Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Hur är det att skicka med posten? Ska till franska rivieran och vill skicka hem lite ifall det går

Av egen erfarenhet är det inga större problem såvida du postar små volymer och paketerar det väldigt bra (kan även dölja det med en vanlig vara om du vill vara avancerad). Risken finns givetvis fortfarande att det fastnar i tullen (vad jag förstår finns dock inte Frankrike bland deras öronmärkta länder). I sådana fall kan det vara bra att tänka på:
Om du postar hem det till dig själv och det fastnar i tullen så kommer de bränna skiten och skicka hem ett brev till dig där dom ber dig kontakta dom. Är det en liten volym så skiter dom i att göra polisanmälan utan säger bara "aja baja" när du ringer upp. Självklart nekar du till detta. Med andra ord är det riskfritt. Många med större erfarenhet än jag själv menar också att du även kan skita i att ringa. Det händer ingenting.
Vill du posta flera småpaket hem och bor själv så skulle jag råda dig att sätta upp ett annat namn på dörren och posta till det namnet. Om inget har anlänt efter 7-8 dagar så tar du bara bort namnet på dörren för då har det i regel fastnat. Tullverket brukar inte vara särskilt blixtsnabba med att skicka ut brev(fast här skriver jag bara av egen erfarenhet, det tog 6-7 veckor innan jag fick hem brev om att jag skulle ringa dom) så även detta är rätt riskfritt, med bonusen av att ditt namn inte är inblandat heller.
Jag hade själv gjort ovanstående om jag kunnat men dessvärre bor jag inte själv längre så det blir ett dilemma att förklara varför det helt plötsligt finns ett namn vid Stephen McTowlie på lägenhetsdörren...
...så jag undrar fortfarande om det är någon annan på forumet som kan berätta vad som händer om ytterligare ett brev fastnar i tullen om man råkat ut för det tidigare. Blir det polisanmälan per automatik?