Jag skall börja läsa sjuksköterska i januari på Borås högskola och har lite frågor. Har aldrig jobbat inom vården och är 24år, är lastbilschaufför. Jobbade som transportör på sjukhuset (körde patienter till div vårdavdelning) och tyckte det var väldigt socialt och tacksamt yrke. Fick se lite grann hur man jobbade.
Numrerar upp frågorna lite.
1. Någon som vet exakt när utb drar igång i Borås, läste något om 21jan?
2. Vad är det första man vanligtvis börjar att gå igenom?
3. Jag hatar bajs, vet att patienter skiter ned sig. Hur vanligt är detta, fruktar inför detta verkligen? Låter lite löjligt kanske men....
4. Har ni sjuksköterskor också blivit bemötta med att folk oftast är okunniga angående att det faktiskt är 3års högskolestudier?
5. En annan petitess som stör mig lite, hur presenterar ni er som manliga sjuksköterskor. Tycker det låter väldigt osexigt och feminint på något sätt?
6. Under tiden på sjukhuset så frågade jag ofta vad skillnaden mellan usk och ssk egentligen var. Men tyckte det var lite tabu att prata om. Fick aldrig riktigt bra svar mer än att usk kanske är lite mera springpojke för ssk?
7. Tror ni verkligen att usk kommer att fasas ut i framtiden. Personligen tror jag inte det. Vad tror ni?
8. Lönen, den är bu ganska låg men jag tycker att man får så att man överlever och kan unna sig lite i alla fall. Hursomhelst hur många färdiga ssk får egentligen "inte under 24000"?
Ska bli väldigt spännande att börja studera något helt nytt, ska bli riktigt kul!