2007-08-28, 21:34
Medlem
cruuzingers avatar
Tjenix! Jag kom in p IB och jag vet inte om jag verkligen ska ge mig in p det hr. PreDP r ju helt okej, ungefr som vilken annan linje som helst bara att vi lser Matte A och B medans andra bara lser A kursen p samma tid.
Jag har en kompis i IB2an som ska hoppa av nu och brja en annan linje i r 2. Allt detta om att alla slutar och sger att det r s frbaskat jobbigt, r det sant eller r det bara massa klagoml? Att det r en tuff linje fattar man ju, men kommer mitt social life bli helt fucked up?

Jag har hrt att i Kunglv(? whatever Kung... nnting) fanns det frn brjan 25 elever och det var 8 stycken som gick ut med ett IB-diploma i handen.

Jag skulle sga att jag r ganska duktig i skolan, har aldrig behvt ta hem ngra lxor eller pluggat stenhrt fr ett prov och gick ut med 280 pong.

Det ser jvligt tufft ut, p min skola r det 17:00 3 dagar i veckan som gller fr IB2orna. Och d mste man ju fortfarande plugga till alla prov, gra alla lxor, hinna med att gra sina 150 timmar i CAS.

S mina riktiga frgor r... Ska jag hoppa av medans jag kan utan att behva g om ett r eller r det vrt att frska? Kommer jag att ha ngon fritid? IB r ju ett stort plus om man vill plugga utomlands sen, men om jag t.ex. gr en svensk IT linje, har jag chans att komma in p ngot i USA efter?

Urskta om det hr blev lite dligt formulerat men jag r ganska frvirrad och har ingen aning om hur jag ska gra, s dela med er av era kunskaper ang. IB
Citera
2007-08-28, 22:08
Medlem
-jOE!s avatar
Du skall allts brja gymnasiet? Grattis!

Tack hej.
Citera
2007-08-28, 22:12
Medlem
orkarNs avatar
Sverige r inte moget fr IB, det kan jag konstatera efter tre r. Svenskarna vill inte ha en elitutbildning, i det hr landet r det de klena som premieras.
Tror du att du har hjrnan fr det, gr det. Mnga kurser gr in p universitetsniv och man lr sig mnga saker som kan vara bra att ta med sig upp p hgre utbildningar; framfrallt om du vill utomlands r IB vldigt mycket mer meriterande n sam eller natur.
Vill du ha 40 pong blir det inte lika mycket festande som p sam men det frstr du kanske.
Citera
2007-08-28, 22:35
Medlem
cruuzingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Sverige r inte moget fr IB, det kan jag konstatera efter tre r. Svenskarna vill inte ha en elitutbildning, i det hr landet r det de klena som premieras.
Tror du att du har hjrnan fr det, gr det. Mnga kurser gr in p universitetsniv och man lr sig mnga saker som kan vara bra att ta med sig upp p hgre utbildningar; framfrallt om du vill utomlands r IB vldigt mycket mer meriterande n sam eller natur.
Vill du ha 40 pong blir det inte lika mycket festande som p sam men det frstr du kanske.

Tack fr ett tidigt svar. Jag r sker p att jag har hjrnan fr detta, men jag r frbannat osker p om allt detta pluggandet r vrt det? Vet inte exakt vad jag skrev i meddelandet tidigare men folk jag knner som gr IB sger saker som "du vet vad du ger dig in p va?" och det r ju inte srskilt uppiggande. Men andra sidan hr jag andra som tycker det r en mindre verdrift nr man sger att IB r hur jobbigt som helst.

