Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Sverige r inte moget fr IB, det kan jag konstatera efter tre r. Svenskarna vill inte ha en elitutbildning, i det hr landet r det de klena som premieras.
Tror du att du har hjrnan fr det, gr det. Mnga kurser gr in p universitetsniv och man lr sig mnga saker som kan vara bra att ta med sig upp p hgre utbildningar; framfrallt om du vill utomlands r IB vldigt mycket mer meriterande n sam eller natur.
Vill du ha 40 pong blir det inte lika mycket festande som p sam men det frstr du kanske.
Gubben talar sanning!
Om du vill plugga utomlands s har du en liten frdel utav att ha gtt IB - dr Engelska kunskaperna r ett stort plus. Ska du plugga i Sverige s vrderas du n inte annorlunda jmfrt med andra linjer...
Jag har precis pbrjat Teknsik Fysik efter tre r av IB och kan vll n s lnge sga att det varit ett minus d mycket grs p ett "speciellet" (och i vissa fall dummare) stt p de nationella programmen jmfrt med IB, villket gr att du fr kmpa lite med vissa definitioner och tankesett.
Till detta minus kan tillgas att det r vissa saker du inte har gjort, men du kan rtt ltt lsa in detta.
Utver detta s r det nog bara plus. Du r van vid den strre sjlvstndigheten och den strre stressen och att ha runt 3 strre tentor per vecka under vissa perioder lter inte alls s farligt...
Du kommer ven att ha lst mycket som andra ej n har lst, alternativt har lst som utkningskurser som inte krvs fr antagningen.
Men s till din frga - kommer din fritid att bli fucked up och kommer du vilja beg kollektivt sjlvmord nr du frsker f dina CAS-papper i ordning 15min fre deadline?
NEJ och JA - i respektive ordning.
Om du r en av de som mste f 40+ pong s kommer du inte att ha allt fr mycket fritid, men njer du dig med att f "normala" pong s kan du nog gott och vll festa varje-varannan helg iafa nn/ngra dagar...
S mitt tips r att inte hoppa av - om du d inte valt Math HL, d r det bara att grva ner dig.
Har du fler frgor s frga grna p...
PS: Ett litet minus r ju att svenskan inte r lika bra efter dessa tre r, villket nog mrks i mitt inlgg