Citat:
Ursprungligen postat av
tiokronor
Hej, nu har jag inte läst alla inlägg men skummat lite och inte hittat vad jag söker så.
Det är så att jag sitter just nu i tankarna på sjuksköterska, jag är otroligt intresserad av medicin och sjukdomar, bra på kontakt med människor och liknande, vilket har fått mig att ansöka och jag kom in, men jag har lite tvivel med pga personliga sjukdomar men även saker som jag känner mig obekväm med som att komma för mycket in på någons personliga svär, vilket för mig främst är vid fysisk kontakt som nakenhet.
Så min fråga är vilka inriktningar/avdelningar jag kan fundera på och som skulle kunna passa mig som person och mina behov bäst.
Jag skulle vilja undvika tunga lyft så mycket som möjligt. Jag är stresstålig när det kommer till fysik stress, mindre vid mental.
Gärna nått där man kan slippa så mycket nakenhet och "äkliga" grejer som möjligt, både pga av att jag tycker det e jobbigt, men mest pga fysiska besvär så är det bra för mig om jag kan slippa sånt som att skrubba golv för mycket och liknande.
Jag har själv funderat lite på tex neurologi, röntgen, kanske inom försvaret eller liknande, men detta är en helt ny värld och tanke för mig så kände att det var lika bra att fråga folk som kanske kan ge lite inside information=)
Den mentala stressen är den stress som är störst. Så har du svårt med det så tänk en gång till om det är rätt yrke för dig.
Du kommer inte under utbildning och de första åren, och sen beroende på var du hamnar, komma ifrån omvårdnad och ffa nakenhet. Så även där ska du tänka en gång till. När man är sjuksköterska så måste man lägga sina egna bekymmer åt sidan och sätta patienten i fokus. Du ska absolut använda dina erfarenheter, men aldrig låta dem bli en börda.
Röntgen skulle möjligen passa dig, men är en "helt annan" utbildning, då ska du inte läsa vanlig ssk. Försvarsmakten kräver att du kan tänka dig utlandstjänstgöringm vilket är bland det mest psykiskt påfrestande du kan göra. Neurologi är väldigt fysiskt tungt, strokepatienter är tunga, och psykiskt tungt, det är en tuff sjukdom och en del är unga.
Den dagen en ssk städar golv då har det gått långt, men ssk är tungt fysiskt. Dra sängar, omvårdnad i säng, förflyttningar, omläggningar, hlr osv.
Jag får dock inte ihop hur du inte klarar fysiska uppgifter, men fysisk stress. För mig är det samma sak.
Jag är ledsen, men jag tycker du ska tänka ett par varv till, så du inte slänger tre år i sjön. Iofs så lär du märka på första praktiken om det är något för dig. Beroende på lärosäte är den i t1 eller t2, och är en omvårdnadspraktik, där fokus är på att ta hand om hela människan, dvs toalettbesök, dusch, bädd, samtal osv.