2013-06-22, 14:45
Medlem
Knarktorskens avatar
Nu är så att jag ska på kryssning imorgon med viking lines nya båt Grace, och jag hade tänkt ta med mig lite ved. Undrar bara om någon åkt på senaste och om dom stött på några tull hundar? Jag kommer inte gå av båten förns vi är tillbaka i Stockholm.

Förra året åkte jag från Finland till Sverige med en bit brunt, men då åkte jag in med bil.
Citera
2013-06-24, 00:18
Medlem
juju_mans avatar
Ett typiskt nybörjarfel är att ta i rökat och sedan lägga en massa tid och kraft på att packa det. På så vis överförs tillräckligt med lukt för att hundarna ska hitta det.
Citera
2013-06-24, 14:08
Medlem
E14s avatar
Jag kanske är flying coco bananas, men jag fick några gram hasch av en lodis i Paris (han tyckte jag var schysst som lyssnade på hans livs historia medan min polare var inne på Franprix och köpte cola) och för att smuggla hem det stoppade jag bara ner det i en kondom, knöt och placerade det i bakfickan. Metalldetektorn reagerade på ett gäng hänglås i min väska, och de började visitera mig men hittade vare sig vapen eller knark. Så om det bara gäller några gram kan ni väl följa mitt exempel?
Jag reste iof hem med flyg.
Citera
2013-06-24, 16:42
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E14
Jag kanske är flying coco bananas, men jag fick några gram hasch av en lodis i Paris (han tyckte jag var schysst som lyssnade på hans livs historia medan min polare var inne på Franprix och köpte cola) och för att smuggla hem det stoppade jag bara ner det i en kondom, knöt och placerade det i bakfickan. Metalldetektorn reagerade på ett gäng hänglås i min väska, och de började visitera mig men hittade vare sig vapen eller knark. Så om det bara gäller några gram kan ni väl följa mitt exempel?
Jag reste iof hem med flyg.
Det hade varit säkrare att bara lägga biten som den var i väskan....

Ja du är flying coco bananas som riskerar din röv för ett par gram hasch du lika gärna kunde köpt för ett par hundra här hemma.
Citera
2013-06-26, 14:17
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Zazzio
En jäkla massa konstiga metoder ni kommer på för att smuggla. Tur att man har egen båt och sällan behöver möta några tullare

Jepp, det enklaste är alltid det bästa. Båt eller jet ski är riktigt bra för mellanmängder på nån/några kassar. Men det finns andra bra sätt.

Göm er in plain sight.

Tänk på hur strömmarna av vanligt folk ser ut och hur de beter sig och se till att smälta in i den strömmen vare sig ni ska ta för eget bruk eller i parti. Färja, bil, tåg eller lastbil.
De som gör det här bra studerar och planerar för att se ut precis som alla andra på just den gränsen som han planerar att passera.
Citera
2013-06-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Tänk på hur strömmarna av vanligt folk ser ut och hur de beter sig och se till att smälta in i den strömmen vare sig ni ska ta för eget bruk eller i parti. Färja, bil, tåg eller lastbil.
De som gör det här bra studerar och planerar för att se ut precis som alla andra på just den gränsen som han planerar att passera.

Det fungerar inte riktigt så, alla försöker smälta in. Hjälper inte om dom har hund som sniffar eller om dom tar stickprov.
Du tror väl inte att smugglare går genom tullen med en CB-tröja och dreads, tullarna vet att smugglare kan se ganska olika ut.
Citera
2013-06-27, 00:02
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Det fungerar inte riktigt så, alla försöker smälta in. Hjälper inte om dom har hund som sniffar eller om dom tar stickprov.
Du tror väl inte att smugglare går genom tullen med en CB-tröja och dreads, tullarna vet att smugglare kan se ganska olika ut.

Ok.
Jag har gjort sådana jobb i åratal förr så visst.

Ingen går ihop med mycket folk. Man åker med en ström som rör sig periodisk.
Faran är stickprover men i övrigt är det viktigaste att man klarar av "minuten".
Dvs frågor om var man varit varför, var man åt lunch, hur mycket den kostade.
Vilken var adressen till företaget man säger sig ha utfört ett jobb för eller vad man nu använder för "cover" för resorna. Tullare använder sin tid till att kolla de som de efter några få sekunders samtal får en konstig känsla av. I 9 av tio fall är det så men visst kan man råka fastna i ett mer finmaskigt när också om man har otur. Använd planering för att minska varje tänkbar fara dock. Noll blir den aldrig men de som är bra torksar en tiondel av vad klantar gör.
En sådan dag lever man igenom så ofta det är praktiskt genomförbart. Dvs, man går verkligen mellan adresserna, äter lunchen. Ser till att man kan återberätta dagen oavsett vad som frågas under "minuten". Klä sig för covern. Åk på rätt tid för den. Ha grejor med dig som matchar det utan att vara övertydligt. Ha någon på voice-samtal så andra får en direkt varning om nåt händer.

