2012-04-12, 21:18
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Gällande Decamerone: är det den översättningen som ligger väldigt nära originalet?
Edit 2 - Är den översatt av Christoffer Eichhorn, för i sådana fall är det den översättningen som jag läste om som ligger väldigt nära originalet?

Vilken översättning av Bibeln blev det nu? Det borde vara 1917. Innehåller din familjebibel även Apokryferna som översattes 1921?
En sorglig historia, det här.
Om översättningen av Decamerone hittar jag ingen info (varken på försättarbladet, efter förordet eller liknande), och familjebibeln ligger runt fyrtio mil härifrån och väntar på min återkomst. Gällande den får vi alltså sväva vidare i ovissheten ett tag till. För Decamerone ser det något ljusare ut. Den gavs ut 1921 och illustrerades av Jaucqes Wagrez, och det kan väl inte finnas allt för många översättningar som gavs ut det året, illustrerade av den konstnären.

På tal om ingenting så såg jag Till Offer åt Moloch på ICA för ett par veckor sedan.
Citera
2012-04-13, 00:22
Medlem
P.Gs avatar
Nu ska även jag ge mig in i Vonnegut-träsket, Slaughterhouse-5 är på väg.
Citera
2012-04-13, 14:10
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
En sorglig historia, det här.
Om översättningen av Decamerone hittar jag ingen info (varken på försättarbladet, efter förordet eller liknande), och familjebibeln ligger runt fyrtio mil härifrån och väntar på min återkomst. Gällande den får vi alltså sväva vidare i ovissheten ett tag till. För Decamerone ser det något ljusare ut. Den gavs ut 1921 och illustrerades av Jaucqes Wagrez, och det kan väl inte finnas allt för många översättningar som gavs ut det året, illustrerade av den konstnären.

På tal om ingenting så såg jag Till Offer åt Moloch på ICA för ett par veckor sedan.

Beträffande Decamerone:
Finns inga uppgifter om översättaren på Libris, och då blir det kanske svårt.

http://libris.kb.se/bib/1470583

Vacker utgåva för övrigt, jag äger den i en senare upplaga. Sköna illustrationer, och översättningen är åtminstone behaglig att läsa. Hur tillförlitlig den är har jag ingen aning om - en del självcensur förekom ju vid den här tiden så fort det var frågan om erotik.
Citera
2012-04-13, 17:39
Medlem
Dagens köp:

Gramsci, Antonio - En kollektiv intellektuell

Sarraute, Nathalie - De gyllene frukterna
Citera
2012-04-14, 01:11
Medlem
The Undercover Economist (Tim Harford). Ekonomijournalisten Harford skriver kåserande om den moderna ekonomin i vid bemärkelse: allt från nationalekonomi och konsumentpsykologi till u-landsbistånd och koldioxidutsläpp diskuteras pedagogiskt och underhållande.
Senast redigerad av brak-teater 2012-04-14 kl. 01:49.
Citera
2012-04-16, 20:46
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Beträffande Decamerone:
Finns inga uppgifter om översättaren på Libris, och då blir det kanske svårt.

http://libris.kb.se/bib/1470583

Vacker utgåva för övrigt, jag äger den i en senare upplaga. Sköna illustrationer, och översättningen är åtminstone behaglig att läsa. Hur tillförlitlig den är har jag ingen aning om - en del självcensur förekom ju vid den här tiden så fort det var frågan om erotik.
Med andra ord kan bara Eremiten rädda oss nu!

Själv har jag inte börjat läsa än, så jag kan inte uttala mig om översättningen men kanske att jag skulle kunna citera lite i tråden, om någon känner till vilka avsnitt som brukar räknas till de lite mer vågade.
Citera
2012-04-17, 13:03
Medlem
NixYOs avatar
Fick hem Lærebok i norsk för svensker av Anton Fjeldstad. Här skall man lära sig norska.
Citera
2012-04-17, 13:54
Medlem
paecmakers avatar
Senaste boken jag köpte var metro 2034
Citera
2012-04-17, 13:55
Medlem
Liksom paecmaker slog även jag till på Metro 2034 (tillsammans med Metro 2033).

Visade sig dock vara bortslängda pengar.
Citera
2012-04-17, 14:10
Medlem
Även jag köpte Metro 2033 och 2034 på matvaruaffärens "köp det ingen ville ha under rean"-rea.

Hört en del positivt om böckerna och till det priset var det värt ett försök.
Har inte hunnit läsa 2034 ännu, första var väl sisådär. Känns som att författaren vill få in alldeles för mycket händelser på kort tid.
Mer filmtempo än boktempo i händelserna.
Citera
2012-04-17, 15:17
Medlem
Beauvoirs avatar
Mig äger ingen av Åsa Linderborg - kan inte påstå att jag är någon sympatisör med fru Linderborg men vad jag hört ska Mig äger ingen vara en mycket fin skildring av en uppväxt på 70-talet i ett så kallat problemhem.

På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust - en klassiker och man vill ju vara med i den litterära gemenskapen

Gift för nybörjare av Eiríkur Örn Norðdah - läste om den i SvD idag och blev genast intresserad. Island känns som en liten okänd del utav Norden som egentligen kanske borde vara närmare oss än vad det är nu? Boken ska tydligen ha blivit en succé på Island och så intresserad av Norden som jag är så är det självklart att en av Islands nu populära författare bör läsas!

Klaset blev 237 kronor plus frakt - helt okej för mig!
Citera
2012-04-17, 17:34
Medlem
InjectMeWithHIVs avatar
Hungerspelen, bara för att den är så hypad atm
Metro 2033, har spelat spelet och tycker den verkar intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem