2013-04-01, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Sjuksköterskeyrket verkar innebära väldigt mycket övertid, är ni instämplade så att ni får betalt för den övertiden eller får kompensation på något annat sätt, typ lite ledighet, eller hur fungerar det?

Det varierar en del. Men generellt sett har övertid varit "förbjudet" på många av de arbetsplatser jag arbetat på. Det har inneburit att de flesta skrivit upp övertiden som flextid för att t.ex. Börja senare någon dag eller gå hem tidigare. Problemet har varit att flextiden bara får tas ut när verksamheten tillåter det, vilket den, sedan tre år tillbaka nästan aldrig gör. För fem år sedan var flexen bra och det var väldigt skönt att kunna komma senare till jobbet någon dag eller så, men idag fungerar det inte längre. Det finns inte tillräckligt med personal.

Vr tredje månad drar arbetsgivaren bort, raderar de antal timmar utöver de 20 som du får ha i flexen. Det innebär att du i princip arbetar gratis eftersom de bara försvinner, du får alltså inte ut dem i pengar.
Citera
2013-04-01, 11:38
Medlem
Behöver man som sjuksköterska på sjukhus ha ett flexavtal? När man kan man ta ut sin flexledighet? Säg upp flexavtalet och kör övertid från första minuten.

Tänk på att ej uttagen lunchrast = övertid och inte flextid.
Citera
2013-04-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enfroid
Vr tredje månad drar arbetsgivaren bort, raderar de antal timmar utöver de 20 som du får ha i flexen. Det innebär att du i princip arbetar gratis eftersom de bara försvinner, du får alltså inte ut dem i pengar.

Det måste vara ett brott mot något avtal eller lag, ni måste seriöst gå ihop och ta strid för att slippa jobba gratis. Allvarligt talat, det är bara ni och patienterna som förlorar på att ni sliter ut er medan arbetsgivaren skrattar hela vägen till banken.

Det finns grupper på facebook där ni kan ta upp detta, få råd och stöd, bl.a. Nu pratar vi lön, Nu pratar vi arbetsmiljö och Sjuksköterskor ryter ifrån, Nu Får Det Vara Nog!

Så länge ingen säger ifrån så kan vansinnet fortsätta, gör er själva och kommande sjuksköterskor en tjänst, sluta genast upp att acceptera, det är fan nära inpå slaveri.
Citera
2013-04-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entill
Det måste vara ett brott mot något avtal eller lag, ni måste seriöst gå ihop och ta strid för att slippa jobba gratis. Allvarligt talat, det är bara ni och patienterna som förlorar på att ni sliter ut er medan arbetsgivaren skrattar hela vägen till banken.

Det finns grupper på facebook där ni kan ta upp detta, få råd och stöd, bl.a. Nu pratar vi lön, Nu pratar vi arbetsmiljö och Sjuksköterskor ryter ifrån, Nu Får Det Vara Nog!

Så länge ingen säger ifrån så kan vansinnet fortsätta, gör er själva och kommande sjuksköterskor en tjänst, sluta genast upp att acceptera, det är fan nära inpå slaveri.

Jo jag vet. Jag märker att det bubblar hos de yngre sköterskorna. Men de äldre är allt för bekväma, de är nöjda som det är, de har givit upp. Men jag tror på ungdomarna som kommer in idag. Det kommer att förändras, det är jag övertygad om.

Du får tänka på att för 70-80 år sedan ingick det i anställningsavtalet att man kunde tänka sig att arbeta som sjuksköterska utan någon som helst ersättning. Belöningen skulle komma i himlen. Det har varit en slitsam process att hamna där vi är idag, men med nya starka krafter som tar hjälp av snabba sociala medier kommer det att bli bra.

Förr i tiden var det ju i princip endast damer ur överklass eller från adel som fick bli sjuksköterskor. Det ansågs vara ett lämpligt yrke för dem och de kunde arbeta utan ersättning, ekonomiskt hade de ju sitt på det torra ändå. Istället handlade det om att tjäna gud och att hjälpa de sårade och sjuka. Utvecklingen har gått framåt, men det är svårt att förändra bilden av sjuksköterskor. Många tror fortfarande att sjuksköterskor drivs av ett kall, att de ser det som något slags heligt uppdrag. Så är det ju inte riktigt idag, även om politiker och sjukhuschefer tror det.
Citera
2013-04-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Behöver man som sjuksköterska på sjukhus ha ett flexavtal? När man kan man ta ut sin flexledighet? Säg upp flexavtalet och kör övertid från första minuten.

Tänk på att ej uttagen lunchrast = övertid och inte flextid.

En del avdelningar älskar flexavtal andra avskyr det. Där det fungerar är det populärt och de vill inte ge upp det. Det finns alltså en inre konflikt angående flexavatalets vara eller icke vara. Jag tror dock att modellen snart kommer att röstas bort då allt fler blir missnöjda med att tvingas arbeta gratis.
Citera
2013-04-06, 13:14
Medlem
Hej jag har alltid velat fråga om en sak, Vilka behörigheter krävs för att bli antagen till röntgensjuksköterska programmet i lunds universitet?. Måste jag ha
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B/Biologi A+Kemi A+Fysik A, Samhällskunskap?.

Eller räcker det med bara grundläggande behörighet samt matematik B, naturkunskap B och Kemi A. räcker det eller måste man ha Fysik A samt Biologi också ?

