2012-12-10, 12:20
Medlem
swimp78s avatar
Folk som skryter med hur bra de r p engelska och att de "talar engelska flytande" r i regel rtt kassa p engelska. Svensken verlag verskattar sina kunskaper i det engelska sprket. Sjlv har jag alltid text nr jag ser engelsksprkig film eller tv (fast det r oftast engelsk text)
Citera
2012-12-10, 12:28
Medlem
Falcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Folk som skryter med hur bra de r p engelska och att de "talar engelska flytande" r i regel rtt kassa p engelska. Svensken verlag verskattar sina kunskaper i det engelska sprket. Sjlv har jag alltid text nr jag ser engelsksprkig film eller tv (fast det r oftast engelsk text)

Tycker det skulle vara rtt vrdelst att ha text till en komediserie d man oftast hinner lsa punchlinen innan skdespelaren hinner leverera den.
Citera
2012-12-10, 12:38
Medlem
swimp78s avatar
Jag tror mnga missar en del sprkliga finurligheter om de inte har text (engelsk text allts)
Svenskar r inte s bra p att uppfatta talad engelska som de tror.
Citera
2012-12-10, 18:00
Medlem
Falcos avatar
Citat:
Jag tror mnga missar en del sprkliga finurligheter om de inte har text (engelsk text allts)
Svenskar r inte s bra p att uppfatta talad engelska som de tror.

Jag tror nog nd att vi r rtt mnga som fixar de sprkliga finurligheterna utan text. Hller absolut med om att gemene svensk verskattar sin engelska men just i tv-forumet s vimlar det av tv-serienrdar som tittat p otextad amerikansk tv r in och r ut och vning ger naturligtvis frdighet.
Citera
2012-12-10, 18:02
Medlem
swimp78s avatar
Jag frstr inte var du vill komma med dina invndningar.
Ja, du r jtteduktig. Fint. Grattis!

Fr den skull behver man ju inte attackera andra och frga om de r underriga fr att de anvnder text? Det var ju det detta lilla bi-spr handlade om.

Jag tror det finns jttemnga jtteinsatta tv-nrdar som kan engelska som tittar p tv-serier med engelsk text. Eftersom texten kommer ut typ en timme efter avsnittet slppts p ntet r det ju inte s att man mste sitta och vnta.

En anledning att ha text r ju att man slipper ha hg volym fr att inte missa ngot. En annan anledning r att det R ltt att som svensk missa vissa smrepliker, hur bra p engelska du n r. Engelska sprket R inte ditt modersml, och d kommer du aldrig vara lika snabb att uppfatta det som en engelsman. ven tv-nrdar som ser utan undertext kan verskatta sina sprkfrmgor.
Senast redigerad av swimp78 2012-12-10 kl. 18:07.
Citera
2012-12-10, 18:16
Medlem
Citat:

Varfr skulle flytande engelska vara ngot att skryta ver? Jag har bott, studerat och arbetat i USA samt London d faller det sig ganska naturligt att jag talar engelska flytande men varfr det skulle spela ngon roll kan jag inte frst. Dock r det inte srskilt avancerad engelska i IASIP och en textremsa ver bilden r enligt mig fruktansvrt irriterande. Speciellt nr det rr sig om komik ssom Falcao ppekade.

P.S.

Svenskar r jmfrelsvis vldigt duktiga p engelska ven om t.ex. hollndare r snppet bttre.
Senast redigerad av smooth 2012-12-10 kl. 18:22.
Citera
2012-12-10, 18:18
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smooth
Varfr skulle flytande engelska vara ngot att skryta ver? Jag har bott, studerat och arbetat i USA samt London d faller det sig ganska naturligt att jag talar engelska flytande men varfr det skulle spela ngon roll kan jag inte frst. Dock r det inte srskilt avancerad engelska i IASIP och en textremsa ver bilden r enligt mig fruktansvrt irriterande. Speciellt nr det rr sig om komik ssom Falcao ppekade.

Ok?

Jag har aldrig sett frgan om undertexts vara som en frga fr diskussion. Det r vl nt man vljer sjlv om man vill ha eller inte? Men diskussionen r OT.
Senast redigerad av swimp78 2012-12-10 kl. 18:20.
Citera
2012-12-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ok?

