2013-03-26, 18:28
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Tack för ett väldigt fint svar, du hjälpte mig verkligen.
Men jag tänkte på, när man städar upp avföring och sånt, man har väl handskar då?
Förmodligen står det i reglerna att man ska ha det men hur ser det ut i verkligheten?
(för när jag jobbade på donken hade vi aldrig handskar när vi städa toan och det tyckte jag var skitäckligt, även om vi tvättade händerna innan vi gick in i köket, kändes fel men ingen visste vart handskarna fanns)

Det där med tidsbrist och att man inte hinner ta hand om patienterna så som man vill har du rätt i att det kan bli ett problem för mig, jag får så lätt dåligt samvete. Men ju fler som blir sköterskor ju bättre kan det ju bli. Och skulle det bli jättejobbigt kan man ju arbeta i Norge ett tag för där har de visst lite mer sköterskor per avdelning.

Var tvungen att bildgoogla den där frasen "venöst bensår med sårslev" blev lite chockad men jag tror ändå att jag kan vänja mig vid sånt.

Sen tänker jag ändå att det är rätt fantastiskt det du gör, tänk hur många du har hjälpt! Du har ett meningsfullt jobb och jag känner att bara jag kan komma över just den där biten att det kan vara lite äckligt med kräks o avföring så kan det nog vara rätt intressant och kul.

Men det måste väl ändå vara konstigt att vara runt sjuka personer hela tiden? Att det är vardagen, fast visst ni har ju varandra i personalen ni prata med och kanske kan skoja med?

Tack för hjälpen och det fina svaret, om du kommer på något mer eller bara vill säga något så gör det !
Jag uppskattar det.

Självklart har man handskar när man handskas ( ) med avföring. Det vore fruktansvärt ohygieniskt utan. Det strider mot föreskrifterna om ett aseptiskt förhållningssätt som ska tillämpas inom all vård, precis som du sa.
Däremot är det ju inte alltid man har handskar när man gör en insats hos en patient.
Själv använder jag sällan handskar vid blovprovtagning t.ex.

Att "vara runt sjuka personer hela tiden" är något man vänjer sig vid ja.
Citera
2013-03-26, 20:56
Medlem
Citat:
Tack för ett väldigt fint svar, du hjälpte mig verkligen.
Men jag tänkte på, när man städar upp avföring och sånt, man har väl handskar då?
Förmodligen står det i reglerna att man ska ha det men hur ser det ut i verkligheten?
(för när jag jobbade på donken hade vi aldrig handskar när vi städa toan och det tyckte jag var skitäckligt, även om vi tvättade händerna innan vi gick in i köket, kändes fel men ingen visste vart handskarna fanns)

Det där med tidsbrist och att man inte hinner ta hand om patienterna så som man vill har du rätt i att det kan bli ett problem för mig, jag får så lätt dåligt samvete. Men ju fler som blir sköterskor ju bättre kan det ju bli. Och skulle det bli jättejobbigt kan man ju arbeta i Norge ett tag för där har de visst lite mer sköterskor per avdelning.

Var tvungen att bildgoogla den där frasen "venöst bensår med sårslev" blev lite chockad men jag tror ändå att jag kan vänja mig vid sånt.

Sen tänker jag ändå att det är rätt fantastiskt det du gör, tänk hur många du har hjälpt! Du har ett meningsfullt jobb och jag känner att bara jag kan komma över just den där biten att det kan vara lite äckligt med kräks o avföring så kan det nog vara rätt intressant och kul.

Men det måste väl ändå vara konstigt att vara runt sjuka personer hela tiden? Att det är vardagen, fast visst ni har ju varandra i personalen ni prata med och kanske kan skoja med?

Tack för hjälpen och det fina svaret, om du kommer på något mer eller bara vill säga något så gör det !
Jag uppskattar det.

Handskar, tvål och vatten, handsprit m.m. används väldigt mycket i vården.