Jag har all behörighet förutom Fysik A och Biolog A.
Citera
2013-05-20, 21:25
Medlem
jenny747s avatar
Det har varit lite negativ publicitet angående arbetstider och raster de senaste två sidorna och jag vill bara lägga en kommentar om det. På de olika arbetsplatser jag jobbat på har det aldrig varit ett problem att ta ut sin rast. eller jag ska inte säga ALDRIG för visst är det så att om jag sitter i personalrummet och hör att det går ett akutlarm - då går ju jag in på jobbet igen. Man vill ju inte lämna sina kollegor i sticket.
Ibland får man ju också vara lite flexibel med när man ska ta sin rast, det kanske inte går att ta de 11.30 varje dag men din rast ska du få.

Mina chefer har alltid varit noggranna med att all rast ska tas. På de olika schemarna jag har haft har det ingått antingen 30, 45, 60 eller 90 minuter. De tre förstnämnda måste alltid tas minst 30 minuter av. den på 90 minuter får du inte minska. Eftersom cheferna har varit noggranna med detta har klimatet på avdelningarna/arbetsplatserna alltid varit att det är ok att ta rast - inget snack om saken.
Snarare tvärt om - om klockan är 13 och man råkar nämna att man inte hunnit ta rast så blir man utburen av personalen nästan, haha.

Ovan nämnda scenarion är på flera olika typer av avdelningar och öppenvård. Alla inom samma landsting dock.

Så, allt behöver inte vara piss och helvete
Citera
2013-05-20, 21:29
Medlem
Jag har några frågor och vill inte låta anklagade..

1. Hur många dör i Sverige, för att det inte finns läkare på akuten?
2. Varför hänger det en skylt i receptionen, som säger, att hot och våld polisanmäles?
3. Tycker Du, att 5-12h är en rimlig akuttid när man är akut sjuk?
4. Har du en föreståelse för att man generellt tycker vården är en icke existerande vara?
Citera
2013-05-20, 22:11
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a000h

2. Varför hänger det en skylt i receptionen, som säger, att hot och våld polisanmäles?
4. Har du en föreståelse för att man generellt tycker vården är en icke existerande vara?
Hur många länder har en väsentligt mycket bättre vård? Att säga att vården är en icke existerande vara är väldigt- . Ut och res i världen, kom sen och jämför sjukvård!
Citera
2013-05-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hur många länder har en väsentligt mycket bättre vård? Att säga att vården är en icke existerande vara är väldigt- . Ut och res i världen, kom sen och jämför sjukvård!

Hej, vad har mina frågor med övriga världen att göra? Javisst kan vi jämföra med Norge, Finland, Danmark osv... eller tycker du att bara för att man inte har sjukvård i Afrika, så ska inte vi heller ha någoN? Eller är det så illa att man inte får berätta sanningen om den sjukvård som numera inte existerar som dock fanns förr? Är det något fel att kräva bättre och existerande akutsjukvård?

Jag betalar ju hutlöst mycket skatt för att dessa saker ska fungera och jag och övriga tycker väl knappast att man på sjukhusen levererar och det ska väl framgå? Jag förstår inte varför man inte får kritisera det.

Jag har ju sett bristerna på akuten och jag ser ju hur desperata människorna är där och skyltarna som hänger där "vi accepterar inte oförskämdheter, hot och våld polisanmäles" är där av en anledning. Folk har varit så desperata på hjälp att de till sist ha blivit hopplösa. Jag kan bara säga att jag känner med dessa.
Citera
2013-05-21, 21:29
Medlem
jenny747s avatar
Citat:

1, läkare finns det på akuten. hur många som dör pga för långa väntetider, för dåliga bedömningar av ambulans i hemmet, hemsjukvård etc, och andra faktorer kan jag dock inte svara på.

2, för att hot och våld inte är förenligt med svensk lag och därför ska polisanmälas.

3, Nej.

4, Ja, din upplevelse är din upplevelse och jag kan inte säga om den är korrekt eller inte.
Citera
2013-05-22, 20:13
Medlem
Citat:

1. Det är nog inte så många. Om man ser till akuten just så är det väldigt många som sitter där som egentligen lika gärna kunde gå hem och vila. Där sitter folk som vill ha hjälp för att de är bakis, för magsjuka, snuva, feber och annat som man ändå inte gör något åt på sjukhuset. Mycket av frustrationen kommer när folk suttit och väntat i timmar och sedan får veta att de inte får någon tablett.

1b. I sjukvården i stort, alltså bland de inneliggande patienterna är det ca 3000 svenskar som avlider varje år till följd av undvikbara skador/felbehandlingar inom vården. 100.000 får skador eller sjukdomar och 10.000 av dessa får livslånga men.

2. För att många inte förstår det

3. Beror på vad man har för sjukdom. Det viktigaste är att de svårast sjuka får hjälp först. Det betyder ju iofs att de som sitter där med rinnande näsa och väntar får vänta väldigt länge. Men det är så systemet är byggt. Men optimalt hade ju varit om alla fick hjälp direkt, men det är nog ingen som vill betala för den lösningen.

4. De allra flesta får ju väldigt bra vård, tack vare personal som skiter i sig själva och sliter ut sig.. Men sen finns det ju väldigt många som är missnöjda med vården också. Jag tror dock inte att många av dem hade blivit mer nöjda någon annanstans. De vill ha något som inte finns, typ antibiotika mot förkylning och sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in