Jag har aldrig sett frgan om undertexts vara som en frga fr diskussion. Det r vl nt man vljer sjlv om man vill ha eller inte? Men diskussionen r OT.

Det r en vldigt intressant diskussion nr t.ex. biografer i Sverige envisas med text p alla filmer trots att majoriteten av beskarna klarar sig utan den. Jag kan inte frst folk som anvnder text helt enkelt och ville ha ett svar p frgan av den anvndaren och inte ngon annan idiot.
Citera
2012-12-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theloveforthemusic
Vad har ens engelskakunskaper med text att gra? Jag hatar att behva lyssna s kollar aldrig utan text (dock alltid engelsk), fast mina engelskakunskaper r helt klart ver medel.

Det r det jag inte frstr. Folk som talar engelska men vill ha text nd. Jag har aldrig varit med om en person i USA eller UK som vill ha text nr det talas engelska p en film, s jag tycker fenoment r intressant.
Citera
2012-12-10, 18:35
Medlem
Falcos avatar
Citat:
Jag frstr inte var du vill komma med dina invndningar.
Ja, du r jtteduktig. Fint. Grattis!

Fr den skull behver man ju inte attackera andra och frga om de r underriga fr att de anvnder text? Det var ju det detta lilla bi-spr handlade om.

Jag tror det finns jttemnga jtteinsatta tv-nrdar som kan engelska som tittar p tv-serier med engelsk text. Eftersom texten kommer ut typ en timme efter avsnittet slppts p ntet r det ju inte s att man mste sitta och vnta.

En anledning att ha text r ju att man slipper ha hg volym fr att inte missa ngot. En annan anledning r att det R ltt att som svensk missa vissa smrepliker, hur bra p engelska du n r. Engelska sprket R inte ditt modersml, och d kommer du aldrig vara lika snabb att uppfatta det som en engelsman. ven tv-nrdar som ser utan undertext kan verskatta sina sprkfrmgor.

Jag r inte ute efter att lyfta fram mina egna kunskaper i engelska utan jag skriver just att det nog r mnga hr som uppfattar alla nyanser ven utan text. Tycker snarare att det r du som verkar ha ngon form av komplex ver att du inte fixar serier utan text n att ngon hr frsker skryta om sina kunskaper i engelska vilka nog snarare tas fr givna av de flesta.
Citera
2012-12-10, 18:38
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Tycker tvrtom att serien blivit bttre senaste 2 ssongerna

Ssong 1 var superbra, ssong 2 och 3 svaga, och ssong 7 och 8 lysande.

Du har fel. 1 var okej, 2 och 3 underbart bra, resten geniala, 7 lysande ,8 TAPPAT ALLT.

Ja, du har fel.

Citera
2012-12-10, 18:42
Medlem
neurogens avatar
Angende texter.

Komigen nu grabbar..

Man hr ju inte ett skit nr man kkar chips, klart man vill ha texter!!

Skmt sido, vissa personer har strre frmga att frst sprk n andra. Jag har alltid haft ltt fr engelska nda sedan barnsben, tack vare NES.
Man lrde sig tidigt helt enkelt.

Vissa har inte det sprkliga sinnet, drfr kan det underltta enormt med text, speciellt i serier dr mycket slang anvnds.

du kan skriva MVG p Nationella provet i Engelska B, visst, men det betyder inte att du frstr slang, idiomatiska uttryck i den form som det anvnds i just USA, etc etc...

h jag r full vetinte riktigt vad jag snackar om, men min pong r...

Ifall folk vill ha texter - lt dem! Det finns olika anledningar till det, och inget att racka ner p.

Jag avskyr texter fr jag tycker att gonen gr ner till texten per automatik, och man missar lite av vad som hnder i bilden. Drfr har jag aldrig texter.

Men det njet kan jag tillta mig, eftersom jag rkar ha fina sprkkunskaper.
(INTE I SVENSK SKRIFT DOCK!! suger , som ni ser, p det Men i Engelska har jag faktiskt det.)
Dremot suger jag i Fysik.

Hela detta var ett Offtopic svar, som nd svarade p en hel del inlgg i trden s jag hoppas det fr vara kvar och att vi kan sluta prata undertexter from nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in