Citat:
Problemet i Sverige är inte sjuksköterskans utbildning utan den möjlighet sjuksköterskan har att påverka patientens situation. Svenska sjuksköterskor är duktiga på omvårdnad (som är professionen) och omvårdnad är en viktig del av patientens vård. (Omvårdnad är alltså inte bara byta blöja, hjälpa med dusch etc). Omvårdnad är alla de åtgärder man kan göra för att ge patienten möjlighet till att delta i sin egen vård, tillgodogöra sig information, kunskap, undervisa patienten och anhöriga, smärtlindring, tröst, att inge styrka och hopp etc. etc. Det är ett jättespännande område att arbeta inom och jag ångrar inte för en sekund att jag läste till sjuksköterska. Det finns många olika områden att arbeta inom och man kan variera som man vill. Problemet idag är bara det att man hellre skriver ut läkemedel till patienter istället för att använda sjuksköterskans kompetens för att hjälpa patienten. (Många tillstånd kräver ju läkemedel, men jag stöter på många som skulle klara sig utmärkt med stöd och råd från en sjuksköterska istället).
Jag tror också att omvårdnad kommer att bli ett större område inom svensk sjukvård i framtiden. Sjuksköterskans kompetens kommer att synliggöras tydligare och bli högre värderad. Sjuksköterskor är navet i svensk vård.
Jag tror också att omvårdnad kommer att bli ett större område inom svensk sjukvård i framtiden. Sjuksköterskans kompetens kommer att synliggöras tydligare och bli högre värderad. Sjuksköterskor är navet i svensk vård.
Jag tror inte riktigt på detta du skriver.
Svenska sjuksköterskor är bra på det dem gör och ska fortsätta med det. Jag tycker heller inte det några större fel på grundutbildningen även om jag gärna hade sett mer praktik.
Visst är det sant att många tillstånd och beteenden skulle kunna behandlas bättre med andra metoder än läkemedel, som bl.a du skrev stöd och råd från en sjuksköterska.
Verkligheten är ju dock att människor vill hellre ha en quick-fix än ältandet om "du äter för lite grönsaker", "du sköter din intimhygien inkorrekt, gör så här istället...." etc etc.
Vuxna/äldre människor vill inte bli tillrättavisade.
Jag tror det är fel väg att gå genom att ge omvårdnad en större plats i samhället.
Vad vi istället borde ge mer plats åt är mer undervisning om hälsa/ohälsa för barn. Här kan vi fylla ett stort hålrum, undervisningen i grundskolan är i princip obefintligt när det gäller detta. Jag tror att man skulle kunna åstadkomma enorma förändringar för folkhälsan om man började i skolan och inte när man väl blir sjuk och kommer i kontakt med sjukvården.
Jag tycker sjuksköterskan har en bra position inom sjukvården, där han eller hon kan påverka patientens situation väldigt mycket. Jag håller med dig om att det goda samtalet är att föredra framför kemiska substanser, problemet tycker jag dock inte ligger här hos sjuksköterskans roll utan hos samhället i stort.