2012-12-21, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Om jag påstår att Åsa Linderborg blir hatad för att hon kan vräka ut sina åsikter oemotsagd i det forum hon vräker ut dem. Att det ojämlika debattklimatet skapar vanmakt som tar sin uttryck i hat, vad tror du om det? Hennes version har överösts svenska folket idag, från morgonsoffan till kulturnyheterna. Kan du förstå att folk blir frustrerade när inte deras argument får vägas på lika villkor?

Men snälla, högerextremisterna hörs ju överallt. Är du både blind och döv månne? Snälla, ta av dig offerkoftan. Att ni inte själva känner hur mycket den stinker numera är ofattbart, den skulle nog behöva vila och tvättas lite mellan varven. Något annat än offermentalitet och en falsk underdogroll har ni ju inte att komma med dock, så jag förstår att ni klamrar er fast vid detta.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En liten kommentar: Avpixlat har redaktörer som är öppna med namn och bild. 2 av 4 av dessa är dessutom tydligt av icke svensk etniskt börd, men väl så modiga ändå. Hatar du dem?

Jag har inte uttalat mig om enskilda personer här.

Citat:
Man kan alltid kommentera alla nyheter på Avpixlat.

På Aftonbladet har man numera stängt alla möjligheter att kommentera, troligvis för att man alltid fick så välformulerade motargument.

Pressfriheten kräver ansvar, reglerat i tryckfrihetsförordningen. SD och Avpixlat vägrar att hålla sig till detta genom att ha vad som får anses vara ett minimum, en ansvarig utgivare. Istället blir det bara envägspropaganda i sann fascistisk anda. Inget annat riksdagsparti skulle komma undan med något sådant i sitt partiorgan.

Aftonbladet har en ansvarig utgivare till skillnad från mörkermännen på Avpixlat och vill inte riskera att fällas för hets mot folkgrupp. Avpixlat vet mycket väl att de skulle fällas om de hade en ansvarig utgivare, därför har man bestämt sig för att hålla sig utanför pressfriheten och det demokratiska samtalet.
Citera
2012-12-21, 23:43
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo

Du har missförstått, det är inte bara Avpixlat som granskas. Förnekar du att de sajter jag nämnde räknar sig själva till den "Sverigevänliga rörelsen"? Avpixlat är en rasistisk kloaksajt som inte ens har en ansvarig utgivare, så mycket är alltså deras "värn om yttrandefriheten" och "strävan efter en demokratisk debatt" värd.

Hur inskränker bristen på ansvarig utgivare yttrandefriheten? I det perspektivet borde det bara vara positivt så Åsa och hennes kompanjoner inte kan komma åt och tysta ner sidorna. Och vad är en demokratisk debatt och hur påverkas den av bristen på ansvarig utgivare?
Citera
2012-12-21, 23:47
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Wall of text
Vilka har SD mördat? Vilka har Avpixlat mördat?
Citera
2012-12-21, 23:47
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Väldigt konstig argumentation.

Istället för att svara på frågan så försöker du sammankoppla mig med åsikter som jag inte har.
Frågan handlar främst om SD och exempelvis Avpixlat. Åsa Lindeborg spyr ut sitt hat mot Avpixlat.

Vad; exakt vad; är det som skrivs från redaktörerna på Avpixlat som är så fruktansvärt?

Jag ska bjuda på ett seriöst PR-råd till er. Fast jag inte på något sätt stöder nationalism så oroas jag av att debatten kan leda till att friheten begränsas på nätet. Det skulle vara katastrofalt.

Även om ni anser ÅLs anklagelser orättvisa, felaktiga, överdrivna eller vad som helst:
1. markera tydligt att det inte är ok att skicka hot eller kränkningar i mail till enskilda. Arbeta seriöst för hyfsad ton i kommentarer. Anser ni att ni har rätt så håller argumenten i sig.
2. Skriv om denna ändring av policy/ton på era hemsidor samt skicka ut pressmeddelanden till de stora nyhetsredaktipnerna. "...med anledning av de senaste dagarnas rapportering om... Så har vi beslutat att..."
3. Gör detta fullt öppet och ställ upp på intervjuer, visa att ni förstår problemet, be om ursäkt även om ni inte anser er skyldiga.