Jag tror inte du ska räkna med att det kommer bli fler sjuksköterskor eller mer tid till patienterna. Politikerna fortsätter att skära ner i personalstyrkan och färre ska göra mer. Man har visserligen ökat antalet utbildningsplatser med ca 800 platser över hela landet. Trots det kommer det saknas 30.000 sjuksköterskor i Sverige om 10 år. Idag är läget katastrofalt men det saknas inga idag direkt. Många är visserligen i Norge eller så och jobbar, men många slutar också jobbet på grund av att de mår dåligt och inte orkar mer. Vi ser tyvärr ingen ljusning i sikte. Löner, arbetsmiljö och arbetsvillkor måste bli betydligt bättre om sjukhusen ska kunna locka personal till vården.

Absolut, det är ett väldigt spännande och givande yrke. Det som är tråkigt är att man inte har den tid man önskar, det finns liksom inte någon möjliget att göra sitt jobb.

Man tänker inte så mycket på att det är sjuka människor runt omkring. Normal sett tror jag att risken att smittas är större på väg till eller från jobbet, än på arbetsplatsen. Det finns ju undantag, ex magsjuka sprids ju väldigt lätt bland både patienter och personal.

Men som sagt, att arbeta med människor, sår, avföring etc. vänjer du dig vid, det kan jag lova dig. Har du bara förmågan att se människan i situationerna kommer du att klara det galant.
Citera
2013-03-26, 22:57
Medlem
utan.att.stannas avatar
En patient har vb sobril 5 mg intill 4xdag. Om man ger henne 10 mg på em gång, hur allvarligt fel är det ? Vid oro
Citera
2013-03-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
En patient har vb sobril 5 mg intill 4xdag. Om man ger henne 10 mg på em gång, hur allvarligt fel är det ? Vid oro

Att administrera fel dos eller fel läkemedel är allvarligt. En avvikelserapport ska skrivas.

Om du istället menar hur allvarligt det är att ta 10mg Sobril vid ett tillfälle istället för 5mg fyra gånger dagligen skulle jag nog säga att själva dosen i sig inte utgör ett större problem. Det jag i så fall skulle fråga mig är ju varför man väljer att ta större dos än som är tänkt. Det är ett vanebildande läkemedel som man ska vara försiktig med.

Frågan är alltså varför gav man 10 mg istället för 5 mg. Fanns det andra åtgärder som kunde sättas in istället, kanske hade 5 mg och samtal haft en god effekt?
Citera
2013-03-31, 16:08
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Stämmer det verkligen att det är stå stressigt att man knappt hinner få i sig lunchen?
Att man ofta får springa iväg mitt i maten?

Jag förstår att man kanske inte får en timmes lunch direkt, har man matlåda behövs ju sällan så mycket tid men 20 minuter så man både hinner tina maten och få i sig den borde man väl ändå kunna få något sånär ostört? eller?
Citera
2013-03-31, 16:43
Medlem
Citat:
Stämmer det verkligen att det är stå stressigt att man knappt hinner få i sig lunchen?

Jag förstår att man kanske inte får en timmes lunch direkt, har man matlåda behövs ju sällan så mycket tid men 20 minuter så man både hinner tina maten och få i sig den borde man väl ändå kunna få något sånär ostört? eller?

Vanligast är att man har 30 minuters rast per pass. På helgerna har inte vi någon rast alls, utan får äta när läget tillåter det, vilket i princip aldrig sker. Ibland hinner man äta och sitta ner och snacka lite och kan ta rast i lugn och ro. Men ofta blir det som så att man ställer in maten i micron, sedan kommer någon och behöver din hjälp eller liknande. Efter en timme är du tillbaka i matsalen och samma sak upprepar sig. Sen är det ingen idé att äta lunch eftersom du ändå ska gå hem.