Men stickproverna är det eviga problemet. Aldrig fastnat på någon dock och gjorde säkert 150 passager med mycket förr. Man måste vara lite av en speciell person som lever lite på adrenalin men samtidigt inte fumlar på ett ord eller med en muskel när man är under stress.
Jag må vara kass på mycket men det där var jag fan bra på och för mig handlade det alltid om att planera väldigt hårt för att vara den där personen som så självklart inte är skyldig att man inte ens behöver rulla ner rutan när de ber en stanna för att de viftar vidare en innan man kommit till stopp.
Och alla passar inte. Inte minst visuellt. Som invandrare eller svensk med synliga tatueringar, extrema frisyrer eller som helt enkelt bara känns fel i sin "cover" ska hålla sig ifrån det för allt sådant ökar risken för ett stopp.
Senast redigerad av Puffarn 2013-06-27 kl. 00:06.
Citera
2013-06-29, 10:02
Medlem
GrovvyZileans avatar
Amsterdam snart, via Swebus. Tänkte smuggla med mig en ganska stor mängd till Sverige. Har tidigare erfarenhet av att tullen inte kollar Swebus, men man vet ju iofs aldrig.

Jag tänker mig att det blir mycket lättare att smuggla med sig från Amsterdam (Rätta mig om jag har fel), då man har tid att planera och förbereda sitt smuggelgods.

Tänkt såhär - Man vakumförpackar allt, innan man lämnar Hollands/Amsterdams gränser så går man in på toaletten och gömmer allt där någonstans och låter det vara tills man kommer in i Sveriges gränser.

Är detta ett fungerande sätt?
Om tullen kommer, är det lätt att komma undan? Med tanke på att det inte kan kopplas till mig + att Sveriges du-får-inte-ha-något-THC-i-kroppen-lag inte gäller om man varit i tex Amsterdam (Vad jag förstått de).

Skiter i om jag förlorar rökat och pengarna, det är bara så jag inte behöver följa med till Farbror Blå sen i Sverige.

Kom med tips och idéer hur jag skall kunna genomföra detta på bästa möjliga sätt.
Citera
2013-06-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrovvyZilean
Amsterdam snart, via Swebus. Tänkte smuggla med mig en ganska stor mängd till Sverige. Har tidigare erfarenhet av att tullen inte kollar Swebus, men man vet ju iofs aldrig.

Har ingen erfarenhet av att ta bussen men generellt skulle jag tänka mig att man gärna kör en hund genom bussen och speciellt på toaletten. Detta just eftersom du inte behöver bära sakerna själv utan kan gömma dom, precis som på tågen.

Att binda sakerna till dig kan bli svårt så på det viset är det ju bättre.

Någon som åker buss ofta som kan uttala sig om stoppen?
Citera
2013-06-29, 16:46
Medlem
GrovvyZileans avatar
Citat:
Har ingen erfarenhet av att ta bussen men generellt skulle jag tänka mig att man gärna kör en hund genom bussen och speciellt på toaletten. Detta just eftersom du inte behöver bära sakerna själv utan kan gömma dom, precis som på tågen.

Att binda sakerna till dig kan bli svårt så på det viset är det ju bättre.

Någon som åker buss ofta som kan uttala sig om stoppen?

Det är bara ett tappert försök, inte så att jag direkt förväntar mig att få det över gränsen. Skiter som sagt i om det råkar försvinna, men bara jag inte blir åtalad för något eller ens blir misstänkt, det är det viktigaste.

Varför toa är väl mest att det skall vara så långt ifrån mig som möjligt.
Citera
2013-06-29, 17:23
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Du har redan fått ett bra svar men tro inte för mycket om folk generellt, har sett folk med din beskrivning på tågen helt rökta, har stött på arabgäng i slitna träningskläder högljutt diskutera hur mycket dom ska röka och hur mycket dom ska ta med sig, utan jackor varenda en av dom medan det var hhmm +5 kanske.
Ibland gör idioter jobbet väldigt enkelt för tullen
Citera
2013-06-29, 20:44
Medlem
Trip.McTrips avatar
Brukar det vara hundar vid PÅstigning av Ålandsfärja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in