2010-05-14, 23:48
  #2161
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
Beställde en handfull recensionsexemplar av ännu inte utkomna böcker häromdagen, bland andra Göran Häggs "Gud i Sverige", och romanen "Döda poeter skriver inte kriminalromaner - ett slags kriminalroman", och "Framgångsfaktorn". En lite bonus med mitt jobb att få göra det.


Ska vi byta jobb? Mina jobbfördelar är att jag kan sno handsprit och vuxenblöjor...
Citera
2010-05-14, 23:53
  #2162
Medlem
FarbrorKjells avatar
Tokerier i Spårköping. En lagom sanslös värld finns där vi minst anar det. Många korta noveller som delvis länkar i varandra, gör läsaren uppmärksam på märkligheter i våran egen vardag. Mycket kul.
Citera
2010-05-15, 10:04
  #2163
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakPistol
Famous Last Words - Ward, Laura
The Mammoth Book of Sex, Drugs and Rock 'n' Roll - Driver, Jim
Hammer of the Gods - Davis, Stephen
Stairway to Heaven - Cole, Richard & Trubo, Richard
Heavier Than Heaven - Cross, Charles
A Pure Drop - Apter, Jeff

Jag har fått ett kraftigt sug efter att fördjupa mig i sex, droger, musik och allmän dekadens. Och som avslutning lite kända sista ord från mer eller mindre historiska personer.

Boken om Jeff Buckley ser jag allra mest fram emot.


Vad är ditt jobb?

Tidningsredaktör, frilansskribent och författare.
Citera
2010-05-15, 10:05
  #2164
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Ska vi byta jobb? Mina jobbfördelar är att jag kan sno handsprit och vuxenblöjor...


Tack, men jag är rätt nöjd som det är.
Citera
2010-05-16, 14:13
  #2165
Medlem
Senast jag köpte böcker var när jag var till Paris, då jag passade på att köpa klassikerna A portrait of the artist as a young man samt The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde. Det var billigt, men framförallt köpte jag dem för att undersöka huruvida klassikerstämplade berättelser verkligen håller. Och den förstnämnda (som jag hunnit läsa) är definitivt värd sin stämpel, en ren fröjd att läsa om Stephen.
Citera
2010-05-18, 14:53
  #2166
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Väinö Linna - Okänd soldat
John Ajvide Lindqvist - Hantering av odöda
Jan Guillou - Tjuvarnas marknad


Okänd soldat är till min själv då jag ännu inte har läst denna och är mycket nyfiken på den. De andra två är till sambon då hon gillar Ajvide Lindqvist och Guillou. Gav fem kronor styck på den lokala second hand affären, perfekt skick på alla tre.
Citera
2010-05-18, 23:47
  #2167
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
Tidningsredaktör, frilansskribent och författare.
Då är vi inte på helt olika banor i alla fall, du och jag.

When a Gene Makes You Smell Like a Fish - Lisa Chiu
The General in His Labyrinth - Gabriel Garcia Marquez
Citera
2010-05-19, 12:31
  #2168
Medlem
Rakiis avatar
Kom nyss hem ifrån Akademibokhandeln där jag köpte två böcker;

Michael Connelly - Svart eko
Terry Pratchett - Nation

Två författare som jag läst lite av på senare tid och uppskattat, därav köpen.
Citera
2010-05-19, 12:32
  #2169
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-Studios
Väinö Linna - Okänd soldat
John Ajvide Lindqvist - Hantering av odöda
Jan Guillou - Tjuvarnas marknad


Okänd soldat är till min själv då jag ännu inte har läst denna och är mycket nyfiken på den. De andra två är till sambon då hon gillar Ajvide Lindqvist och Guillou. Gav fem kronor styck på den lokala second hand affären, perfekt skick på alla tre.

Bra köp minst sagt!
Citera
2010-05-19, 17:27
  #2170
Medlem
saftad_burks avatar
Kafka - I straffkolonien och andra noveller.
Camus - Pesten.
Tjechov - Stäppen och andra noveller.
Pusjkin - Spader dam.
Mamin-Sibirjak - Straffångarna: två berättelser.

