Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Jag har träffat massvis med läkare, ssk, usk senaste tiden pga min behandling och har bara stött på fina människor, har fått topp vård och respektfullt bemötande.

All kärlek till er, min fråga: Tycker du folk generellt är positivt eller negativt inställda till vården i Sverige? Har många förutfattade meningar om er sjuksköterskor?

En del har dåliga erfarenheter och befogad misstro till vården. En del saknar kunskap och blir osäkra pågrund av de. Som patient är man ju i en väldigt sårbar situation, och därför kan det ofta vara anhöriga som orkar och kan tala för patienten som uttrycker missnöje och oro. Själv tar jag åt mg och reflekterar mycket över detta och hur de kan förändras
Men vi får också höra mycket positivt. En uppskattning är väl att kanske 50% har en positiv inställning och 30% en negativ inställning, ofta då med någon felbehandling i anamnesen hos patient eller anhörig. Resterande procent består av folk som är neutrala.
Citera
2023-10-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naisisak
Står endast för mina egna erfarenheter,upplevelser och kunskaper och ersätter inte på något sätt överhuvudtaget larmcentral eller akutmottagning. Är mest sugen på att veta mer icke-akut som ni vill veta om vården på insidan

Finns det något område inom vården som anses "finare" än andra?
Citera
2023-10-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Finns det något område inom vården som anses "finare" än andra?

Många har stor yrkesstolthet och tycker att sitt eget arbetsområde är det viktigaste och bästa.
Upplever att de finns status i att arbeta hos privata arbetsgivare.
Själv tycker jag att sjuksköterskor inom primärvården kan anse sig va lite finare och bättre än oss i slutenvården.
Ser också IVA och narkosssks som lite finare, men det är nog mest för att jag har sån otrolig respekt för vad de gör
Citera
2023-10-16, 23:36
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Haha du är rolig asså. Ett tag iaf men inte längre. Du stinker personlighetsstörning och ilska, shit stackars din familj om du har någon.

Det är inte synd om oss, går helt fint. Bror är lite hetsig innimellan men hjärta av guld. Du behöver inte oroa dig, ilskan mot sjukvården tar han aldrig ut på sina nära.
Citera
2023-10-17, 00:33
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Står endast för mina egna erfarenheter,upplevelser och kunskaper och ersätter inte på något sätt överhuvudtaget larmcentral eller akutmottagning. Är mest sugen på att veta mer icke-akut som ni vill veta om vården på insidan

Hur är kaos-blattar som patienter?
Citera
2023-10-17, 01:48
Medlem
-Andreas-s avatar
Kunniga sköterskor ska man lyssna på o ha god relation till, de kan väldigt mycket o tar mkt ansvar över avdelningar. Har bara gott att säga om SSK's.

Topics;
Upplever du TS som tidigare varit USK'a, att du som SSK har mindre tid till övers med att exvis prata med, trösta, lindra för patienter pga desto mer administrativa uppgifter o stramare tidsschema?

Hur många PEth tester har du tagit?

För vårduppdrag sömnstabilisering av, tex, patienter som har maniska episoder med psykotiska inslag - saknar du att Nozinan försvann ur sortimentet eller har ni andra kombinationer numera (såsom kanske heminevrin + vilket lm du nu har bäst erfarenheter av..?) utöver neuroleptika o/eller ECT för att häva sådana tillstånd?
Senast redigerad av -Andreas- 2023-10-17 kl. 01:50.
Citera
2023-10-17, 06:32
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Ny fråga: Varför pissar så många av er på sekretessen?

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har ni inte skrivit under på sekretess enligt HSL?

Lite skillnad på att läcka ut tex specifika uppgifter om patienter osv, än att prata lite allmänt om sitt yrke.

Finns knappt ett yrke i hela världen där det inte pratas bakom stängda dörrar.
Nåja, en fråga till -
TS, är det inte irriterande med alla blattar som konstant sitter på akuten för att utnyttja "gratis vård" ? Det tycker jag när jag måste dit.
Citera
2023-10-17, 08:08
Medlem
Citat:
Grundlön på 31000 En hel del ob då jag jobbar mycket nätter. Treskiftstillägg på 2500. Får väl ut ca 28-29 i månaden efter skatt

Hur många pass ca i månaden blir det med 3 shift?
Citera
2023-10-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
När det är skit-spår i toaletten då vet man att en läkare varit där. Det slår aldrig fel! Du har nog varit på taskiga arbetsplatser. Alltid sköterskorna som styr upp verksamheten vart jag än jobbat. MAVA, Lung, Neurologi det spelar ingen roll. O inte fan är det läkarna som gör nåt för patienterna, det var det dummaste jag hört. Vi får förklara för patienterna vad ni menat, varför ni ordinerat som ni gjort etc. Det är vi som handskas med patienter och anhöriga, det är vi som krattar vägen för er och verkställer era ordinationer. Så sitt du o diktera o skriv några recept för patienter träffar du fan inte någon större del av din dag

Hoppsan hoppsan. Inte ovanligt att reagera med en irrationell ilska när någon träffar en öm punkt.
Citera
2023-10-17, 08:45
Medlem
Citat:
Text

Hur mycket snackar du av dig med kollegorna när du på jobbet behövt handskas med missbrukande idioter med paranoida vanföreställningar och narcissistiska personlighetsdrag en hel vecka på vårdavdelning / akutbesök? Tänk dig typ att asdman123 ligger inne och du är ansvarig. Lär ju behöva ventileras
Citera
2023-10-17, 09:15
Medlem
Citat:

Pratas det mycket om gamla patienter mellan er kollegor? Människor som varit extra jobbiga? eller extra snälla?
Citera
2023-10-17, 09:58
Tycker du synd om dig själv, som de flesta sköterskor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in