Citat:
Ursprungligen postat av Popke
Det ser ut som riktigt schyssta köp!
I straffkolonien och andra noveller innehåller många trevliga berättelser. Den utgörs väl i princip av de noveller man allmänt skattar högst av Kafka (Förvandlingen då borträknad): Domen, I straffkolonin, En läkare på landet och En svältkonstnär. Min favorit är Läkaren på landet, den innehåller många intressanta vändningar, vilket ger utrymme för en lång rad tolkningsmöjligheter, d.v.s. Kafka när han är som bäst.
Pesten är precis som det mesta av Camus väldigt bra, dock tycker jag inte den besitter samma flöde i berättandet som Främlingen. Den är lite mer "tung", men fortfarande väldigt läsvärd.
Stäppen av Tjechov har jag hört mycket bra om, men inte läst själv. Men jag har läst rätt många av hans kortare noveller och uppskattat alla. Du får gärna återkomma och skriva vad du tyckte om den!
De sista två böckerna - Pusjkin och Mamin-Sibirjak - är bara namn för mig, jag har inte läst något av deras alster. Men om jag inte har fel är väl Pusjkin något av ett nationalhelgon för ryssarna?
Jo, sådana fynd sätter guldkant på dagen. Fina böcker till fina priser.
En snabb googling visade det sig att det finns två stycken "I straffkolonien". Min verkar innehålla en del av de mer okända (?) berättelserna, som Jättemullvaden och Redogörelse framlagd för en akademi. Var en sex, sju olika, varav jag bara kände igen Domen och I straffkolonien. Dubbel tur, med andra ord.
Jag har ännu inte läst Främlingen, men Fallet och Landsflykten och Riket är två av de bättre böckerna jag läst under min "karriär". Helt klart en extremt skicklig författare, som jag ser fram emot att läsa mer av.
Kan skriva en bokrecension på Stäppen, som jag sedan postar här på forumet. Tills dess kan jag tipsa dig om att läsa hans novell Krusbär, om du ännu inte gjort det. Det är underligt hur den kan kännas så fulländad, trots dess längd på knappt femton sidor.
Du har förresten rätt om Pusjkin. Ryssarna är helt galna i honom. Ska bli intressant att se varför.
Gillar du ryssarna, förresten?