2010-07-05, 10:52
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramramram
Tack, Frasse!

Jag ska kolla upp den lokala kvalitn. Men du svarade inte om upplgget. Nr jag lser om IB p ntet, s verkar undervisningen och betygssttningen mer inriktat p att man ska frst de viktiga sambanden i mnet. Det verkar mycket mer motiverande att plugga fr att frst sdant som man kan frestlla sig att man kommer att komma ihg. (S r inte det vanliga NV-programmet.)

Anvnde ni de IB-inriktade kursbcker som finns att kpa p Amazon? Var kurslitteraturen bra? Dliga lrare kan delvis kompenseras av bra bcker, srskilt om man vet att betygen stts efter vad som frklaras i boken snarare n vad lraren har sagt p lektionen.
Ah, den biten missade jag.

Det r nog vldigt mycket s att det r samband och frstelse som ligger till grund fr betygssttningen. I historia, t ex, var det guld om ju fler hndelser man kunde knyta till varandra och hur de pverkade varandra, snarare n att rapa upp fakta som man enbart memorerat. ven kemin handlade i mngt och mycket om att tillgodogra sig en grundlggande frstelse. Jag var sjlv vrdels p mnga moment, men tack vare att jag ofta frstod grunderna kunde jag tminstone hjlpligt besvara mnga frgor p ett generellt plan.

En kul grej r TOK, som om det tas p allvar vvs in i alla mnen r riktigt vettigt.

Gllande kurslitteraturen r jag osker. Jag vill minnas att vi bara hade en IB-specifik bok, och det i kemi (riktigt bra!). Ngonstans i en lda dr hemma har jag bckerna, s vill du kan jag kolla upp det nr jag kommer hem och sedan lista bckerna hr.

Du mrker skert att jag trycker en del p lrarna och skolan, men det finns fog fr det. IB r tyvrr eftersatt p mnga stllen runt om i landet, s jag tror verkligen att man ska se hur skolan man tnker g i faktiskt hanterar programmet innan man spikar ngot. P pappret r det ett suvernt program fr den teoretiskt lagde.
Citera
2010-07-05, 11:35
Medlem
Tack! Du behver inte kolla din gamla lda. Det verkar som om mnga av bckerna som finns att kpa p ntet r ganska nya.

Att lra kunskapsteori p gymnasiet tycker jag r helt briljant, och nnu mer s om det vvs in i de andra kurserna, vilket de nya IB-bckerna sgs gra.

Jag tror det viktigaste sklet till att den vanliga gymnasieskolan fortfarande r mer inriktad p rplugg r att s stort ansvar lggs p den enskilde lraren. Det r mycket lttare fr lraren att betygsstta detaljkunskaper.

Det finns dliga lrare p alla skolor. Har man otur s fr man en dlig lrare ven p en bra skola. Det strsta problemet r nr de ocks stter betyg.

Vad tycker ni andra som har lst IB?
Citera
2010-07-06, 00:38
Medlem
Avon Barksdales avatar
Citat:
Vad tycker ni andra som har lst IB?
Mycket bra. Mina framtida barn ska lsa IB drom rder inget tvivel.

D jag har bott utomlands i hela mitt liv kan jag inte jmfra med en svensk gymnasieutbildning men vad jag har mrkt r att IB frberedde mig, och mina klasskamrater, p ett mycket bttre stt n de kompisar som lste annat (tex. A-levels och andra motsvarigheter).
Citera
2010-07-06, 11:17
Medlem
Tack Avon, har du ngon teori om varfr IB r bttre?
Citera
2010-07-06, 12:32
Medlem
Avon Barksdales avatar
Citat:
Tack Avon, har du ngon teori om varfr IB r bttre?
Som mnga andra har skrivit, s lr man sig att se helheten. Det stlls mycket hgre krav p en bra analysfrmga, man lr sig att lnka olika hndelser (i, tex. historien) varfr x intrffade.
Citera
2010-07-06, 14:53
Medlem
Tack. Jag skulle bli mycket mer motiverad att plugga i en sdan skola, och d blir det ju lttare ven om kraven r hgre. Om man har frsttt sambanden, och lrt sig frklara dem, blir det ju ocks mycket lttare att komma ihg det man har lrt sig.

Jag tycker IB gr fr lite reklam fr den hr aspekten av undervisningen.

PJ Anders Linder skrev p ledarsidan i SVD fr ett r sedan:

Elever som har gtt IB-gymnasiet fr enligt HSV betydligt bttre resultat p hgskoleprovet n elever som hade jmbrdiga betyg efter nian men som fortsatte p natur- eller samhllsprogrammen; det skiljer s mycket som 13 respektive 30 procent!
Citera
2010-07-06, 23:17
Medlem
Avon Barksdales avatar
Citat:
Tack. Jag skulle bli mycket mer motiverad att plugga i en sdan skola, och d blir det ju lttare ven om kraven r hgre. Om man har frsttt sambanden, och lrt sig frklara dem, blir det ju ocks mycket lttare att komma ihg det man har lrt sig.
Precis. Det handlar inte om att lra eleverna att Frsta Vrldskriget brt ut fr att Gavrilo Prinicip skt Franz Ferdinand; det handlar om att frst varfr Princip skt Ferdinand.

Sen r det frsts viktigt att man har bra lrare. Har man dliga lrare spelar det ingen roll hur bra systemet r. Ett tips om du letar efter en IB skola t din son, titta p vilka skolor gamla elever har blivit intagna samt IB-snittbetygen.
Citera
2010-07-07, 00:11
Medlem
Jag hller frsts med om att det r bttre med bra lrare, men det blir inte lika avgrande med ett bra utbildningssystem. Om det r tydligt vilka ml som gller fr kursen, och det finns bcker som frklarar begrepp och samband i enlighet med de mlen, och lraren inte stter betyg, s br man klara sig hyfsat nd med std hemifrn.
Citera
2010-07-07, 01:07
Medlem
Mste frga en sak, har IB-studenter ngon utlandsvistelse under sin studieperiod? Tex till Spanien?
Citera
2010-07-07, 01:21
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Mste frga en sak, har IB-studenter ngon utlandsvistelse under sin studieperiod? Tex till Spanien?
Det r inte helt optimalt att lsa olika delar av programmet p olika skolor, eftersom kursplanen inte lses in i samma ordning verallt. Det r drfr stor risk att man gr miste om undervisning i vissa moment, samtidigt som man fr dubbelt upp av annat.

Jag lste IB utanfr Sverige, och d hela programmet.
Citera
2010-08-08, 20:07
Medlem
r det sant att om man gr IB s ska man gra ngon slags samhllstjnst som t.ex lsa p lderdomshemmet?
Citera
2010-08-08, 20:21
Medlem
Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thekre1
r det sant att om man gr IB s ska man gra ngon slags samhllstjnst som t.ex lsa p lderdomshemmet?

Ja. Det ingr i CAS (Creativity, Action, Service).
50 timmar i varje om jag minns rtt.

Fr S kan du t.ex. g med i Amnesty eller liknande, eller prata med ldringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in