2010-08-08, 23:12
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calavera
Ja. Det ingr i CAS (Creativity, Action, Service).
50 timmar i varje om jag minns rtt.

Fr S kan du t.ex. g med i Amnesty eller liknande, eller prata med ldringar.

CAS r vldigt flum kan jag sga. man ska gra totalt 150 timmar, frdelat p 50 p varje. Jag gjorde minilumpen ver en helg p ett regemente, fick tillgodorkna mig 80 timmar p action och service bara p det.
Citera
2010-08-09, 14:28
Medlem
Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
CAS r vldigt flum kan jag sga. man ska gra totalt 150 timmar, frdelat p 50 p varje. Jag gjorde minilumpen ver en helg p ett regemente, fick tillgodorkna mig 80 timmar p action och service bara p det.

Mjo, det r vll mest bara en massa papper som ska fyllas i.
Bara du kan vertyga din CAS-cordinator s r allt bra.

Vill minnas mig att jag lekte runt i Photoshop fr C, gymmade fr A, och pratade med ldringar / gick kurs i samtalspedagogik / var med i en frening fr S.

Dock s tycker jag att det r en rtt trevligt tillslag till IB.
Om inte annat s tvingar det en att gra lite annat n att plugga.
Citera
2010-08-14, 20:57
Medlem
Mathematics1s avatar
r givetvis ver 18 r och undrar detta rent hypotetiskt:
r det mjligt att skippa PreDP och brja p riktigt IB direkt? r det stor skillnad (skulle man pverkas negativt och ligga lngt efter alla andra) om man istllet fr PreDP skulle g exempelvis 1 r p NV och drefter brja p det riktiga IB?
r det sant att man bara i Sverige lser IB p 3 r medan man i vriga lnder endast gr detta p tv r?
Vad har man egentligen fr nytta av betygen man fr under PreDP?
Om man vill ska lyckan (utbildning) i t.ex. England r det d bttre att ha gtt IB, dvs. om man exempelvis gtt NV r man d tvungen att skriva massa prov osv. fr behrighet fr anskan?
Senast redigerad av Mathematics1 2010-08-14 kl. 21:01.
Citera
2010-08-14, 21:46
Medlem
Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mathematics1
r det mjligt att skippa PreDP och brja p riktigt IB direkt? r det stor skillnad (skulle man pverkas negativt och ligga lngt efter alla andra) om man istllet fr PreDP skulle g exempelvis 1 r p NV och drefter brja p det riktiga IB?
r det sant att man bara i Sverige lser IB p 3 r medan man i vriga lnder endast gr detta p tv r?
Om man vill ska lyckan (utbildning) i t.ex. England r det d bttre att ha gtt IB, dvs. om man exempelvis gtt NV r man d tvungen att skriva massa prov osv. fr behrighet fr anskan?

Jag sg bara folk frn IB p andra stllen som brjade lsa efter frsta ret.
Vet inte generellt hur svenska gymnasier ser p att byta mellan program. Fr IBO gr det nog, frgan r vll mer hur svenska systemet ser p det.

"In Sweden, the IB includes a PreDP year. This first year is a preparation for the IB programme.
The first year courses are similar to the Swedish Natural Science (Nv) and Social Studies (Sp) programmes, but given in English."

I Sverige lser man 3 r dels fr att frbereda eleverna med engelska, matte, etc, och dels fr att anpassa systemet fr det svenska systemet.
Du fr ven en del betyg i mnen som kan vara bra att ha fr behrighet.

Det r helt klart att rekomendera att lsa PreDP, men om du inte har mjlighet s fr du nog kontakta din skola och se hur det ligger till.
Citera
2010-10-03, 01:50
Medlem
Stardustbabys avatar
Nu mste jag bara vara rlig och bertta vad jag tycker om IB..

Jag gick IB med stora frvntningar men jag var sjukt besviken nr jag tog studenten - det var verkligen inte lika bra som man hade hoppats p. Det kndes som man pluggade sjukt mycket i ngra r och nu i efterhand s tjnar man inte s mycket p att ha gtt IB linjen. Jag har engelska som modersml vilket var en utav anledningarna till att jag valde att g IB men jag skulle aldrig rekommendera linjen fr ngon annan.

Det hr r vad jag tycker och alla har olika sikter - men de flesta jag knner som har gtt IB hade faktiskt valt en annan linje om de fick brja om p nytt. Det hade jag nog ocks gjort!
Citera
2010-10-03, 11:40
Medlem
demitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardustbaby
Det kndes som man pluggade sjukt mycket i ngra r och nu i efterhand s tjnar man inte s mycket p att ha gtt IB linjen.
D mste jag frga vad du gjort efter att du gtt ut? Sjlv har jag haft stora frdelar av att ha gtt IB.
Citera
2010-10-09, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stardustbaby
Nu mste jag bara vara rlig och bertta vad jag tycker om IB..

Jag gick IB med stora frvntningar men jag var sjukt besviken nr jag tog studenten - det var verkligen inte lika bra som man hade hoppats p. Det kndes som man pluggade sjukt mycket i ngra r och nu i efterhand s tjnar man inte s mycket p att ha gtt IB linjen. Jag har engelska som modersml vilket var en utav anledningarna till att jag valde att g IB men jag skulle aldrig rekommendera linjen fr ngon annan.

Det hr r vad jag tycker och alla har olika sikter - men de flesta jag knner som har gtt IB hade faktiskt valt en annan linje om de fick brja om p nytt. Det hade jag nog ocks gjort!

Knner exakt samma. Om man ska plugga i Sverige s ska br man inte g IB. Det r en mer stressig utbildning, men man lr sig absolut inte speciellt mkt mer n vad folk lr sig p en vanlig svensk sp/nv-utbildning. Beror skert vldigt mkt mellan skolor och lrare. Man hr ju om i skolan i Lund osv som verkar ha haft ett snitt p typ 38, jmfrt med min skola som typ snittade 26.
Citera
2010-10-09, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Knner exakt samma. Om man ska plugga i Sverige s ska br man inte g IB. Det r en mer stressig utbildning, men man lr sig absolut inte speciellt mkt mer n vad folk lr sig p en vanlig svensk sp/nv-utbildning. Beror skert vldigt mkt mellan skolor och lrare. Man hr ju om i skolan i Lund osv som verkar ha haft ett snitt p typ 38, jmfrt med min skola som typ snittade 26.

Gick p preIB i St:eskil( Innan jag bytte till NV) och har hrt att det var en av de bsta IB-programmen i Sverige. Undervisningen och allt annat r bra dr allafall. Du hade nog oturen som hamnade i en dlig skola. I vrigt tror jag nog att IB r vldigt bra, men det r som du sger att man inte ska vlja det ifall man ska plugga hr i Sverige.
Citera
2010-11-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mathematics1

Nope, jag har bott i England de senaste 7-8 ren (det r drfr min svenska r s dlig)
Men nr jag flyttade tillbaka ungefr 7 mnader sen s fick jag brja 2an direct utan att ha gtt IB i england, men det kanske r fr att de tycker att jag kan Engelska tillrckligt bra, eftersom Engelskan r det mest viktiga i IB tbh.
Citera
2011-02-28, 16:58
Medlem
*riktiga* International Baccalaureate skolan?

Hi!

Nu r det s att jag ska vlja gymnasium snart och jag vill helst inte vlja Svenska "IB".
Fr ngra r sedan gick min farbror ur den riktiga IB som hlls i Wales.
Jag skulle ocks vilja ska dit, min farbror sa att det gllde en uppsats och en intervju och sedan valdes 5 personer frn Sverige ut fr att ka till Wales att studera i 2r (inte ndvndigtvis de med bst betyg).
Man sker under vrterminen i 1a ring.
Finns det ngon som har en aning om hur man sker dit?

Min mamma r absolut inte on-board s ifall jag kan ska s mste jag brja vertyga henne nu!

Jag kan inte frga min farbror fr att han bor i London men han sger att det r det bsta beslutet han tagit

Caleido
Citera
2011-02-28, 17:31
Medlem
Lillknoddens avatar
Du kan inte frga din farbror fr att han bor i London, lever du verkligen p 2000-talet? Kolla deras hemsida skulle vl jag rekommendera, du har ju uppenbarligen tillgng till en weblsare iaf.
Citera
2011-02-28, 22:13
Medlem
AddeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caleido
[Helt vansinniga pstenden]
Det finns inget "svenskt" IB. Det finns ingen *riktiga* International Baccalaureate-skolan. Du har nog missfrsttt din farbror.

International Baccalaureate Diploma Programme r en internationell gymnasieutbildning. IBO r den organisation som reglerar IB DP, och de har sitt huvudkontor i Cardiff, Wales. Alla IB-skolor p norra halvklotet studerar efter exakt samma kursplan och har exakt samma slutprov; det r bara lrarna som skiljer sig, och de r nog inte bttre i Wales n annorstdes. Nu r det visserligen alldeles tydligt att du r underrig, men du borde ha frsttt detta. Gr dig sjlv en tjnst och ls p lite om IBkllkritik r nyckelordet nr du gr detta. Annars finns det en mngd utbildningar som leder till diverse praktiska yrken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in