2016-11-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Det hr r jantelagen in action. IB har antagligen det enda externt verifierade betygsttningen av sitt slag i hela vrlden. Jmfrt med svenska gymnasiet dr betygsinflationen gr p fr varje r som gr... Enda sttet att lsa det r att riva ner det som funkar och dra ner dem till samma mediokra niv.

Jag gick p IB. Att ngon verhuvudtaget skulle byta till IB i syfte att f bttre betyg i det svenska systemet r i min vrldsbild omjligt. Det skulle vara som att fly frn terrorn in till Afghanistan. Tvrtom var det mnga som gick ett par r p IB, d utbildningen hll en mycket bttre kvalitet, och sedan under 3:an bytte till ett nationellt program fr att f ett betyg som lttare kunde ta dem till svenskt universitet. Och det r med systemet 40 IB-pong=20,0. Om 45=20,0 skulle ingen kunna komma in p ett vettigt universitetsprogram i Sverige.

Att hgskoleprovet skulle vara en sn bra indikator r strttntigt. IB har en stor andel, om inte majoritet, studenter utan svenska som modersml och att dessa nd har bttre n genomsnittet p svenska hgskoleprovet jmf. med Natur r en bedrift i sig. Sjlv fick jag 37 IB-pong, men skrev hgskoleprovet fr att komma in p lkarprogrammet. Lugna puckar.

Ja, har funderat p vad som r det bakomliggande motivet till detta bisarra frslag. Konsekvensanalysen r bara snmos s dr fr man ingen frklaring. En jag knner som gr sista ret p IB nu fr, om det gr igenom vid rsskiftet, helt frndrad situation: hon kommer i hst att ha strre chanser att ta sig in p den utbildning hon vill vid Oxford n vid Karlstad universitet.
Citera
2016-11-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
N, det r ju bara att jmfra med de register som redan finns som sagt. Information om vilken gymnasielinje du gick finns ju registrerad ngonstans vare sig du uppger den p just hgskoleprovet eller ej. Men whatever really.

Min gamla koordinator lt positiv senast; verkar som om det inte blir av. Ngon som har en update?

Har ingen konkret insiderinfo men har ocks uppfattat det som att det nog inte blir av. ASIB (Association of Swedish IB Schools) ska tydligen ha verklagat och UHR har ftt ganska mycket mothugg, frn svl tiotusentals namnunderskrifter som SvD. Enligt koordinatorn p min skola r dessutom frslaget endast frankrat i kvantitativt underlag, dvs procent som uppnr hga pong i svenska systemet kontra IB-systemet, utan att ha tagit hnsyn till skillnaderna p de tv olika systemen och dess respektive svrighetsgrad. Absurt r en underdrift.
Citera
2016-11-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuxEtVerita
Har ingen konkret insiderinfo men har ocks uppfattat det som att det nog inte blir av. ASIB (Association of Swedish IB Schools) ska tydligen ha verklagat och UHR har ftt ganska mycket mothugg, frn svl tiotusentals namnunderskrifter som SvD. Enligt koordinatorn p min skola r dessutom frslaget endast frankrat i kvantitativt underlag, dvs procent som uppnr hga pong i svenska systemet kontra IB-systemet, utan att ha tagit hnsyn till skillnaderna p de tv olika systemen och dess respektive svrighetsgrad. Absurt r en underdrift.

Och vad r d skillnaden i svrhetsgrad? Har du ngra lnkar till jmfrelser mellan tv liknande kurser s att vi med mer koll kan verifiera vad du sger.

Det r rtt roligt att IB inte tillhandahller sina lro- och kursplaner s att vi fackmn kan granska dem och jmfra med Lgy11. Jag har dessutom fr mig att IB r normrelaterat och kan drfr bara dr inte ens jmfras med Lgy11.

rligt talat ser jag definitivt inte anledningen till att IB skulle vara svrare n Lgy11. Hr r GRade 7 i ngon matematisk kurs (av oknd rskurs):

Citat:
Grade 7
Demonstrates a thorough knowledge and understanding of the syllabus; successfully applies mathematical
principles at a sophisticated level in a wide variety of contexts; successfully uses problem-solving
techniques in challenging situations; recognizes patterns and structures, makes generalizations and justifies
conclusions; understands and explains the significance and reasonableness of results and draws full and
relevant conclusions; communicates mathematics in a clear, effective and concise manner, using correct
techniques, notation and terminology; demonstrates the ability to integrate knowledge, understanding and
skills from different areas of the course; uses technology proficiently.
http://www.ibo.org/contentassets/0b0...riptors-en.pdf
Hr r den svenska motsvarigheten fr Ma 1c:

Citat:
Betyget A

Eleven kan utfrligt beskriva innebrden av centrala begrepp med hjlp av flera representationer samt utfrligt beskriva sambanden mellan begreppen. Dessutom vxlar eleven med skerhet mellan olika representationer. Eleven kan med skerhet anvnda begrepp och samband mellan begrepp fr att lsa komplexa matematiska problem och problemsituationer i karaktrsmnena. I arbetet hanterar eleven flera procedurer och lser uppgifter av standardkaraktr med skerhet och p ett effektivt stt, bde utan och med digitala verktyg.

