2008-04-01, 14:06
Medlem
Tenderloins avatar
Kom igen nu.... frsk inte mystifiera IB.

Faktum r att ett IB-diplom r enkelt att f. Dremot blir det exponentiellt svrare att f de riktigt hga resultaten.

Med det sagt s hade Borgarskolan i Malm 3 stycken studenter frra ret som skrev 45 p slutproven... utav ca 50 st i hela vrlden.

Sjlv slappade jag ocks igenom det mesta av utbildningen, men drog i i kragen under de sista mnaderna. Ordentlig (framtvingad) discpilin och en jvla massa kaffe ledde till enastede provresultat, vilket kombinerat med mediokra internal assessments (labbar, uppsatser, redovisningar) ledde till ett respektabelt 40 points, vilket nu i hst blir ntt och jmnt 20.0 enl. det svenska systemet.

De tips som jag kan ge vore att ha stenkoll p vad du ska kunna (syllabus), och hur du ska framfra det (svarsteknik). Under sjlva undervisningen borde du koncentrera dig mest p det som faktiskt rknas; Extended essay, TOK, labbar, och assessed arbeten. "vningar" och liknande kan man i princip ignorera.
Citera
2008-04-01, 14:29
Medlem
Kan IB vara s mycket svrare n Natur? Dr fick jag 18.5 i snitt utan att lgga mer n 1-2 timmar i veckan p hemmastudier, inklusive infr prov.
Citera
2008-04-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slatan
Kan IB vara s mycket svrare n Natur? Dr fick jag 18.5 i snitt utan att lgga mer n 1-2 timmar i veckan p hemmastudier, inklusive infr prov.

IB-betygen verstts vldigt ofrdelaktigt till den svenska skalan.

Annars angende IB s r jag helt fr, men som ngon sa tidigare s r Sverige inte riktigt redo fr programmet. Tnker man lsa utomlands eftert r det jttebra (jag slapp tex g ett frberedande r p mitt universitet, vilket jag hade behvt om jag haft svenska betyg). Jag har dremot hrt av mina vnner som lser i Sverige att det r rtt trassligt dr, speciellt om man vill lsa linjer som krver 20.0 eller liknande - men d r ju hgskoleprovet ocks ett alternativ.

En annan sak med IB som r bra r att det r mindre klasser och ofta mer engagerade lrare - vem vill inte ha det, liksom?
Citera
2008-04-01, 16:45
Medlem
Philemon046s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slatan
Nej, IB r inte ett program fr vermnniskor. Det r lustigt fr det r precis det de flesta tror men vi fr inte glmma att det r ett gymnasieprogram i klass med sam/nat. Jag gick ett r samhll innan jag bytte till IB och IB r svrare, helt klart, men det beror nog vldigt mycket p att jag i princip bara hann lsa A-kurserna.

Ska jag komma med den strsta skillnaden s r det en diciplinfrga. Det r vldigt enkelt att skjuta p saker och ting nr man vet att man inte blir betygsatt p det frrn sista ret. Fixar man att plugga regelbundet s blir inte stressen s stor.
Citera
2008-05-06, 10:24
Medlem
Betterthanyous avatar
terupplivare den hr trden och bringar gldjande nyheter fr alla IB-mnniskor som ej har pbrjat eftergymnasial utbildning n. IB-pongen har omvrderatoch man kan tillrkna sig alla betyg frn predp (preib) som hjer det generella meritvrdet, vilket resulterade i att jag lg p motsvarande 21.045 eller nt efter mina senaste mocks.

Nedan fljer den nya versttningsskalan (urskta kladdigheten)

IB-betygets vrde Jmfrelsetal
24 13,50
25 13,95
26 14,50
27 15,03
28 15,31
29 15,70
30 16,04
31 16,60
32 17,18
33 17,50
34 18,11
35 18,49
36 18,95
37 19,31
38 19,55
39 19,83
40-45 20,00

Plus merithjarekvationen:
Fljande formel ska anvndas fr utrkning av jmfrelsetalet efter komplettering:

J x 2500 + 1,25 B

J nytt = jmfrelsetalet efter komplettering (J nytt fr inte verstiga 20,00).
J = det utlndska betygets jmfrelsetal fre komplettering.
B = det sammanlagda betygsvrdet enligt punkt 2 i bilaga 3 till hgskole-
frordningen fr de kompletterande kurserna.
GP = det sammanlagda antalet gymnasiepong fr de kompletterade kurserna.