Ja, jag vill utomlands, siktar p IT studier p ngot universitet i Kalifornien. (drmmar kanske men "aim for the stars, get to the moon" eller hur r det man sger )
Har haft mina 3 frsta lektioner i Civics, eller ja vi gr igenom allt det hr med att man mste planera sin tid bra (time management) osv. r det allts s pass viktigt? Fick hra "planera din tid vl och utse en dag dr du inte studerar alls, en fri dag helt enkelt" och detta kom som en chock.. r det allts s pass mycket att plugga till hela tiden? Jag vill kunna gra mina fritidsintressen, va med kompisar, festa, man skulle kunna sga att jag inte vill att skolan ska paja allting totalt. Frestller mig mig sjlv drnkt i arbete om ett r och ngrar mig att jag inte bytte..

Om det inte r fr personligt, vad gick du ut med fr pong? I min kompis klass (han som hoppar av IB2an nu) var det 50% som klarade "frtesten" (mocks? inte sker p vad de kallas) och ven detta skrmmer mig lite.

Och hur funkar det hr med pongerna p final exams? Sg att jag om 3 r sitter dr med 35 pong och vill ska till UCLA inriktat p IT (om det nu finns). Fr alla som klarar diploma bara samma diplom eller str det typ "35 p."
Fattar du hur jag menar? Sg att jag fr 35 pong men sen r det fortfarande inte tillrckligt fr det jag vill fortstta plugga med.

ven detta meddelande blev jvligt skumt formulerat men det poppade upp massor av frgor i huvudet medans jag skrev.

Tack p frhand
Citera
2007-08-28, 22:44
Medlem
Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN

Gubben talar sanning!

Om du vill plugga utomlands s har du en liten frdel utav att ha gtt IB - dr Engelska kunskaperna r ett stort plus. Ska du plugga i Sverige s vrderas du n inte annorlunda jmfrt med andra linjer...

Jag har precis pbrjat Teknsik Fysik efter tre r av IB och kan vll n s lnge sga att det varit ett minus d mycket grs p ett "speciellet" (och i vissa fall dummare) stt p de nationella programmen jmfrt med IB, villket gr att du fr kmpa lite med vissa definitioner och tankesett.
Till detta minus kan tillgas att det r vissa saker du inte har gjort, men du kan rtt ltt lsa in detta.

Utver detta s r det nog bara plus. Du r van vid den strre sjlvstndigheten och den strre stressen och att ha runt 3 strre tentor per vecka under vissa perioder lter inte alls s farligt...
Du kommer ven att ha lst mycket som andra ej n har lst, alternativt har lst som utkningskurser som inte krvs fr antagningen.

Men s till din frga - kommer din fritid att bli fucked up och kommer du vilja beg kollektivt sjlvmord nr du frsker f dina CAS-papper i ordning 15min fre deadline?
NEJ och JA - i respektive ordning.
Om du r en av de som mste f 40+ pong s kommer du inte att ha allt fr mycket fritid, men njer du dig med att f "normala" pong s kan du nog gott och vll festa varje-varannan helg iafa nn/ngra dagar...

S mitt tips r att inte hoppa av - om du d inte valt Math HL, d r det bara att grva ner dig.
Har du fler frgor s frga grna p...

PS: Ett litet minus r ju att svenskan inte r lika bra efter dessa tre r, villket nog mrks i mitt inlgg
Citera
2007-08-28, 23:02
Medlem
cruuzingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calavera
Gubben talar sanning!

Om du vill plugga utomlands s har du en liten frdel utav att ha gtt IB - dr Engelska kunskaperna r ett stort plus. Ska du plugga i Sverige s vrderas du n inte annorlunda jmfrt med andra linjer...

Jag har precis pbrjat Teknsik Fysik efter tre r av IB och kan vll n s lnge sga att det varit ett minus d mycket grs p ett "speciellet" (och i vissa fall dummare) stt p de nationella programmen jmfrt med IB, villket gr att du fr kmpa lite med vissa definitioner och tankesett.
Till detta minus kan tillgas att det r vissa saker du inte har gjort, men du kan rtt ltt lsa in detta.

