Citat:
Ursprungligen postat av
Hamton
Hur är utbildningen till sjuksköterska? Hur står den sig mot andra högskolestudier?
Jag skulle vilja jobba inom ambulansen men vet inte om jag vill lägga 5 år (3 år ssk.utb. + 1 års jobb + 1 år amb.ssk.)
Jag vill inte jobba på någon deprimerande vårdavdelning med gnälliga gamla tanter till arbetskamrater. Jag vill ha lite mer fart, spänning och action!
Har vi några manliga sjuksköterskor här som vill berätta om sina erfarenheter?
Har arbetat som sjuksköterska snart 10 år, på akuten, ambulans, hemsjukvård och inom primärvården.
Många har bråttom till ambulansen och vill bara arbeta där. Jag förstår det inte riktigt, så roligt är det verkligen inte. De allra flesta utlarmningarna är prio 2, 3 vilket innebär att man åker hem till gamla tanter med magsjuka och tar hand om dem, ibland får man köra in dem till sjukhuset. På senare år får man även larm till friska 20-åringar med magsjuka där föräldrarna sitter med dem på toa och vill att man ska ta hand om deras barn... Ja, man tappar lite tron på mänskligheten när man arbetar på ambulansen.
Sen är det ju kul att arbeta där ibland också, men det är det ju på alla ställen. Ibland hamnar man i situationer på liv och död där man verkligen känner att man gör skillnad.
Jag rekommenderar alla att arbeta något år innan de början på ambulansen i alla fall. På vårdavdelning eller om möjligt, på akuten! Där lär man sig mycket, tolka symptom, provsvar m.m. Du har äldre erfarna kollegor som kan lära dig massa saker, och du har tillgång till läkare som du kan diskutera diagnostik och behandling med. Akuten lär man sig mycket på! Jag har svårt att se att det skulle vara patientsäkert att sitta helt nyutexaminerad i en ambulans. Man kan inte tolka symptom, man förstår inte alltid vad det är man ser, vilka tecken man ska titta efter och hur de ska tolkas. Har man i alla fall ett års erfarenhet från tex. akuten så kan man betydligt mycket mer.
Vårdavdelningar är inte så deprimerande som man kn tro. De flesta är väldigt spännande och det händer mycket där också. Beroende på vilken avdelning man arbetar på kan man får vara med om väldigt mycket olika spännande saker. Även där lär man ju sig massa saker.
Sammanfattningsvis kan man säga att det är inte så mycket fart, spänning och action på ambulansen som många tror. Vi har många som åker med några pass och som är besvikna på att det inte var roligare. Tror man att det är actionfyllt att arbeta där och vill köra blåljus hela tiden, så kommer man sannolikt bli besviken.. Men har man realistiska förväntningar och en human grundsyn där människan kommer i första rummet (inte action) så kan man nog trivas bra där. Men å andra sidan kommer man sannolikt trivas bra på avdelning eller akut också.