Detta är skitsvårt, men ibland måste man göra sånt som är jobbigt. Tänk på att det kan betyda mycket för allas vår tillgång till nätet i framtiden.
Senast redigerad av Kaita 2012-12-21 kl. 23:52.
Citera
2012-12-21, 23:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Aftonbladet har en ansvarig utgivare till skillnad från mörkermännen på Avpixlat och vill inte riskera att fällas för hets mot folkgrupp. Avpixlat vet mycket väl att de skulle fällas om de hade en ansvarig utgivare, därför har man bestämt sig för att hålla sig utanför pressfriheten och det demokratiska samtalet.

Vilket kvalifierat trams. Gå in på www.avpixlat.info, så ser du direkt dessa modiga personer med namn och bild:
- Mats Dagerlind
- Hera Lamppu Maduro
- Mrutyuanjai Mishra
- Stefan Torssell

"mörkermän" ? För mig är Mörkermännen på Aftonbladet, som spyr ut sitt hat mot en fri diskussion, och vägrar öppna upp för fria kommentarer på sina alster, något som Avpixlat alltid gör.

Det demokratiska samtalet, som du nämner, bör väl kunna diskutera alla frågor i samhället? Varför ska vissa frågor vara helt förbjudna att diskutera, som Aftonbladet anser?
Citera
2012-12-21, 23:52
Medlem
I sin senaste krönika gnäller en av Åsa Linderborgs närmaste vänner Oisin Cantwell på SÄPO för att han anser att de gör för lite mot "näthatet". Vänsterextremisten och näthataren Oisin borde kanske sopa rent under sin egen matta först innan han börjar anklaga folk. Han kallar bland annat folk för detta angående Luciafirandet i SVT:

Citat:
Oisín Cantwell menar att luciafirandet i SVT var ”en bra blandning av det moderna och traditionella”.

Alla svenskar som ogillar framträdandet kallar han rakt ut för ”idioter”

– Endast en idiot börjar gnälla på det här, säger Oisín Cantwell.

– Så är det. Då sätter vi punkt för den diskussionen, svarar programledaren.

Oisin mordhotar "lantisar":

Citat:
”Står två överförfriskade lantisar och bräker iron-maiden-högt på gnällbältesdialekt nere på gatan. Om jag hade meskalin så skulle jag dricka det. Och om jag hade ett hagelgevär så skulle jag sedan prickskjuta på dem.”, skrev Oisín Cantwell som efter frågor från Resume.se nu plockat bort inlägget.

http://www.nationell.nu/2012/12/14/oisin-cantwell-kallar-svenska-folket-for-idioter/
http://www.resume.se/nyheter/media/2011/07/29/om-jag-hade-meskalin-sa-sk/
Citera
2012-12-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Jag ska bjuda på ett seriöst PR-råd till er. Fast jag inte på något sätt stöder nationalism så oroas jag av att debatten leda till att friheten begränsas på nätet. Det skulle vara katastrofalt.

Även om ni anser ÅLs anklagelser orättvisa, felaktiga, överdrivna eller vad som helst:
1. markera tydligt att det inte är ok att skicka hot eller kränkningar i mail till enskilda. Arbeta seriöst för hyfsad ton i kommentarer. Anser ni att ni har rätt så håller argumenten i sig.
2. Skriv om denna ändring av policy/ton på era hemsidor samt skicka ut pressmeddelanden till de stora nyhetsredaktipnerna. "...med anledning av de senaste dagarnas rapportering om... Så har vi beslutat att..."
3. Gör detta fullt öppet och ställ upp på intervjuer, visa att ni förstår problemet, be om ursäkt även om ni inte anser er skyldiga.

