2013-01-11, 00:03
Bannlyst
Tackar som fan för all hjälp Återkommer när jag fått besked om det går att hoppa på IB efter sommaren kanske. Är dock nog inte värt att gå om hela Pre-Ib för, om jag nu skulle behöva det. Jaja, vi får se
Citera
2013-01-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawtayee
Grymt förslag, tackar! Men bör man inte läsa English HL om man vill plugga utomlands, värderas inte det ganska högt av t.ex. amerikanska eller engelska skolor?

Beror egentligen på vilken nivå du väljer; dvs om du väljer t.ex English B då är det som andra språk, inte särskilt literatur baserad. A2 är near native nivå och är, såsom A1 (mother tongue) literatur baserad. Dock så har de ändrat på namnen och kursplanen för språk kurserna fr.om May 2013 examination tror jag
Citera
2013-01-11, 14:50
Medlem
Citat:
Tackar som fan för all hjälp Återkommer när jag fått besked om det går att hoppa på IB efter sommaren kanske. Är dock nog inte värt att gå om hela Pre-Ib för, om jag nu skulle behöva det. Jaja, vi får se

Tror inte du behöver läsa om Pre-IB faktiskt om du läste 1:a året på NV. Vad läser du för kurser för närvarande i 1:an
Citera
2013-01-11, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dabaus123
Tror inte du behöver läsa om Pre-IB faktiskt om du läste 1:a året på NV. Vad läser du för kurser för närvarande i 1:an
Svenska 1
Engelska 5
Morderna Språk steg 3
Samhällskunskap 1b
Blev nyss klar med Matte 1
Biologi 1
Kemi 1
Började nyss med Kemi 1
Idrott
Citera
2013-01-12, 09:43
Medlem
Citat:
Svenska 1
Engelska 5
Morderna Språk steg 3
Samhällskunskap 1b
Blev nyss klar med Matte 1
Biologi 1
Kemi 1
Började nyss med Kemi 1
Idrott
OK; verkar vara bra DOCK undrar jag, studerar ni matte B/motsvarande nu i 1:an, verkar vara bra det ni läste. I vår skola så läste man följande:
Moderna språk steg 3
samhällskunskap A
Historia A
Kemi A
Biologi A
Matte A+B
1/2 av fysik A (ingen "riktig" kurs dock)
Svenska A
Engleska A

Så kan vara bra om du frågar IB coordinator vilka kurser pre-ib elever läser så du ser vad som kan saknas eller nåt
Citera
2013-03-26, 15:21
Medlem
HKH.Estelles avatar
Man får ju hela tiden höra att IB är sinnessjukt svårt, men hur är det egentligen? Är det massor med uppgifter och inlämningar eller är det ungefär som Natur med "jobbighet", och sen bara att det kräver att man är mer intelligent och kunnig?
Citera
2013-03-26, 18:33
Medlem
nanashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKH.Estelle
Man får ju hela tiden höra att IB är sinnessjukt svårt, men hur är det egentligen? Är det massor med uppgifter och inlämningar eller är det ungefär som Natur med "jobbighet", och sen bara att det kräver att man är mer intelligent och kunnig?
Sinnessjukt svårt är det verkligen inte. Det handlar snarare om att man behöver lägga ner sig mycket i jämförelse med alla andra gymnasieprogram (natur inkluderat), förutsatt att man valt svårare ämnen (Mathematics Methods och inte Studies, English A2 HL istället för English B för att nämna två exempel), och man har mer att göra. Examinationerna och inlämningsuppgifterna är större och svårare, men lägger du ner dig ordentligt räcker det med att vara 'normalbegåvad' för att få resonabla betyg. Skulle jag säga iaf.
Citera
2013-08-16, 10:57
Medlem
SchraderBrews avatar
Hur fungerar det med behörighet till svenska högskolor/universitet? Så vitt jag uppfattat det hela så går det ju nämligen inte att uppnå full behörighet via IB.
Citera
2013-08-16, 11:57
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchraderBrew
Hur fungerar det med behörighet till svenska högskolor/universitet? Så vitt jag uppfattat det hela så går det ju nämligen inte att uppnå full behörighet via IB.

De internationella kurserna "översätts" så att du får fullständig behörighet. På min tid räknades History som att du hade betyg i Samhällskunskap t ex.

Det enda "problemet" i förhållande till svenska universitet som jag hört om var att det inte gick att läsa alla tre naturämnena inom IB - vilket krävs för läkarlinjen. Detta löstes genom att man fick läsa en svensk gymnasiekurs vid sidan av (eller en IB-kurs som man inte räknade med i diplomet).
Citera
2013-08-16, 14:29
Medlem
SchraderBrews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
De internationella kurserna "översätts" så att du får fullständig behörighet. På min tid räknades History som att du hade betyg i Samhällskunskap t ex.

Det enda "problemet" i förhållande till svenska universitet som jag hört om var att det inte gick att läsa alla tre naturämnena inom IB - vilket krävs för läkarlinjen. Detta löstes genom att man fick läsa en svensk gymnasiekurs vid sidan av (eller en IB-kurs som man inte räknade med i diplomet).
Okej, tack.

Hade tankar på att se om det hade gått att börja på IB direkt nu innan tvåan? Går natur mer bra betyg i dagsläget. Eller är det försent att byta nu, iom att man börjar på onsdag?
Citera
2013-08-16, 14:33
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchraderBrew
Okej, tack.

Hade tankar på att se om det hade gått att börja på IB direkt nu innan tvåan? Går natur mer bra betyg i dagsläget. Eller är det försent att byta nu, iom att man börjar på onsdag?

Det får du kontakta din skola om. I min skola tror jag man var tvungen att gå "pre-IB" första året; vi läste svenska gymnasiekurser, men på engelska och anpassade på andra sätt till IB.
Citera
2013-08-16, 17:12
Medlem
SchraderBrews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det får du kontakta din skola om. I min skola tror jag man var tvungen att gå "pre-IB" första året; vi läste svenska gymnasiekurser, men på engelska och anpassade på andra sätt till IB.
Okej, får göra det på måndag. Lär väl ändå vara försent, men man kan ju alltid kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in