2010-07-09, 21:08
Medlem
alkoholpsykoss avatar
Köpte alldeles nyligen en nyutkommen bok av föredömlige Jan Milld vid namn "Vitbok". Jag har alltid varit ett stort fan av honom och hans alster på Blågula frågor där han på ett alltid lika enkelt och lättförståeligt sätt klargör problematiken och framför sina argument. Han har alltid lämnat mig med en känsla av "fan vad bra det här är - det är ju precis så det är!" så jag är mycket förväntansfull!

Anledningen till att jag köpte boken är annars att jag vill bli mer insatt i det mångkulturella samhällsexperimentet och hur "fucked up" vårt samhälle är.
Citera
2010-07-12, 05:04
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Låter intressant. Har för att namnet "Thule" är vad man förr trodde var en mytologisk nordisk ö.

Finns med på Carta Marina, längst till vänster.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Carta_Marina.jpeg

Tackar för länkarna förresten. Ska läsa mer om det imorgon.

Har du lust att ge en kort, spoilerfri redovisning av boken? Vore väldigt uppskattat!

(Vad betyder förresten 'Zwerchstand'? Undrar det varje gång jag citerar dig)

God natt!

/Burk
Thule har använts även som vagt men åtminstone hemisfärt orienterad terra incognita: På äldre kartor, när man saknade vetskap om en landmassas fullständiga utsträckning kunde man för klarskaps skull höfta till kusten, slänga i några berg, krydda med drakar, 1-fotingar & allsköns andra mytväsen – och kalla saken Terra Incognita. Låg det okända norrut kunde namnet bli just Thule (vars för sitt fall verkliga referens Pytheas var den 1:e att beskriva), och yttersta norden följaktligen Ultima Thule. —> @

Boken i fråga är en trevlig berättelse som väl tar uteslutande finurliga (≠ litterära) poäng utan att lida av det. Henrikson är på skojarhumör men visst ligger något genuint spunnet i trådens hela ögla. Resan går 1 varv medsols norrut från Massalia (= Marseille; och att därutöver följa sällskapet utifrån de "dåtida" ortnamnformerna (m.m.), alltsomoftast förmedlade genom Pytheas' grekiska, är ett skoj som här inte ska spolieras) och tar knappt 2 år. Kanske har de genom historien & -an kända personerna gjort sig lite väl mak att kunna närvara i galleriet, kan en näsvis tycka, men missuppfattar då berättelsens syfte att levandegöra våra rötter – vilket görs på rötternas eget vis, som alltid tidigare. Ett antal goda fotnoter ges, som man gärna läser men i så fall nog bäst som sista sak på respektive uppslag, då de ofta ger facit. Till tjänst i efterhand finns även ett register.

(Vad 'Zwerchstand' betyder är jag rätt person att fråga men inte svara. Säkert finns någon likhet med en i vart fall inte mycket lättare förklarad 'saftad_burk'.)
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
härligt, måste bara få tid att läsa ut brott & straff först
Det är lugnt. Pytheas är van vid väntan.
Citera
2010-07-12, 12:23
Medlem
Rakiis avatar
Har varit och köpt The Last Wish av Andrzej Sapkowski som jag tror kan tilltala mig med sin mörka och vuxna fantasy, boken har trots allt legat grunden till datorspelet The Witcher.
Citera
2010-07-14, 13:12
Medlem
BaalZeBubs avatar
Trillat ned i brevlådan denna vecka:
Robert Spencer - The Truth about Muhammad
HP Lovecraft - The Call of Cthulhu and Other Weird Stories (Penguin Modern Classics)
HP Lovecraft - The Thing on the Doorstep and Other Weird Stories (Penguin Modern Classics)
Greg Egan - Zendegi

Trillar snart ned i brevlådan:
HP Lovecraft - The Dreams in the Witch House and Other Weird Stories (Penguin Modern Classic)
Robert Spencer - The Politically Incorrect Guide to Islam
Citera
2010-07-14, 13:26
Medlem
Rakiis avatar
Böckerna om Islam lät väldigt intressanta, du får gärna berätta om dom efter att du läst.
Citera
2010-07-14, 14:24
Medlem
K9Devils avatar
Fick nyss en novellsamling nersläppt i brevlådan. "Ondskans väsen" en antologi med alster av bla S. King, C. Barker och P. Straub. Inhandlades på bokbörsen för blygsamma 49 spänn. :-)
Citera
2010-07-14, 23:51
Medlem
Nephilim.s avatar
Har precis slängt iväg en beställning på CDON:

H.P Lovecraft- Skuggan över Innsmouth

Har länge velat läsa mer av Lovecraft än så länge har jag bara läst ett fåtal noveller och sett filmer baserade på hans verk.

