2013-09-26, 07:41
Medlem
Tycker fortfarande inte det finns någon som talar för att man inte ska ha fasta skift. Lyckas man i industrin så borde man lyckas ganska väl i sjukvården också. Att anpassa sitt jobb efter fritiden måste vara ganska svårt då du säkerligen får arbetspass som inte passar ibland. Om du däremot går fast så är det väldigt enkelt att anpassa fritiden efter jobbet eftersom du vet att du jobbar 15.24-00.12 eller vad man nu jobbar.

Nu till en helt annan fråga, fantastiskt att sådana här trådar finns, hur ofta klorspolas vattensystemen på sjukhusen?
Var det inte i Lund man hade hittat multiresistenta bakterier i ett handfat? Kan inte tänka mig att det skulle ha hänt om man klorspolat tillräckligt ofta. Så hur ofta görs detta/vad før alternativa åtgärder tas för att hålla rent vattensystemen?
Citera
2013-09-30, 16:02
Medlem
alternativt.s avatar
Behöver man tvätta sina scrubs själv eller brukar det finnas tvättservice?
Citera
2013-09-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativt.
Behöver man tvätta sina scrubs själv eller brukar det finnas tvättservice?

Jobbar du på ålderdomshem som syrra får du nog tvätta dina "egna" kläder om du ska ha några dagen efter, men på sjukhus så har de ett förråd där du tar nya kläder varje dag ( eller efter avslutat pass) och slänger dina gamla i en tvättsäck som sedan går vidare till tvätten.
Citera
2013-09-30, 20:46
Medlem
alternativt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Jobbar du på ålderdomshem som syrra får du nog tvätta dina "egna" kläder om du ska ha några dagen efter, men på sjukhus så har de ett förråd där du tar nya kläder varje dag ( eller efter avslutat pass) och slänger dina gamla i en tvättsäck som sedan går vidare till tvätten.
Tackar. Jag antar att detsamma gäller för rtg-ssk? Det är väl en skitsak egentligen, men det skadar ju inte att slippa lite tvätt.

Jag lite intresserad av att läsa till röntgen-sjuksköterska. Jag tror att det hade passat mig bättre än vanlig sjuksköterska, trots att jag är en oerhört empatisk människa så föredrar jag ett lugnare tempo och kortare möten med människor.

Någon rtg-ssk här som hade kunnat beskriva hur en dag ser ut?

Hur ser könsfördelningen ut under utbildning/arbetsplats?
Citera
2013-11-10, 07:08
Medlem
Hej!

Om man vill få kunskaper i grundläggande akutsjukvård, hur är bästa sättet att gå till väga? Avancerad första hjälpen, eller vad man ska kalla det. Mer än de absoluta grunderna, men ändå något man kan lära sig på fritiden - inte en ambulansförarutbildning.
Citera
2013-11-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitlos
Hej!

Om man vill få kunskaper i grundläggande akutsjukvård, hur är bästa sättet att gå till väga? Avancerad första hjälpen, eller vad man ska kalla det. Mer än de absoluta grunderna, men ändå något man kan lära sig på fritiden - inte en ambulansförarutbildning.

Kolla med sjukvårdsgrupperna som finns inom Röda Korset eller liknande.
Sök på deras hemsida, efter första hjälpen grupper, där du bor.

De lär sig inget om läkemedel eller liknande, men ändå en massa bra saker inom första hjälpen.
Citera
2013-11-17, 00:28
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativt.
Någon rtg-ssk här som hade kunnat beskriva hur en dag ser ut?

Jobbar man på ett akutsjukhus är röntgen inte särskilt lugnt. Det kommer och går i vågor. Ena timmen kan du ha en enda patient, andra timmen ligger det tre patienter på bårvagn utanför, fem som sitter och väntar på att få komma in på bokad tid och akuten ringer dig titt som tätt om akuta undersökningar som ska göras på direkten.

Jobbar man privat eller på mammografi har man det i regel lugnt. Dock har de privat rtg-ssk jag träffat haft väldigt svårt att anpassa sig till att jobba på akutsjukhus, då de inte är vana vid tempot eller flera av de undersökningar som görs (akut stroke, interventioner, multitrauman osv). Personligen har jag fördomen att privata rtg-ssk saknar "röntgentänket": man lär sig att kunna röntga även de mest omöjliga patienterna och ändå ge läkarna tillräckligt bra bilder för att bedöma.
Senast redigerad av Krappfiskarn 2013-11-17 kl. 00:30.
Citera
2013-12-15, 21:11
Medlem
Jag skall börja läsa sjuksköterska i januari på Borås högskola och har lite frågor. Har aldrig jobbat inom vården och är 24år, är lastbilschaufför. Jobbade som transportör på sjukhuset (körde patienter till div vårdavdelning) och tyckte det var väldigt socialt och tacksamt yrke. Fick se lite grann hur man jobbade.

Numrerar upp frågorna lite.

1. Någon som vet exakt när utb drar igång i Borås, läste något om 21jan?

2. Vad är det första man vanligtvis börjar att gå igenom?

3. Jag hatar bajs, vet att patienter skiter ned sig. Hur vanligt är detta, fruktar inför detta verkligen? Låter lite löjligt kanske men....

4. Har ni sjuksköterskor också blivit bemötta med att folk oftast är okunniga angående att det faktiskt är 3års högskolestudier?

5. En annan petitess som stör mig lite, hur presenterar ni er som manliga sjuksköterskor. Tycker det låter väldigt osexigt och feminint på något sätt?

6. Under tiden på sjukhuset så frågade jag ofta vad skillnaden mellan usk och ssk egentligen var. Men tyckte det var lite tabu att prata om. Fick aldrig riktigt bra svar mer än att usk kanske är lite mera springpojke för ssk?

