2023-10-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Vad skulle du ha i ett första hjälpen kit hemma om du hade familj och bodde på en plats där det var mycket långt till adekvat akutsjukvård? Utgå, i tankeexperimentet, från att du kan få tag på sådant som ingen privatperson i Sverige kan köpa på laglig väg.
De som finns i ett "vanligt" kit är väl en bra början. Det jag spontant tänker på mer är:
Pvker(infarter),glukos,ringeracetat,adrenalin,beta pred och diazepam i läkemedelsväg. O- blod för transfusion.
Intubationatuber med ledare, svalgtub och näskantarell för att hålla luftväg. Gärna några tuber syrgas och en rubensblåsa🤣
Citera
2023-10-16, 19:02
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Vilken läkare bedömde att du inte skulle gå upp på morgonen? AMA= AgainstMedicalAdvise

Few cans short of a sixpack?
Citera
2023-10-16, 19:05
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naisisak
Nja, möjligen ett par kusiner nån gång 😅

Haha fy fan! Vände du direkt i dörren eller konfronterade dem?
Citera
2023-10-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Tack för svar. Det tungt markerade är verkligen riktigt skrämmande. Hur kan det tillåtas?
Måste bara spinna vidare på detta.

Som ssk har du noll anledning egentligen att kolla upp saker i journalen efter att de lämnat avdelningen. Du är inte medicinskt behandlande och har egentligen inte ett dugg att följa upp mer än ditt eget intresse då du inte tar några medicinska beslut.

Som läkare däremot, har jag lagt in en patient på IVA har jag rent krasst inget i journalen att göra. Dock har jag gjort en initial bedömning om tillståndet som jag gärna följer upp för att se om jag hade rätt eller fel - detta får jag inte göra pga min egen nyfikenhet. Ofta så har man beställt undersökningar där det dyker upp svar dag/dagar efter där jag måste signera svaret och då måste säkerställa att detta följts upp och då kommer jag inte ifrån att titta i journalen för att försäkra mig att det inte missats. Har hänt att jag ringt upp behandlande läkare för att uppmärksamma röntgensvar och liknande.

För att inte råka illa ut sparar jag anteckningar enstaka dagar som jag måste signera, ibland kommer jag på saker på natten när jag sovit på saken och anteckningen blev ganska kass/otydlig när jag dikterade. Ibland har jag skickat remisser där jag också sparar patienten någon dag/vecka för att se att de verkligen följs upp (lite sunt kontrollbehov för att patienten inte ska råka illa ut för att den byråkratiska maskinen inte fungerar fullt ut).

Men som sagt, detta är som läkare där jag har ett medicinskt ansvar och återigen så tittar sjuksköterskor mest för att de är nyfikna...

Sen instämmer jag med tidigare läkare, ofta är omvårdnadspersonal glorifierade och de flesta är inte så skarpa och dessutom ganska lata.
Citera
2023-10-16, 19:33
Medlem
pn222jws avatar
Ser du, helt ärligt, upp till läkare i allmänhet?
Citera
2023-10-16, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante

Som ssk har du noll anledning egentligen att kolla upp saker i journalen efter att de lämnat avdelningen. Du är inte medicinskt behandlande och har egentligen inte ett dugg att följa upp mer än ditt eget intresse då du inte tar några medicinska beslut.

Som läkare däremot, har jag lagt in en patient på IVA har jag rent krasst inget i journalen att göra. Dock har jag gjort en initial bedömning om tillståndet som jag gärna följer upp för att se om jag hade rätt eller fel - detta får jag inte göra pga min egen nyfikenhet. Ofta så har man beställt undersökningar där det dyker upp svar dag/dagar efter där jag måste signera svaret och då måste säkerställa att detta följts upp och då kommer jag inte ifrån att titta i journalen för att försäkra mig att det inte missats. Har hänt att jag ringt upp behandlande läkare för att uppmärksamma röntgensvar och liknande.

För att inte råka illa ut sparar jag anteckningar enstaka dagar som jag måste signera, ibland kommer jag på saker på natten när jag sovit på saken och anteckningen blev ganska kass/otydlig när jag dikterade. Ibland har jag skickat remisser där jag också sparar patienten någon dag/vecka för att se att de verkligen följs upp (lite sunt kontrollbehov för att patienten inte ska råka illa ut för att den byråkratiska maskinen inte fungerar fullt ut).

Men som sagt, detta är som läkare där jag har ett medicinskt ansvar och återigen så tittar sjuksköterskor mest för att de är nyfikna...

Sen instämmer jag med tidigare läkare, ofta är omvårdnadspersonal glorifierade och de flesta är inte så skarpa och dessutom ganska lata.

Som sagt - all respekt till er läkare.

"återigen så tittar sjuksköterskor mest för att de är nyfikna..." Precis så.
Citera
2023-10-16, 19:50
Medlem
Glits avatar
Jag har träffat massvis med läkare, ssk, usk senaste tiden pga min behandling och har bara stött på fina människor, har fått topp vård och respektfullt bemötande.

All kärlek till er, min fråga: Tycker du folk generellt är positivt eller negativt inställda till vården i Sverige? Har många förutfattade meningar om er sjuksköterskor?
Citera
2023-10-16, 20:09
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Tack för ditt svar.

Har en till fråga!
Upplevt någon slags hierarki i ditt yrke, t.ex där läkarna står över alla andra?

Vad är fel i huvudet på svenskar? Varför är det här den första frågan för det första. För det andra, läkare ska absolut stå högre i hierarkin mot sjuksköterskor, något annat vore efterblivet och livsfarligt. Det här landet är förlorat. Svenskar är så jävla dumma i huvudet att jag saknar ord.
Citera
2023-10-16, 20:09
Medlem
Gojiiras avatar
Vad var svårast med utbildningen?
Citera
2023-10-16, 20:22
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante

En av dom goda. Fortsätt hålla koll på vården.
Citera
2023-10-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ser du, helt ärligt, upp till läkare i allmänhet?
JA! Imponeras av deras medicinska kunskaper och förmåga att fatta beslut om ex undersökningar och behandlingar. De har ett helt annat tankesätt än vi sjuksköterskor har, tror att båda behövs.
Lär mig av läkare i princip varje arbetspass.
Sen finns de såklart inkompetenta rötägg också, som i alla yrkesgrupper
Citera
2023-10-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Vad var svårast med utbildningen?
Anatomin var nog den kursen många la ner mest tid och energi på. Den är så viktigt för att förstå resten av utbildningen sen.
Mikrobiologi och farmakologi är också studiemässigt tunga ämnen, men jag tyckte de va intressant.
De som jag personligen hade svårast att motivera mig till och som jag tyckte va tråkigast va statistisk och vetenskaplig analys och metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in