Citat:
Ursprungligen postat av
asdman123
Tack för svar. Det tungt markerade är verkligen riktigt skrämmande. Hur kan det tillåtas?
Måste bara spinna vidare på detta.
Som ssk har du noll anledning egentligen att kolla upp saker i journalen efter att de lämnat avdelningen. Du är inte medicinskt behandlande och har egentligen inte ett dugg att följa upp mer än ditt eget intresse då du inte tar några medicinska beslut.
Som läkare däremot, har jag lagt in en patient på IVA har jag rent krasst inget i journalen att göra. Dock har jag gjort en initial bedömning om tillståndet som jag gärna följer upp för att se om jag hade rätt eller fel - detta får jag inte göra pga min egen nyfikenhet. Ofta så har man beställt undersökningar där det dyker upp svar dag/dagar efter där jag måste signera svaret och då måste säkerställa att detta följts upp och då kommer jag inte ifrån att titta i journalen för att försäkra mig att det inte missats. Har hänt att jag ringt upp behandlande läkare för att uppmärksamma röntgensvar och liknande.
För att inte råka illa ut sparar jag anteckningar enstaka dagar som jag måste signera, ibland kommer jag på saker på natten när jag sovit på saken och anteckningen blev ganska kass/otydlig när jag dikterade. Ibland har jag skickat remisser där jag också sparar patienten någon dag/vecka för att se att de verkligen följs upp (lite sunt kontrollbehov för att patienten inte ska råka illa ut för att den byråkratiska maskinen inte fungerar fullt ut).
Men som sagt, detta är som läkare där jag har ett medicinskt ansvar och återigen så tittar sjuksköterskor mest för att de är nyfikna...
Sen instämmer jag med tidigare läkare, ofta är omvårdnadspersonal glorifierade och de flesta är inte så skarpa och dessutom ganska lata.