Hunter S. Thompson- Skräck och avsky i Las Vegas

Filmen är en favorit och den kostade bara 19 kr så varför inte?

Max Brooks- The Zombie Survival Guide

Neil Strauss- Varning! Om du inte läser den här boken kommer du aldrig att överleva

Verkar intressant. Någon som har hunnit läsa den och kan ge sitt omdöme?
Citera
2010-07-15, 13:54
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nephilim.
Har precis slängt iväg en beställning på CDON:

H.P Lovecraft- Skuggan över Innsmouth

Har länge velat läsa mer av Lovecraft än så länge har jag bara läst ett fåtal noveller och sett filmer baserade på hans verk.

Max Brooks- The Zombie Survival Guide

Neil Strauss- Varning! Om du inte läser den här boken kommer du aldrig att överleva

Verkar intressant. Någon som har hunnit läsa den och kan ge sitt omdöme?

Har inte läst Varning, men några av hans andra böcker och gillar honom starkt...För övrigt vill jag säga grattis till ett bra köp vad gäller ZSG...
Citera
2010-07-15, 14:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nephilim.

Riktigt bra bok, men bör läsas på engelska för att fullt ut njuta av hans språk.
Citera
2010-07-15, 15:49
Medlem
saftad_burks avatar
Besökte röda korset idag och gjorde följande fynd:

William Saroyan - Den mänskliga komedin, 5:-

Jerome K. Jerome - En dagdrivares funderingar, 10 :-

och Nikolaj Ljeskovs roman Prästerskap för ytterligare ett guldfärgat mynt.

Har ej läst någonting av de två första, men Ljeskov har jag läst ett par noveller av, vilka haft en ovanligt hög nivå. I förordet stod det att Ljeskov är oförtjänt dåligt känd, både i och utanför Ryssland, medan man gladeligen läser andra artonhundratalsryssar.
Efter en kort sökning här på flashback visade det sig att det stämmer. Endast jag och Eremiten har nämnt honom.
Ännu har jag bara läst Den gamla goda tiden ur Ryska klassiker-serien, men det ska bli ett nöje att läsa mer. Gör det ni andra med!

Citat:
Ursprungligen postat av Wiki
For decades Leskov did not gain official approval, partly due to his religious themes. In the 1940s two scholarly monographs on his work appeared. With the publication of his collected works in the 1950s and new printings and translations of his stories Leskov has secured his position among the major classic Russian writers of the 19th century.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikolai_Leskov
Citera
2010-07-15, 19:56
Medlem
Popkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk

Jerome K. Jerome - En dagdrivares funderingar, 10 :-

Tre män i en båt av samme författare är iallafall en av de roligaste böckerna jag har läst, på delad förstaplats med Dumskallarnas sammansvärjning J. Kennedy Toole. Håller En dagdrivares funderingar ungefär lika hög klass som Tre män i en båt så råder jag dig att inte läsa den på offentlig plats, omgivningen kommer tro att det är något fel på dig.
Citera
2010-07-15, 20:39
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popke
Tre män i en båt av samme författare är iallafall en av de roligaste böckerna jag har läst, på delad förstaplats med Dumskallarnas sammansvärjning J. Kennedy Toole. Håller En dagdrivares funderingar ungefär lika hög klass som Tre män i en båt så råder jag dig att inte läsa den på offentlig plats, omgivningen kommer tro att det är något fel på dig.
Jag har nu läst igenom ett par av hans funderingar. Ännu har jag inte börjat skratta som en astmatisk gås, men om det fortsätter på samma vis är det långt ifrån omöjligt att den stunden kommer. Mycket roliga bilder och scenarion målas upp, särskilt i "Om gungstolar" (eller liknande titel) som handlar om felkonstruerade gungstolars inneboende ondska och möjliga användningsområden.
Om du hittar den är mitt råd: slå till. Det kommer i vilket fall jag göra när jag finner Tre män i en båt nästa gång.

Kan för övrigt inte hålla mig för skratt när jag läser denna tråd. Kan inte undvika att olika scenarion spelas upp för mig, där jag t. ex går i en butik med en vän och plötsligt, med något slags finurligt och lurigt fnissande, drar upp flaskan och i smyg minerar ett provsmakningsbord med den stinkande vätskan. Kanske är det här fel forum att dra upp sådant barnsligt och halvt efterblivet beteende i, men på tal om ordföljder som får en att skratta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in