2010-07-05, 10:52
Citat:
Ah, den biten missade jag.
Ursprungligen postat av ramramram
Tack, Frasse!
Jag ska kolla upp den lokala kvalitn. Men du svarade inte om upplgget. Nr jag lser om IB p ntet, s verkar undervisningen och betygssttningen mer inriktat p att man ska frst de viktiga sambanden i mnet. Det verkar mycket mer motiverande att plugga fr att frst sdant som man kan frestlla sig att man kommer att komma ihg. (S r inte det vanliga NV-programmet.)
Anvnde ni de IB-inriktade kursbcker som finns att kpa p Amazon? Var kurslitteraturen bra? Dliga lrare kan delvis kompenseras av bra bcker, srskilt om man vet att betygen stts efter vad som frklaras i boken snarare n vad lraren har sagt p lektionen.
Jag ska kolla upp den lokala kvalitn. Men du svarade inte om upplgget. Nr jag lser om IB p ntet, s verkar undervisningen och betygssttningen mer inriktat p att man ska frst de viktiga sambanden i mnet. Det verkar mycket mer motiverande att plugga fr att frst sdant som man kan frestlla sig att man kommer att komma ihg. (S r inte det vanliga NV-programmet.)
Anvnde ni de IB-inriktade kursbcker som finns att kpa p Amazon? Var kurslitteraturen bra? Dliga lrare kan delvis kompenseras av bra bcker, srskilt om man vet att betygen stts efter vad som frklaras i boken snarare n vad lraren har sagt p lektionen.
Det r nog vldigt mycket s att det r samband och frstelse som ligger till grund fr betygssttningen. I historia, t ex, var det guld om ju fler hndelser man kunde knyta till varandra och hur de pverkade varandra, snarare n att rapa upp fakta som man enbart memorerat. ven kemin handlade i mngt och mycket om att tillgodogra sig en grundlggande frstelse. Jag var sjlv vrdels p mnga moment, men tack vare att jag ofta frstod grunderna kunde jag tminstone hjlpligt besvara mnga frgor p ett generellt plan.
En kul grej r TOK, som om det tas p allvar vvs in i alla mnen r riktigt vettigt.
Gllande kurslitteraturen r jag osker. Jag vill minnas att vi bara hade en IB-specifik bok, och det i kemi (riktigt bra!). Ngonstans i en lda dr hemma har jag bckerna, s vill du kan jag kolla upp det nr jag kommer hem och sedan lista bckerna hr.
Du mrker skert att jag trycker en del p lrarna och skolan, men det finns fog fr det. IB r tyvrr eftersatt p mnga stllen runt om i landet, s jag tror verkligen att man ska se hur skolan man tnker g i faktiskt hanterar programmet innan man spikar ngot. P pappret r det ett suvernt program fr den teoretiskt lagde.