Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Vågar jag posta en liten länk som anknyter till sjuksköterskeyrket och då lönen i synnerhet? Jag önskar fler debattörer!
http://www.flashback.org/showthread.php?t=520329
Mod Cineasten får säga ifrån om detta inte är OK.
Jag har ingenting att säga till om i den här delen av forumet då jag enbart är ansvarig för film respektive tv-forumet. Här är jag lika mycket användare som du är.
Citat:
Jag själv är ju som jag skrev ganska nojig kring detta och är därför jävligt noggrann med skyddkläder, handskar, glasögon osv men jag har noterat att väldigt många inte är det, speciellt bland den personal som tex tar blodprover mest hela dagarna (på exv lab, usk).
Det är nog individuellt men hos oss är vi väldigt noga med handskar, förkläde osv. Däremot har vi haft problem med läkare som inte använder handskar eller skyddsrock. Vissa har t.o.m för vana att sitta i patientens säng under ronden..Det har dock blivit bättre efter påtrycknignar från hygien-ssk och de av oss näbbgäddor som ids säga till.
Häromsistens var det en läkare som skulle göra en LP men h*n tog inte på sig handskar eftersom h*n tyckte att det var helt onödigt. Att jag sa till (jag assisterade) hade ingen som helst effekt.
Citat:
På mitt sjukhus blir man emellanåt påhoppad om att man har klocka/rock/ringar på sig i patientnära arbete (och sprider smittor), för patienternas skull, men det verkar som om alla skiter i sin egen hälsa...nakna usk-händer som det rinner spinalvätska/ blod/ benmärg på. Inga handskar!?!
Där har vi blivit väldigt hårda. Alla klockor, ringar och dylikt krimskrams ska av såvida man inte arbetar administrativt.
Med tanke på arbetsmiljön borde det ingå fria arbetsstrumpor och arbetsskor i klädseln. Byggarbetare och andra får sina skor av arbetsgivaren, varför ska det inte gälla oss när vi hela tiden utsätter oss för en massa mysig urin, saliv, skit, spyor, blod, slafs och krafs?