7. Tror ni verkligen att usk kommer att fasas ut i framtiden. Personligen tror jag inte det. Vad tror ni?

8. Lönen, den är bu ganska låg men jag tycker att man får så att man överlever och kan unna sig lite i alla fall. Hursomhelst hur många färdiga ssk får egentligen "inte under 24000"?

Ska bli väldigt spännande att börja studera något helt nytt, ska bli riktigt kul!
Citera
2013-12-15, 22:17
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
3. Jag hatar bajs, vet att patienter skiter ned sig. Hur vanligt är detta, fruktar inför detta verkligen? Låter lite löjligt kanske men....

6. Under tiden på sjukhuset så frågade jag ofta vad skillnaden mellan usk och ssk egentligen var. Men tyckte det var lite tabu att prata om. Fick aldrig riktigt bra svar mer än att usk kanske är lite mera springpojke för ssk?

8. Lönen, den är bu ganska låg men jag tycker att man får så att man överlever och kan unna sig lite i alla fall. Hursomhelst hur många färdiga ssk får egentligen "inte under 24000"?

Jag är inte ssk men det betyder inte att jag inte har viss erfarenhet från vården:

3. I regel är det uskor som sköter den allmändagliga vården dvs. torkar bajs b.la om det nu krävs. Men om du tror att du som ssk inte kommer komma i kontakt med bajs så får du nog tänka om. Bit ihop och agera yrkesmässigt. Flera av dina blivande patienter kommer gå på medicinering som i vissa fall kan ge en ohyggligt illaluktande avföring (typ Waran)

6. Skillnaden är att uskor inte har någon utbildning att tala om och ssk har det. Uskor har i regel mer frekvent patientkontakt medan sskor är mer administrativa och spindeln i nätet mellan läkare, anhöriga etc. Uskor får inte göra något kvalificerat såvida det inte är delegerat av en ssk. Dom kan få spruta, lägga om sår etc och enklare behandlingar men i regel är det ganska simpla uppgifter (bädda sängar, blodtryck, sånt man inte behöver plugga i tre år för att fatta).

8. Beror helt och hållet på var du jobbar, inom vilken sektor, landsting osv. men självfallet går det. Men du får nog vara beredd på att framförallt sjukhus kan spela hardball och inte vika sig.
Senast redigerad av WinstonO'Boogie 2013-12-15 kl. 22:20.
Citera
2013-12-15, 23:16
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Jag skall börja läsa sjuksköterska i januari på Borås högskola och har lite frågor. Har aldrig jobbat inom vården och är 24år, är lastbilschaufför. Jobbade som transportör på sjukhuset (körde patienter till div vårdavdelning) och tyckte det var väldigt socialt och tacksamt yrke. Fick se lite grann hur man jobbade.

Numrerar upp frågorna lite.

1. Någon som vet exakt när utb drar igång i Borås, läste något om 21jan?

2. Vad är det första man vanligtvis börjar att gå igenom?

4. Har ni sjuksköterskor också blivit bemötta med att folk oftast är okunniga angående att det faktiskt är 3års högskolestudier?

5. En annan petitess som stör mig lite, hur presenterar ni er som manliga sjuksköterskor. Tycker det låter väldigt osexigt och feminint på något sätt?

7. Tror ni verkligen att usk kommer att fasas ut i framtiden. Personligen tror jag inte det. Vad tror ni?

Ska bli väldigt spännande att börja studera något helt nytt, ska bli riktigt kul!

2. Vårdvetenskap/omvårdnadsteorier och/eller medicinska kurser; anatomi, fysiologi, farmakologi etc etc.

3. Hur kan du hata bajs när du själv (förhoppningsvis) hanterar bajs dagligen från dig själv?

4. Både ja och nej på den frågan? Vart vill du komma? okunskap finns överallt

5. Ja visst är titeln feminin. Är feminina attributioner ett problem för dig? Se upp då, för sjukvården är full av kvinnor. Skämt åsido, om du nu har så pass dålig självuppskattning inför ditt framtida yrke så kan du väl alltid kalla dig för Sjukskötare. Din titel är fortfarande Sjuksköterska.

6. Nej det stämmer inte riktigt att uskan är springpojken för ssk:n även om ssk:n har ansvaret för omvårdnaden. Uskan har sina uppgifter och ssk:n sina, sen kan man hjälpas åt och göra varandras uppgifter om man nu känner för det, uskan får dock inte handskas i regel med allt som ssk:n får göra.

7. Nej verkeligen inte. Vem/vilka skulle ersätta dem? Robotar? Biträden? Sjuksköterskor? Nej nej nej.

8. Hur många vet jag inte men en hel del, dock långt i från alla.

Lycka till !
Citera
2013-12-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoolaBaduula
3. Hur kan du hata bajs när du själv (förhoppningsvis) hanterar bajs dagligen från dig själv?

!

Okey jag ljög, jag älskar mitt egna bajs och fisar. Tycker desvärre inte om andras bajs och fisar.

Hur gör ni vanliga ssk'are när det luktar jävligt illa, fick tips om att tugga tuggummi men ibland hjälper inte det lixom?
Citera
2013-12-17, 10:40
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Okey jag ljög, jag älskar mitt egna bajs och fisar. Tycker desvärre inte om andras bajs och fisar.

Hur gör ni vanliga ssk'are när det luktar jävligt illa, fick tips om att tugga tuggummi men ibland hjälper inte det lixom?

Du kommer lära dig att stänga av det sinnet. Eller ja, lukten kommer ju givetvis vara där, men du kommer vara oberörd av det. Det är någonting som kommer med erfarenhet.
Jag har sagt detta till andra och säger det nu till dig också, det finns lukter som är lååååååååååångt mycket värre än avföring. Vänta du bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in