Utver detta s r det nog bara plus. Du r van vid den strre sjlvstndigheten och den strre stressen och att ha runt 3 strre tentor per vecka under vissa perioder lter inte alls s farligt...
Du kommer ven att ha lst mycket som andra ej n har lst, alternativt har lst som utkningskurser som inte krvs fr antagningen.

Men s till din frga - kommer din fritid att bli fucked up och kommer du vilja beg kollektivt sjlvmord nr du frsker f dina CAS-papper i ordning 15min fre deadline?
NEJ och JA - i respektive ordning.
Om du r en av de som mste f 40+ pong s kommer du inte att ha allt fr mycket fritid, men njer du dig med att f "normala" pong s kan du nog gott och vll festa varje-varannan helg iafa nn/ngra dagar...

S mitt tips r att inte hoppa av - om du d inte valt Math HL, d r det bara att grva ner dig.
Har du fler frgor s frga grna p...

PS: Ett litet minus r ju att svenskan inte r lika bra efter dessa tre r, villket nog mrks i mitt inlgg

Tack fr svaret. Det jag bryr mig mest om just nu r att mitt sociala liv inte blir helt fucked up. Jag vill kunna fortstta dra o skejta med mina vnner p veckodagarna och trffa flickvnnen. Sjlvklart beror ju detta p hur man r som person, om jag r einstein himself och lr mig allting frsta gngen jag lser igenom det eller om jag mste nta in allt genom att lsa det 50 gnger.
Men hur var det fr dig/er? Planerade ni eran tid? Jag satt t.ex. och tnkte p att om jag tog bort all "dtid" vid datorn, msn dr man bara snackar med folk och spelar datorspel, vilket i mitt fall ltt blir runt 2-3 timmar per dag. Om jag allts la den hr tiden p att plugga skulle jag fortfarande ha tid med att va med mina kompisar.

Men som sagt terkommer fljande frga: Hur var det fr er? Planerade ni eran tid? Vad hade ni fr pong? Blev det s att det blev massor av "nej tyvrr mste plugga" nr din polare frgade om du skulle med o lira lite basket (exempel)?
Citera
2007-08-28, 23:38
Medlem
Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruuzinger
Tack fr svaret. Det jag bryr mig mest om just nu r att mitt sociala liv inte blir helt fucked up. Jag vill kunna fortstta dra o skejta med mina vnner p veckodagarna och trffa flickvnnen. Sjlvklart beror ju detta p hur man r som person, om jag r einstein himself och lr mig allting frsta gngen jag lser igenom det eller om jag mste nta in allt genom att lsa det 50 gnger.
Men hur var det fr dig/er? Planerade ni eran tid? Jag satt t.ex. och tnkte p att om jag tog bort all "dtid" vid datorn, msn dr man bara snackar med folk och spelar datorspel, vilket i mitt fall ltt blir runt 2-3 timmar per dag. Om jag allts la den hr tiden p att plugga skulle jag fortfarande ha tid med att va med mina kompisar.

Men som sagt terkommer fljande frga: Hur var det fr er? Planerade ni eran tid? Vad hade ni fr pong? Blev det s att det blev massor av "nej tyvrr mste plugga" nr din polare frgade om du skulle med o lira lite basket (exempel)?

Jag kan mest prata fr mig sjlv men jag hade allt som oftast fortfarande 2-3 timmar dtid per dag och kunde ibland ta mer tid fr att g ut med kompisar etc.
Planering r viktigt! Planerar du inte s r du halvdd...
Och tja...vill du f runt 30p s kan du chilla rtt mycket, vill du f runt 35 s fr du lsa lite mer och vill du f 40+ s kan det vara bra att grva ner sig...
Citera
2007-08-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruuzinger

Det hela beror p hur disciplinerad du r nr du vl stter dig ner och skall lsa. Sjlv gick jag IB-linjen med sju mnen, 4 stycken Higher Level och naturinriktat mnesval, spenderade max 2-5 timmar i veckan p studierna, dvs koncentrerade mig p det som faktiskt rknades; Labbraporter, Internal Assessment assignments etc. Sedan satt jag ner en mnad innan mina exams och pluggade 12 timmar om dygnet 7 dagar i veckan fram tills proven brjade, samma upplgg dagarna mellan proven. Gick ut med ett diplom dr det stod 43 p pongfltet. Det du egentligen behver gra r att frst kursmaterialet, du kan ta och totalignorera vad lrarna tycker om dig eftersom de i princip r maktlsa nr det gller betygssttning. Fast tillckligt med nrvaro fr att behlla studiepengarna kan ju vara bra...
Citera
2007-08-28, 23:51
Medlem
LiquidSwordss avatar
Gr IB2 just nu.

Har inte tid att svara genomgende just nu men jag kan terkomma med en edit sen.

Godnatt
Citera
2008-02-20, 14:13
Medlem
Den s kallade IB-stressen gller bara fr dem som gr konstiga prioriteringar - d.v.s. de som gr in fr att gra varje lxa perfekt fr att de alltid haft bra betyg och vill fortstta s. Fr att lyckas p IB gller det att anpassa sig och som tidigare sagts i denna trd, fokusera p Internal Assessments fram till exams. Tycker s synd om alla satar i klassen som inte frstr detta, utan istllet tar anti-depressiva och frnekar att problemet r att de inte kan tla ett nederlag.

Jag har vl ocks lagt ner runt 2-5 timmar i veckan p pluggande utver skolan + att jag skolkat frn de lektioner som jag knt inte gett mig s mycket, vilket man vldigt snabbt mrker. S ska du g IB s tnk p att plugget inte r vrre n te.x. samhll eller natur bara du anpassar dig efter systemet och planerar bra.

Det r inte programmet som r jobbigt, utan folks frvntningar p sig sjlva.
Citera
2008-02-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calavera
Gubben talar sanning!PS: Ett litet minus r ju att svenskan inte r lika bra efter dessa tre r, villket nog mrks i mitt inlgg

Detta r faktiskt vetenskapligt belagt d underskningar gjorts p IB-elevers sprkutveckling. Det visade sig att svenskan pverkades negativt med s mycket undervisning p engelska, annan forskning p andra grupper visar samma sak, det r dylik forskning som anvnts fr att bl a kritisera Internationella Engelska Skolans koncept.

Annars har jag bara hrt bra om IB frn de f.d IB-elever jag har pratat med.
Citera
2008-02-20, 16:33
Medlem
Philemon046s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trance_maniac
Den s kallade IB-stressen gller bara fr dem som gr konstiga prioriteringar - d.v.s. de som gr in fr att gra varje lxa perfekt fr att de alltid haft bra betyg och vill fortstta s. Fr att lyckas p IB gller det att anpassa sig och som tidigare sagts i denna trd, fokusera p Internal Assessments fram till exams. Tycker s synd om alla satar i klassen som inte frstr detta, utan istllet tar anti-depressiva och frnekar att problemet r att de inte kan tla ett nederlag.

Jag har vl ocks lagt ner runt 2-5 timmar i veckan p pluggande utver skolan + att jag skolkat frn de lektioner som jag knt inte gett mig s mycket, vilket man vldigt snabbt mrker. S ska du g IB s tnk p att plugget inte r vrre n te.x. samhll eller natur bara du anpassar dig efter systemet och planerar bra.

Det r inte programmet som r jobbigt, utan folks frvntningar p sig sjlva.

True story. Prioriterar man att gra varje lxa perfekt s har man missfrsttt idn. Det viktigaste r IA och att de blir bra. CAS-pongen r inte heller speciellt svra att fixa egentligen. Det r ju bara att delta p idrottslektionerna (om den mjligheten finns) eller g med i en klubb och gra ngot. Fr service stller man upp de dagar skolan anordnar ngot eller hjlper till p andra stllen - fantasin r det enda som stoppar en.

Jag hller ven med Sartre, en sn hr trd behvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in