Visst, man kan säga att "nej, jag har rast nu", vilket egentligen vore smart att göra. Men problemet är att man inte får något matro när man vet att varje minut man sitter där, innebär att du måste ta igen det sen. Det kan handla om att ge en patient läkemedel, skriva en epikris etc. Eller så vet man att det ligger en patient och lider och väntar på att du ska äta färdigt, man ser att patienten ringer på larmklockan hela tiden.. Ja, då är det svårt att få någon ro att sitta och äta.

Jag kommer ofta på mig med att slarva med både mat och dryck. Ofta blir det att jag kommer på det när jag börjar må illa eller känner mig väldigt orkeslös. Ofta väljer jag då att springa iväg och äta en banan eller liknande, vilket hjälper en stund.

Men värre är när man behöver gå på dass och precis när man stängt dörren och låst hör man i korridoren, "Är det någon som vet vart Kalle är?", "Det är viktigt, jag måste få tag i honom nu". Ja, då får man ju ingen ro där heller. Är det riktigt stressigt tänker man inte ens på att man behöver kissa eller så, vilket kan vara en fördel.

Sjuksköterskeyrket är inte för den som behöver äta med jämna mellanrum eller den med liten blåsa eller behov av att gå på toaletten på arbetstid.
Citera
2013-03-31, 20:29
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfroid
Vanligast är att man har 30 minuters rast per pass. På helgerna har inte vi någon rast alls, utan får äta när läget tillåter det, vilket i princip aldrig sker. Ibland hinner man äta och sitta ner och snacka lite och kan ta rast i lugn och ro. Men ofta blir det som så att man ställer in maten i micron, sedan kommer någon och behöver din hjälp eller liknande. Efter en timme är du tillbaka i matsalen och samma sak upprepar sig. Sen är det ingen idé att äta lunch eftersom du ändå ska gå hem.

Visst, man kan säga att "nej, jag har rast nu", vilket egentligen vore smart att göra. Men problemet är att man inte får något matro när man vet att varje minut man sitter där, innebär att du måste ta igen det sen. Det kan handla om att ge en patient läkemedel, skriva en epikris etc. Eller så vet man att det ligger en patient och lider och väntar på att du ska äta färdigt, man ser att patienten ringer på larmklockan hela tiden.. Ja, då är det svårt att få någon ro att sitta och äta.

Jag kommer ofta på mig med att slarva med både mat och dryck. Ofta blir det att jag kommer på det när jag börjar må illa eller känner mig väldigt orkeslös. Ofta väljer jag då att springa iväg och äta en banan eller liknande, vilket hjälper en stund.

Men värre är när man behöver gå på dass och precis när man stängt dörren och låst hör man i korridoren, "Är det någon som vet vart Kalle är?", "Det är viktigt, jag måste få tag i honom nu". Ja, då får man ju ingen ro där heller. Är det riktigt stressigt tänker man inte ens på att man behöver kissa eller så, vilket kan vara en fördel.

Sjuksköterskeyrket är inte för den som behöver äta med jämna mellanrum eller den med liten blåsa eller behov av att gå på toaletten på arbetstid.

När du säger pass, menar du ett på åtta timmar då?
Låter ju helt absurt att man inte hinner äta på så lång tid!
Finns det inget system så att man byter av varandra och turas om att äta?
Stämplar ni ut när ni käkar eller hur fungerar det?

Varför har ni ingen rast på helgerna? Jobbar ni kortare tid då eller?
Citera
2013-03-31, 21:24
Medlem
Citat:
När du säger pass, menar du ett på åtta timmar då?
Låter ju helt absurt att man inte hinner äta på så lång tid!
Finns det inget system så att man byter av varandra och turas om att äta?
Stämplar ni ut när ni käkar eller hur fungerar det?

Varför har ni ingen rast på helgerna? Jobbar ni kortare tid då eller?

Ja, där jag jobbade tidigare började vi 06.30 och jobbar till 15.00, men ofta blev man kvar till 15.30-16.00 ungefär. Så i praktiken blir det lite mer än 8 timmar.

