Citat:
Ursprungligen postat av
M.Zazzio
Det fungerar inte riktigt så, alla försöker smälta in. Hjälper inte om dom har hund som sniffar eller om dom tar stickprov.
Du tror väl inte att smugglare går genom tullen med en CB-tröja och dreads, tullarna vet att smugglare kan se ganska olika ut.
Ok.
Jag har gjort sådana jobb i åratal förr så visst.
Ingen går ihop med mycket folk. Man åker med en ström som rör sig periodisk.
Faran är stickprover men i övrigt är det viktigaste att man klarar av "minuten".
Dvs frågor om var man varit varför, var man åt lunch, hur mycket den kostade.
Vilken var adressen till företaget man säger sig ha utfört ett jobb för eller vad man nu använder för "cover" för resorna. Tullare använder sin tid till att kolla de som de efter några få sekunders samtal får en konstig känsla av. I 9 av tio fall är det så men visst kan man råka fastna i ett mer finmaskigt när också om man har otur. Använd planering för att minska varje tänkbar fara dock. Noll blir den aldrig men de som är bra torksar en tiondel av vad klantar gör.
En sådan dag lever man igenom så ofta det är praktiskt genomförbart. Dvs, man går verkligen mellan adresserna, äter lunchen. Ser till att man kan återberätta dagen oavsett vad som frågas under "minuten". Klä sig för covern. Åk på rätt tid för den. Ha grejor med dig som matchar det utan att vara övertydligt. Ha någon på voice-samtal så andra får en direkt varning om nåt händer.
Men stickproverna är det eviga problemet. Aldrig fastnat på någon dock och gjorde säkert 150 passager med mycket förr. Man måste vara lite av en speciell person som lever lite på adrenalin men samtidigt inte fumlar på ett ord eller med en muskel när man är under stress.
Jag må vara kass på mycket men det där var jag fan bra på och för mig handlade det alltid om att planera väldigt hårt för att vara den där personen som så självklart inte är skyldig att man inte ens behöver rulla ner rutan när de ber en stanna för att de viftar vidare en innan man kommit till stopp.
Och alla passar inte. Inte minst visuellt. Som invandrare eller svensk med synliga tatueringar, extrema frisyrer eller som helt enkelt bara känns fel i sin "cover" ska hålla sig ifrån det för allt sådant ökar risken för ett stopp.