190:- sammanlagt. Mycket nöjd över inköpen! Har velat läsa Pusjkin ett bra tag och Camus, Tjechov och Kafka har jag redan fått smak för. Sibirjak kände jag inte ens till innan idag, men han verkar intressant. Om både Tjechov och Gorkij såg upp till honom kan han inte precis vara dålig.
Citera
2010-05-19, 21:16
  #2171
Medlem
Popkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Kafka - I straffkolonien och andra noveller.
Camus - Pesten.
Tjechov - Stäppen och andra noveller.
Pusjkin - Spader dam.
Mamin-Sibirjak - Straffångarna: två berättelser.

190:- sammanlagt. Mycket nöjd över inköpen! Har velat läsa Pusjkin ett bra tag och Camus, Tjechov och Kafka har jag redan fått smak för. Sibirjak kände jag inte ens till innan idag, men han verkar intressant. Om både Tjechov och Gorkij såg upp till honom kan han inte precis vara dålig.

Det ser ut som riktigt schyssta köp!

I straffkolonien och andra noveller innehåller många trevliga berättelser. Den utgörs väl i princip av de noveller man allmänt skattar högst av Kafka (Förvandlingen då borträknad): Domen, I straffkolonin, En läkare på landet och En svältkonstnär. Min favorit är Läkaren på landet, den innehåller många intressanta vändningar, vilket ger utrymme för en lång rad tolkningsmöjligheter, d.v.s. Kafka när han är som bäst.

Pesten är precis som det mesta av Camus väldigt bra, dock tycker jag inte den besitter samma flöde i berättandet som Främlingen. Den är lite mer "tung", men fortfarande väldigt läsvärd.

Stäppen av Tjechov har jag hört mycket bra om, men inte läst själv. Men jag har läst rätt många av hans kortare noveller och uppskattat alla. Du får gärna återkomma och skriva vad du tyckte om den!

De sista två böckerna - Pusjkin och Mamin-Sibirjak - är bara namn för mig, jag har inte läst något av deras alster. Men om jag inte har fel är väl Pusjkin något av ett nationalhelgon för ryssarna?
Citera
2010-05-20, 13:17
  #2172
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popke
Det ser ut som riktigt schyssta köp!

I straffkolonien och andra noveller innehåller många trevliga berättelser. Den utgörs väl i princip av de noveller man allmänt skattar högst av Kafka (Förvandlingen då borträknad): Domen, I straffkolonin, En läkare på landet och En svältkonstnär. Min favorit är Läkaren på landet, den innehåller många intressanta vändningar, vilket ger utrymme för en lång rad tolkningsmöjligheter, d.v.s. Kafka när han är som bäst.

Pesten är precis som det mesta av Camus väldigt bra, dock tycker jag inte den besitter samma flöde i berättandet som Främlingen. Den är lite mer "tung", men fortfarande väldigt läsvärd.

Stäppen av Tjechov har jag hört mycket bra om, men inte läst själv. Men jag har läst rätt många av hans kortare noveller och uppskattat alla. Du får gärna återkomma och skriva vad du tyckte om den!

De sista två böckerna - Pusjkin och Mamin-Sibirjak - är bara namn för mig, jag har inte läst något av deras alster. Men om jag inte har fel är väl Pusjkin något av ett nationalhelgon för ryssarna?
Jo, sådana fynd sätter guldkant på dagen. Fina böcker till fina priser.

En snabb googling visade det sig att det finns två stycken "I straffkolonien". Min verkar innehålla en del av de mer okända (?) berättelserna, som Jättemullvaden och Redogörelse framlagd för en akademi. Var en sex, sju olika, varav jag bara kände igen Domen och I straffkolonien. Dubbel tur, med andra ord.

Jag har ännu inte läst Främlingen, men Fallet och Landsflykten och Riket är två av de bättre böckerna jag läst under min "karriär". Helt klart en extremt skicklig författare, som jag ser fram emot att läsa mer av.

Kan skriva en bokrecension på Stäppen, som jag sedan postar här på forumet. Tills dess kan jag tipsa dig om att läsa hans novell Krusbär, om du ännu inte gjort det. Det är underligt hur den kan kännas så fulländad, trots dess längd på knappt femton sidor.

Du har förresten rätt om Pusjkin. Ryssarna är helt galna i honom. Ska bli intressant att se varför.

Gillar du ryssarna, förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in