Jo, det är tanken, att när jag äter tar en kollega till mig över mina patienter. Det fungerar fint i teorin, men i praktiken är mina patienter ensamma när jag äter. Ofta har man fullt upp med sina egna patienter och har helt enkelt svårt att ta över någon annans. Dessutom kan man inte läsa in sig på alla patienter, vilket innebär att om man ska göra något för en patient som "tillhör" en annan sjuksköterska måste man gå till lunchrummet och kolla innan. Det innebär det jag skrev tidigare, att man går och stör den som äter, som då blir avbruten i sin lunch.

På helgerna är det ingen rast utan endast måltidsuppehåll, det innebär att vi jobbar, men kan äta om verksamheten tillåter i princip. Vi jobbar 30 minuter kortare tid på helgerna, men eftersom vi då är ännu färre personal (s.k. helgbemanning) blir det ofta att man får sitta kvar en stund efter ändå, så i praktiken är det ingen större skillnad.

Och ja, det är helt absurt. Som sagt har man krav på att äta regelbundet, gå på toaletten när man behöver etc. bör man inte bli sjuksköterska. Det kommer antagligen bli värre i framtiden eftersom det kommer bli stor brist på personal.
Senast redigerad av Enfroid 2013-03-31 kl. 21:27.
Citera
2013-03-31, 21:27
Medlem
Citat:

På dom vc jag varit på är det alltid 1h matro.
Citera
2013-03-31, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler

Ja, det finns ju bra exempel på verksamheter som har någon form av arbetsmiljö... Mina erfarenheter är från MAVA och liknande avdelningar som ständigt tar emot nya patienter i olika skick.

Hittar man jobb på vårdcentral eller någon specifik avdelning med enbart planerade ingrepp kan man nog få ett bättre flyt i vardagen.
Citera
2013-03-31, 22:03
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfroid
Ja, där jag jobbade tidigare började vi 06.30 och jobbar till 15.00, men ofta blev man kvar till 15.30-16.00 ungefär. Så i praktiken blir det lite mer än 8 timmar.

Jo, det är tanken, att när jag äter tar en kollega till mig över mina patienter. Det fungerar fint i teorin, men i praktiken är mina patienter ensamma när jag äter. Ofta har man fullt upp med sina egna patienter och har helt enkelt svårt att ta över någon annans. Dessutom kan man inte läsa in sig på alla patienter, vilket innebär att om man ska göra något för en patient som "tillhör" en annan sjuksköterska måste man gå till lunchrummet och kolla innan. Det innebär det jag skrev tidigare, att man går och stör den som äter, som då blir avbruten i sin lunch.

På helgerna är det ingen rast utan endast måltidsuppehåll, det innebär att vi jobbar, men kan äta om verksamheten tillåter i princip. Vi jobbar 30 minuter kortare tid på helgerna, men eftersom vi då är ännu färre personal (s.k. helgbemanning) blir det ofta att man får sitta kvar en stund efter ändå, så i praktiken är det ingen större skillnad.

Och ja, det är helt absurt. Som sagt har man krav på att äta regelbundet, gå på toaletten när man behöver etc. bör man inte bli sjuksköterska. Det kommer antagligen bli värre i framtiden eftersom det kommer bli stor brist på personal.

Sjuksköterskeyrket verkar innebära väldigt mycket övertid, är ni instämplade så att ni får betalt för den övertiden eller får kompensation på något annat sätt, typ lite ledighet, eller hur fungerar det?
Citera
2013-04-01, 07:47
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler

Vårdcentralerna har ju inte samma akuta verksamhet som t.ex. en vårdavdelning. Därför kan man utan problem stänga sin verksamhet under en timma.

Så vill man ha ett vanligt hederligt "8-17, mån-fre jobb", ska man absolut satsa på en VC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in