men sedan rotade jag fram fler, och fler, och när jag helt skakis av eufori kom fram till kassan var det med följande böcker under armen:

Franz Kafka - Dagböcker (den skitsnygga gamla kolsvarta Anthropos-utgåvan!)
Julien Gracq - En balkong i skogen
Jean Genet - Tjuven och kärleken
Eugene Ionesco - Enstöringen
Malcolm Lowry - Under vulkanen (har den sedan tidigare i pocket, men den fina svenska förstautgåvan för en tjuga var svår att hålla fingrarna ifrån)

...allt för en dryg hundralapp. Mina tankar går till den gamle bibliofil som gått ur tiden, vars barn (till min stora lycka) uppenbarligen inte vet böckers värde.

Mvh bibliofil4life
Citera
2013-06-27, 22:06
Medlem
alittleawesomes avatar
Var på loppis. Köpte Sagan om Ringen-triologin, Sylvia Plath - Glaskupan och Doris Lessing - Gräset sjunger, för TIO KRONOR. Gamla pocketböcker, men triologin är inte ens särskilt sliten. Kul fynd och kul dag!
Senaste boken jag köpte dyrt i en bokhandel är nog Harry Potter och Dödsrelikerna när den kom ut
Citera
2013-06-30, 21:12
Bannlyst
Har införskaffat några intressanta titlar på sista tiden:

Slakthus 5 av Kurt Vonnegut, pocket. Har velat läsa denna klassiker ganska länge och nu ska det väl äntligen bli av.
Dexter: Hängiven hämnare av Jeff Lindsay, pocket. Jag gillar TV-serien Dexter och tidigare har jag läst Lindsays första bok om Dexter och gillade den, så nu vill jag läsa uppföljaren också.
Sybil av Flora Rheta Schreiber, inbunden. Läste denna bok under tonåren och vill läsa om den.
Citera
2013-07-09, 00:09
Medlem
nagelbands avatar
Köpte The great Gatsby i en vacker penguin classic-utgåva. Alla Fitzgeralds verk finns i matchande utgåvor och planen är att det blir en sådan samling i min hylla.
Jag har läst den på svenska innan men min senaste idé är att läsa alla böcker jag kan på originalspråk. Går långsamt att läsa på engelska men det är det värt.
Citera
2013-07-17, 08:59
Medlem
Ördögs avatar
Kanske man skulle fortsätta redovisa sina nyförvärv ... men jag tror jag tar dem i mindre omgångar, det känns just nu enklast så.

Några loppisfynd från de senaste veckorna:

James Joyce: Finnegan's Wake (Penguin Classics 2000)
- En klassiker, kort och gott ...

Vera von Kræmer: Brantings på Norrtullsgatan (1939)
- Memoarer och kulturhistoria är alltid trevligt. I böcker om arbetarrörelsens historia hittar man dessutom alltid roliga och graverande citat, som är ypperliga att använda i debatter med dagens pladdersossar och rödvinsvänster!

Jan Olof Olsson: Chicago (1958)
- Jolo är en av de främsta journalister Sverige haft, jag har en lång rad av hans böcker och kompletterar gärna samlingen då tillfälle ges.

E.R. Gummerus: Roms ansikten - Möten och minnen (1983)
- Jag har också flera av Gummerus' böcker om Italien - jag har skrutit om dem här och här - och tackar inte nej till fler.

Ejnar Thomasson: Rysk litteratur under tvåhundra år (1948)
- Ett välkommet referensverk vid inhandlandet av ostliga klassiker.

Ernst Nathorst-Böös (red): Måltider ur världslitteraturen - En antologi försedd med recept och kommentarer (1964)
- Mer kultur- och litteraturhistoria.

Donald Day: Framåt Kristi stridsmän (1944)
- Ett tillskott till kuriosahyllan - en amerikansk journalist och nazistsympatisör berättar om sina upplevelser. Utgiven av Europa Edition Stockholm.
Senast redigerad av Ördög 2013-07-17 kl. 09:56.
Citera
2013-07-18, 11:36
Medlem
Igår inhandlade jag en svit av "Svenska jägarförbundets nya tidskrift" 1894-1908 för det facila priset av 5:-/st.Blev även några gamla reseskildringar samt Ellen von Platens memoarer för samma styckpris.
Jakt men även djur intresserar mig,samt att jag tidigare läst von Platens bok om första världskriget,skildrat under en resa i Ostpreussen.
Citera
2013-07-19, 07:28
Medlem
P.Gs avatar
Resa till nattens ände av Louis-Ferdinand Céline. Min att läsa-lista är diger så den kommer inte att läsas på ett tag, men jag vill ändå stödja nyöversättningar av klassiska verk.

Dvärgen av Pär Lagerkvist. Roligare utgåva än den jag hade.
Citera
2013-07-20, 23:36
Moderator
Popesizes avatar
Dessa böcker var de senaste jag köpte

Religion för ateister av Alain de Botton
World war Z - En muntlig historik över Zombiekriget av Max Brooks
Kan man vara kristen och Den djupa glädjen båda av CS Lewis
Citera
2013-07-21, 00:03
Medlem
Shalashaskas avatar
Idag så hittade jag, otroligt nog, Magnus Dahlstörms Nedkomst för 20 kr på Myrorna!
Jag har sett den på antikvariat för dryga femhundringen!
Citera
2013-07-24, 14:33
Avslutad
Senast inhandlade böcker:

Samtliga fyra band av den förkortade svenska utgåvan av Edward Gibbons klassiker "Romerska rikets nedgång och fall".

"Stoicism och stat" av professorn i idéhistoria Bo Lindberg (som jag hittade i fantastisk fin inbunden utgåva för under hundralappen på ett antikvariat i Visby).
Citera
2013-07-27, 15:54
Bannlyst
Jag har införskaffat ganska många böcker på sista tiden så jag räknar inte upp alla nu, men här är i alla fall några av dem:

Om en pojke av Nick Hornby, ljudbok. För några år sen lånade jag denna ljudbok på biblioteket och lyssnade på den hela sommaren, så det blev en favorit direkt. Nu har jag inte läst den på väldigt länge så det ska bli kul att få göra det igen.
Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho, pocket. Coelho är en författare jag hört väldigt mycket gott om så jag har länge tänkt läsa något av hans verk. Då jag såg filmatiseringen med Sarah Michelle Gellar för nåt år sen och gillade den så tänkte jag börja med denna bok.
Jag är Daniel av David Larsson, pocket. Jag läste Jag är wanted för några månader sen och tyckte den var väldigt bra, så nu vill jag läsa uppföljaren också.
Eric av Terry Pratchett, pocket. Mest för att jag läst andra verk av Pratchett och gillat dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in