Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Jag har börjat fundera på att söka till sjuksköterskeutbildningen nu i dagarna.
Pluggar media just nu så det skuller verkligen innebära en helomvändning för mig och jag har egentligen inga tidigare erfarenheter från vården.
Ändå kan jag inte låta bli att känna ett sug.
Det verkar ju vara lätt att få jobb, lönen är helt okej för mig, och det är rätt intressant.
Men sen oroar jag mig lite, är det inte väldigt jobbigt att jobba bland sjuka människor hela tiden?
Folk som kräks och så?
Tittar lite på den här sjukhus serien nu, tänker att man vänjer sig väl, eller?
Åh andra sidan har jag aldrig bangat när kompisar slagit sig eller så utan alltid velat hjälpa även om det varit lite äckligt.
I utbildningen jag går nu blir jag ibland så trött på alla hårda armbågar, det är så självcentrerat ibland och det är som om människovärdet helt försvunnit. Känns så mysigt att bara få va snäll och ta hand om nån

Att ha ett meningsfullt arbete!
Men ibland kan jag nästan få lite bacillskräck, typ om nån hostar direkt på min mat vill jag inte äta det. Fast inga problem i övrigt så det är väl bara lite vanligt äckelmagad? HUr funkar det? Vad tror ni, är jag helt ute? Vore så skönt att bara få bolla lite med nån, få se om jag passar in?
Jag trodde jag var äckelmagad både när det gällde blod, sår och avföring, kräkning. Jag vande mig snabbt och insåg att när man står vid en svag människa som är beroende av en själv, klarar man det mesta.
Jag var jättenervös inför mitt första sommarjobb som undersköterska (under utbildningen) eftersom jag inte ville ha kontakt med avföring eller kräks. Redan dag två fick jag en patient som det sprutade ur båda ändar på. Men jag löste det galant, jag tänkte inte så mycket på att det var äckligt, jag tänkte bara på att den här människan var beroende av att jag gjorde mitt jobb. Sen dess slutade jag vara rädd för det där.
Sen är det väl så ibland att det kommer in patienter med riktigt fula sår med infektion eller liknande. Att sitta och rensa ett venöst bensår med sårslev hör väl inte till favoriterna, men som sagt, patienten är beroende av hjälpen. Eller när patienten kräks över personalen eller liknande, det är ju inte så kul
Det största hotet mot din ide om yrket är nog i så fall att det inte är särskilt mysigt. Man känner sig inte särskilt snäll och får sällan ta hand om folk som man vill. Problemet är tidsbrist. Man tvingas blunda för patienter som sitter och gråter eftersom man inte hinner fråga om hur det är. Man ser äldre damer försöka få uppmärksamhet för att fråga eller säga någonting, men tvingas titta ner i golvet och gå förbi.
Det sliter på en. Många känner sig uppgivna och upplever att man sviker patienterna. Jag ser ibland mina någon kollega sitta och gråta på grund av all stress, brist på tid m.m.
Jag tror att den genomsnittliga tiden det går innan en nyutbildad sjuksköterska börjar fundera på att byta jobb (byta yrke helt) är 9 månader. Det är nog någon slags rekord. Yrket är alltså inte särskilt glamouröst eller mysigt. Det är fysiskt och psykiskt väldigt påfrestande, men samtidigt väldigt intressant och ofta givande.
Det är det som gör det lätt att få jobb. Många byter karriär, hoppar av utbildningen etc. Det är därför det saknas sjuksköterskor.