2023-10-17, 10:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naisisak
Står endast för mina egna erfarenheter,upplevelser och kunskaper och ersätter inte på något sätt överhuvudtaget larmcentral eller akutmottagning. Är mest sugen på att veta mer icke-akut som ni vill veta om vården på insidan

Från att ha varit välfungerande och välfinansierade, VAD HAR HÄNT med våra akutmottagningar?
Det är kaos, 12 h väntan etc etc, läkare som inte bryr sig ställa rätt diagnos...
Citera
2023-10-17, 10:44
Medlem
SkivadFalukorvs avatar
Citat:
Det är inte tillåtet. Det genomförs många rutinkontroller, du kan ju se exakt vem som har läst vad i en journal
En del kollegor har fått reprimander från chefen och en del från överläkaren, vet inget som har gått vidare till disciplinnämnden eller IVO. Har blivit tillfrågad att gå in i journalen till ex kollegors vänner och tydligt sagt emot.
Undantag var under värsta pandemin, där vi behövde smittspåra typ varje dag och således gick in i kollegors journaler för att skriva ut provremisser.

Pratar vi om patienter som man inte har träffat? På den akutmottagning jag jobbar på ska det vara okej att gå in i journalen på en patienten som man har vårdat för att kunna se vad som hänt i efterförloppet på exempelvis IVA, detta i utbildningssyfte. Men med det sagt har man ingen rätt att klicka runt hej vilt i journalen.

Vet att många läkare sparar vissa patienters journaler i journalsystemet, finns en funktion så man kan spara patienters personnummer och då få en snabblänk in i patientjournalen.
Citera
2023-10-17, 10:57
Medlem
SkivadFalukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Måste bara spinna vidare på detta.

Som ssk har du noll anledning egentligen att kolla upp saker i journalen efter att de lämnat avdelningen. Du är inte medicinskt behandlande och har egentligen inte ett dugg att följa upp mer än ditt eget intresse då du inte tar några medicinska beslut.

Som läkare däremot, har jag lagt in en patient på IVA har jag rent krasst inget i journalen att göra. Dock har jag gjort en initial bedömning om tillståndet som jag gärna följer upp för att se om jag hade rätt eller fel - detta får jag inte göra pga min egen nyfikenhet. Ofta så har man beställt undersökningar där det dyker upp svar dag/dagar efter där jag måste signera svaret och då måste säkerställa att detta följts upp och då kommer jag inte ifrån att titta i journalen för att försäkra mig att det inte missats. Har hänt att jag ringt upp behandlande läkare för att uppmärksamma röntgensvar och liknande.

För att inte råka illa ut sparar jag anteckningar enstaka dagar som jag måste signera, ibland kommer jag på saker på natten när jag sovit på saken och anteckningen blev ganska kass/otydlig när jag dikterade. Ibland har jag skickat remisser där jag också sparar patienten någon dag/vecka för att se att de verkligen följs upp (lite sunt kontrollbehov för att patienten inte ska råka illa ut för att den byråkratiska maskinen inte fungerar fullt ut).

Men som sagt, detta är som läkare där jag har ett medicinskt ansvar och återigen så tittar sjuksköterskor mest för att de är nyfikna...

Sen instämmer jag med tidigare läkare, ofta är omvårdnadspersonal glorifierade och de flesta är inte så skarpa och dessutom ganska lata.

Vart jobbar du? Låter som en väldigt knepig inställning till kunskap. Menar du på fullaste allvar att sjuksköterskor endast läser journalen av nyfikenhet?

Jag ser många läkare som oerhört fina kollegor medans vissa inte en svarar på en ringning, inte kollar när det larmar asystoli på en patient, kan knappt ta ett blodtryck. Dra en nål? Eller koppla ner en patient från ett övervak? Thats to much. Ofta ska de bli servade till knäna med allt.
Citera
2023-10-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Kunniga sköterskor ska man lyssna på o ha god relation till, de kan väldigt mycket o tar mkt ansvar över avdelningar. Har bara gott att säga om SSK's.

Topics;
Upplever du TS som tidigare varit USK'a, att du som SSK har mindre tid till övers med att exvis prata med, trösta, lindra för patienter pga desto mer administrativa uppgifter o stramare tidsschema?

Hur många PEth tester har du tagit?

För vårduppdrag sömnstabilisering av, tex, patienter som har maniska episoder med psykotiska inslag - saknar du att Nozinan försvann ur sortimentet eller har ni andra kombinationer numera (såsom kanske heminevrin + vilket lm du nu har bäst erfarenheter av..?) utöver neuroleptika o/eller ECT för att häva sådana tillstånd?

Ja, har mycket mindre tid patientkontakt nu än som uska. Admin,telefonsamtal,dokumentation,ronder, iordningställande av läkemedel mm tar tid.

PEth proverna börjar nog närma sig 100 nu.