Exempel:

IB-diplom: 32
Omrkning enligt nya versttningsskalan: 17,18

Kompletterat med:
Fysik A 100p Betyg: MVG
Matematik D 100p Betyg: VG
Historia A 100p Betyg G (Rknas ej med eftersom det skulle snka jmfrelsetalet. Det hade dock rknats med om Historia A varit behrighetsgivande)

G=10 VG=15 MVG=20

Utrkning

(17,18x2500) + (1,25x100x20) + (1,25x100x15) = 17,53

Jmfrelsetalet har allts hjts frn 17,18 till 17,53 efter komplettering med tre mnen, varav tv rknas med.
Citera
2008-05-06, 10:43
Bannlyst
Tror nog det r svrare att f bra betyg p ib n p vriga.
Senast redigerad av nivu 2008-05-06 kl. 10:47.
Citera
2008-05-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivu
Tror nog det r svrare att f bra betyg p ib n p vriga.

Nu r det det, eftersom de till hsten infr en ny omrkningstabell. Innan har 38 av 45 rknats som 20.0, nu hjs den grnsen till 40 av 45.
Citera
2008-05-06, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Nu r det det, eftersom de till hsten infr en ny omrkningstabell. Innan har 38 av 45 rknats som 20.0, nu hjs den grnsen till 40 av 45.

De kanske tyckte att fr mnga fick bra betyg och hjde grnsen....utan tnka allt fr mycket p om det kanske beror p att mnga ambitisa vljer att g IB. Frvrigt s r det ju himla mycket svrare att gra ett stort prov p allt dr allt mste sitta frskt.
Citera
2008-05-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivu
De kanske tyckte att fr mnga fick bra betyg och hjde grnsen....utan tnka allt fr mycket p om det kanske beror p att mnga ambitisa vljer att g IB. Frvrigt s r det ju himla mycket svrare att gra ett stort prov p allt dr allt mste sitta frskt.

Det r skert s de resonerat. Att det sen innebr att Ume Universitet nu har en hgre lgstatrskel p sitt lkarprogram n sg... Oxford, Cambridge, Imperial College osv r bara en av de absurda fljderna. Ovanp det vill man stoppa in IB-elever i utlandskvoten 2010.

Om det r ngon prospektiv IB-student som luskar runt hr och bryter mot 18-rsregeln kan jag inte gra annat n att rda er att INTE ska till IB.
Citera
2008-05-06, 13:54
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Det r skert s de resonerat. Att det sen innebr att Ume Universitet nu har en hgre lgstatrskel p sitt lkarprogram n sg... Oxford, Cambridge, Imperial College osv r bara en av de absurda fljderna. Ovanp det vill man stoppa in IB-elever i utlandskvoten 2010.

Om det r ngon prospektiv IB-student som luskar runt hr och bryter mot 18-rsregeln kan jag inte gra annat n att rda er att INTE ska till IB.

De behver ju inte bryta mot artonrsregeln fr att lsa hr iofs. Men motivera grna varfr de inte ska ska till IB? Min erfarenhet av IB-elever r att de vljer IB fr att komma utomlands efter gymnasiet. Att hja IB-grnserna eller placera dem i en mindre kvot knns lite menlst i min mening, d de nd inte vill vara kvar i Sverige?
Citera
2008-05-06, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
De behver ju inte bryta mot artonrsregeln fr att lsa hr iofs. Men motivera grna varfr de inte ska ska till IB? Min erfarenhet av IB-elever r att de vljer IB fr att komma utomlands efter gymnasiet.

Det r fortfarande inte s stor andel av IB-elever utexaminerade i Sverige som ker utomlands fr fortsatta studier. Jag vet inte om det finns ngon omfattande statistik p detta, men utifrn vad jag erfarit brukar det sllan vara fler n ett halvdussin i en normal klass p 30 som lser undergraduate utomlands genom sina IB-meriter.

Om man r riktigt instlld p att lsa utomlands kan man ska sig utomlands redan nr man ska brja gymnasiet.
Citera
2008-05-06, 15:14
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenderloin
... Med det sagt s hade Borgarskolan i Malm 3 stycken studenter frra ret som skrev 45 p slutproven... utav ca 50 st i hela vrlden. ...

Fyra av 52 i hela vrlden. Det str ett fel p deras sida, det str tre i texten men det r fyra namn som rknas upp, och det var fyra som fick full pong. Dessutom fick Borgarskolan nst hgst ponggenomsnitt av alla IB-skolor i vrlden, den enda som fick ngot bttre var en privatskola i London...

Och just Malm Borgarskola finns med i vrldens IB-topp i princip varje r av ngon anledning, som den i srklass bsta IB-skolan i landet.
Senast redigerad av Allan Akbar 2008-05-06 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in