Eleven kan formulera, analysera och lsa matematiska problem av komplex karaktr. Dessa problem inkluderar flera begrepp och krver avancerade tolkningar. I problemlsning upptcker eleven generella samband som presenteras med symbolisk algebra. I arbetet gr eleven om realistiska problemsituationer till matematiska formuleringar genom att vlja, tillmpa och anpassa matematiska modeller. Eleven kan utvrdera med nyanserade omdmen resultatets rimlighet samt valda modeller, strategier, metoder och alternativ till dem.

Eleven kan fra vlgrundade och nyanserade matematiska resonemang, vrdera med nyanserade omdmen och vidareutveckla egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och vlgrundade pstenden. Dessutom uttrycker sig eleven med skerhet i tal, skrift och i handling samt anvnder matematiska symboler och andra representationer med god anpassning till syfte och situation.

Genom att ge exempel relaterar eleven ngot i ngra av kursens delomrden till dess betydelse inom andra mnen, yrkesliv, samhllsliv och matematikens kulturhistoria. Dessutom kan eleven fra vlgrundade och nyanserade resonemang om exemplens relevans.

Jag tycker mig se vissa likheter mellan de bda kraven. Lgy11 har dremot mer krav n IB p vad eleven behver kunna fr att f A.

ven om sjlva kraven ser ut att vara mlrelaterade s har jag p knn att IB aldrig kan vara mlrelaterat i sina tester. S egentligen gr det inte ens att jmfra de tv systemen.
Senast redigerad av Methos 2016-11-03 kl. 18:41.
Citera
2016-11-06, 21:21
Medlem
Kitchenwhores avatar
Problemet r, som du nmner, att det r alldeles fr svrt att jmfra IB vs. Lgy11. Principen med IB r ju att du vljer ett mne i varje kategori, (Grupp 1: Sprk 1 Grupp 2: Sprk 2 Grupp 3: Samhllsmne Grupp 4: Naturmne Grupp 5: Matte Grupp 6: Samhllsmne/Naturmne/Sprk 3) och i varje kategori finns i regel olika svrighetsgrader som ger olika behrigheter. Nr man valt sitt mne har man sedan ocks mjlighet att vlja mellan SL och HL, dr SL motsvarar ~200 h och HL ~300 h. Man mste ha minst 3 HL. Eftersom att Sverige har s dlig koll p IB s kan man trixa till ett hyfsat ltt schema som ger max behrighet, men om man ska utomlands s brukar det krvas hgre niv p kurserna fr att lsa p universitet.

Till exempel: Om jag skulle vilja ha behrighet att lsa en teknisk utbildning s hade jag kunna konstruera fljande program: Svenska A1 HL, Engelska B HL, Economics HL, Chemistry SL, Physics SL och Maths SL. Detta skulle innebra att man i princip lser samma svrighet som det svenska naturprogrammet i Svenska och Engelska, medan det gr att argumentera fr att man lser mindre omfattande kurser i Matte, Kemi och Fysik. Economics(/Psychology/History) som man lser gr inte riktigt att jmfra, d den i princip r en light version av frsta rets kurser p universitetet.

Detta r allts ett exempel p hur man kan lsa s "ltt" som mjligt fr att f maximal behrighet. Men p samma stt s kan man gra det mycket svrare genom att till exempel lsa Maths HL, Chem HL, Phys HL vilket hade gett samma behrighet som ovan trots att man i princip tckt stora delar av frsta ret p valfri teknisk utbildning. Ganska sjukt. Och d har jag inte ens rknat med ToK och EE.

P samma stt kan man konstruera en mer samhllsinriktad profil.

Det jag vill komma fram till r vl att det blir konstigt nr man vljer att lgga fram ett frslag om att generellt snka betygen fr alla IB-diplom, nr det kanske finns fog fr att snka vissa kombinationer och hja andra.

P.S
Kursplaner r inte omjliga att hitta. Hr r ngra i de mnena som jag nmnt tidigare:
Maths HL: http://sdgj.cdhuaying.com/ckfinder/u...48ba9a7cd3.pdf

Maths SL (typ NV-matte A-D/E): http://highered.colorado.gov/academi...um%20Guide.pdf

Physics SL och HL (inte den nyaste versionen):http://highered.colorado.gov/academi...um%20Guide.pdf

Chem SL och HL: http://www.ibchem.com/root_pdf/Chemistry_guide_2016.pdf

Trevlig lsning
Citera
2016-11-07, 09:09
Medlem
JehovasFittslems avatar
Nr Jonas Vlachos gjort en egen konvertering s behver man inte diskutera s mycket mer:

https://ekonomistas.se/2016/10/28/ib...ande-graddfil/
Citera
2016-11-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
Nr Jonas Vlachos gjort en egen konvertering s behver man inte diskutera s mycket mer:

https://ekonomistas.se/2016/10/28/ib...ande-graddfil/

Ytterligare en nationalekonom som behver studera bedmningssystem och lroplaner.
Citera
2022-04-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pregunta
Hon kom in p Katedralskolan i Lund!

Tack fr all info!!

Hej, min son funderar sjlv p IB i Lund. Nu i efterhand, vad r dina tankar kring programmet och skolan?
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in