Har inte jättestor erfarenhet av patienter med manier men tycker att det var ett konstigt beslut att avregistrera Nozinan. Många patienter som hade blivit hjälpta av de blir nu direkt behandlade med benzo istället.
Citera
2023-10-17, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay

Lite skillnad på att läcka ut tex specifika uppgifter om patienter osv, än att prata lite allmänt om sitt yrke.

Du säger det?

Då kan väl du ta och visa när jag påstår något annat?

Du bara måste vara en smartskalle.
Citera
2023-10-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Hur är kaos-blattar som patienter?

Som patient i sig, inte så jobbiga. Det dryga är när de har släktträff och stället plötsligt fylls av typ 50 pers. Svårjobbat och stör andra patienter. Saknar covid (dvs besöksförbudet) där.
Citera
2023-10-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay

Lite skillnad på att läcka ut tex specifika uppgifter om patienter osv, än att prata lite allmänt om sitt yrke.

Finns knappt ett yrke i hela världen där det inte pratas bakom stängda dörrar.
Nåja, en fråga till -
TS, är det inte irriterande med alla blattar som konstant sitter på akuten för att utnyttja "gratis vård" ? Det tycker jag när jag måste dit.

Alla som är på akuten som inte ska vara där är irriterande. Önskar vi hade bättre möjligheter att avvisa personer som inte har akut vårdbehov men det kan vi ofta inte, särskilt inte på jourtid då inget annat är öppet. Ofta så kaos i väntrummet numer att de som inte behöver vård snart ger upp.
Citera
2023-10-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkivadFalukorv
Pratar vi om patienter som man inte har träffat? På den akutmottagning jag jobbar på ska det vara okej att gå in i journalen på en patienten som man har vårdat för att kunna se vad som hänt i efterförloppet på exempelvis IVA, detta i utbildningssyfte. Men med det sagt har man ingen rätt att klicka runt hej vilt i journalen.

Vet att många läkare sparar vissa patienters journaler i journalsystemet, finns en funktion så man kan spara patienters personnummer och då få en snabblänk in i patientjournalen.

Tror att det är stor skillnad på arbetsplats och sammanhang här. Ex i primärvården har man ju ofta "sina" patienter där man tar del av journalen på ett annat sätt.
Tänker också som nån annan skrev tidigare att det finns en stor skillnad på att gå in i en journal på en patient man tidigare vårdat för att man är nyfiken, mot att man gör det för att ex följa upp rtgsvar, provsvar, accepterade remisser mm. Vet inte att de finns nån paragraf som gör skillnad på detta i sekretesslagen, tvivlar på de.
Citera
2023-10-17, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Pratas det mycket om gamla patienter mellan er kollegor? Människor som varit extra jobbiga? eller extra snälla?
Vissa patienter fastnar absolut, både positiva upplevelser och negativa. Vi har dock så otroligt högt patient flöde så de byts snabbt utav nya.
Citera
2023-10-17, 12:40
Medlem
SkivadFalukorvs avatar
Citat:
Tror att det är stor skillnad på arbetsplats och sammanhang här. Ex i primärvården har man ju ofta "sina" patienter där man tar del av journalen på ett annat sätt.
Tänker också som nån annan skrev tidigare att det finns en stor skillnad på att gå in i en journal på en patient man tidigare vårdat för att man är nyfiken, mot att man gör det för att ex följa upp rtgsvar, provsvar, accepterade remisser mm. Vet inte att de finns nån paragraf som gör skillnad på detta i sekretesslagen, tvivlar på de.

Jepp håller helt klart med om att i vissa fall är det en sak när det kommer till att vidimera saker. Men där jag jobbar får ssk gå in och läsa för att exempelvis kunna dra lärdom om ett oklart fall etc där det senare kanske framkommer vad som orsakade patientens symtom. Men vi frågar ju även patienten om samtycke till journalöppning när vi triagerar. Sedan finns det väl gränsfall när det kommer till medvetssänkta patienter.
Citera
2023-10-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Hur många pass ca i månaden blir det med 3 shift?
Varierar, men runt 15 ish
Citera
2023-10-17, 12:53
Bannlyst
Citat:
Står endast för mina egna erfarenheter,upplevelser och kunskaper och ersätter inte på något sätt överhuvudtaget larmcentral eller akutmottagning. Är mest sugen på att veta mer icke-akut som ni vill veta om vården på insidan

Brukar ni sjuksköterskor prata stadigt bakom ryggen på eran egna läkare?

Jag tycker att tråden avslöjar det - men jag har gärna fel.

Undrar lite högt om det är så pga att era patienter precis hela tiden vill gå förbi er och prata med läkaren istället. Antar att det kan vara sårande.

EDIT: Jag vill förtydliga att även de mest bistra sjuksköterskor i tråden får svara på frågan ovanför.
Senast redigerad av asdman123 2023-10-17 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in