Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Jag ska börja plugga till ssk i Örebro nu till hösten. Mitt mål är att bli ambulansförare/ambulanssjuksköterska eller pilot i en ambulanshelikopter. Jag undrar följande:
Piloterna i ambulanshelikoptrar är väl utbildade ambulanssjuksköterskor eller på något sätt utbildade i akutsjukvård?
Pilotutbildningen, behöver man bekosta den själv eller får man den betald? Jag har sett att man kan få den betald inom försvaret men anställer försvaret helikopterpiloter inom sjukvården?
Är det någon här som jobbar inom ambulans/helikopterambulans som kan berätta lite mer?
Är väldigt intresserad!
Jag jobbar inte inom helikopterambulans men jag tror jag har ett bra hum om hur det fungerar.
En pilot i en ambulanshelikopter behöver nödvändigtvis inte vara en ambulanssjuksköterska eftersom pilotens uppgift är att manövrera helikoptern och inte vårda. Pilotutbildningen får du bekosta själv såvida du inte planerar att göra en militär karriär. För att försvaret ska utbilda dig krävs det att du har gjort värnplikt/GMU+aspirantutb. och sedan kommit in på Officersprogrammet.
Dvs. det blir väldigt omständligt om du inte har några militära erfarenheter och vill få din pilotutbildning betald.
Det är inte försvaret som tillhandahåller helikoptrar (och dess personal) för sjukvården i Sverige, utan det är landstingen och entreprenörer.