Detta är skitsvårt, men ibland måste man göra sånt som är jobbigt. Tänk på att det kan betyda mycket för allas vår tillgång till nätet i framtiden.

Mycket bra skrivet! Man ska alltid hålla en artig ton och respektera sin meningsmotståndare. Det är ju en människa! Jag är starkt emot den typ av trakasserier som Åsa säger sig ha fått genomlida (även det låter som random stalker, som alla kvinnor i ledande position tyvärr får utstå, men Åsa utnyttjar det politiskt).

Jag kan enbart argumentera emot punkt 3 ovan, för det innebär tyvärr att jag skulle bli av med jobbet, trakasseras, och mina barn skulle mobbas och trakasseras. Jag har tyvärr inte råd att ta detta för den Sverigevänliga kampen, hur mycket jag än skulle vilja.
Citera
2012-12-21, 23:57
Medlem
Citat:
Vilket kvalifierat trams. Gå in på www.avpixlat.info, så ser du direkt dessa modiga personer med namn och bild:
- Mats Dagerlind
- Hera Lamppu Maduro
- Mrutyuanjai Mishra
- Stefan Torssell

Och vem av dem är ansvarig utgivare? Om de nu är så modiga och ivriga att värna det demokratiska samtalet så vore det väl inga problem för någon av dem att ta på sig rollen som ansvarig utgivare?

Citat:
Det demokratiska samtalet, som du nämner, bör väl kunna diskutera alla frågor i samhället? Varför ska vissa frågor vara helt förbjudna att diskutera, som Aftonbladet anser?

Citat av Åsa Linderborg (på ett ungefär): "Jag anser att man ska kunna diskutera alla frågor". Vem har pratat om ett förbud? HMF är redan olagligt så det är knappast något påhitt av Aftonbladet.
Citera
2012-12-22, 00:05
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Det var min första reaktion också. Men vad f-n, detta är ju bara snuskerier från killar/män som går igång på på att skicka aggressiva och grova sexbrev till henne (i mina ögon är hon både snygg och sexig). Så varför bry sig överhuvudtaget??

Jo, det handlar pm att hon som marxist sätter saken/målet före det egna jaget. Dvs oavsett hur hon uppfattar eller vad som egentligen ligger bakom dessa mail/SMS så vill hon först och främst sätta det i ett politiskt sammanhang. De blir en del i hennes politiska arbete. Åsas egna känslor kommer i andra hand för henne.

Slutsatsen är att man inte ska skicka otrevliga mail till folk. Vill man åstadkomma något eller argumentera är det alltid bäst att vara saklig och inte anonym.
Intressant förklaring som bör stämma om nu premissen att hon är marxist stämmer. Svårt att se bara hur en lättjefull tillvaro som kulturchef på Aftonbladet kan kombineras med en så självuppoffrande attityd. Men det är väl dialektiken, som Marx skulle säga.
Citera
2012-12-22, 00:06
Medlem
Citat:
Citat av Åsa Linderborg (på ett ungefär): "Jag anser att man ska kunna diskutera alla frågor". Vem har pratat om ett förbud? HMF är redan olagligt så det är knappast något påhitt av Aftonbladet.

Den dag Aftonbladet släpper fram kommentarer kring känsliga artiklar så kommer jag att hålla med dig. Känsliga artiklar (som aldrig kan kommenteras) omfattar bland annat:
- Kommuner (Borlänge, Södertälje mm) som säger Panik/Stopp till vidare MENA-invandring
- Sveriges ekonomi bromsar in; med ökad arbetslöshet
- Bostadsbrist; våra svenska unga kan inte få en bostad
- Campingplatser görs om till flyktingboende

Se där; exempel på artiklar som aldrig kan kommenteras. Därför söker sig människor till Avpixlat för att läsa bakgrunden.

Kan du hålla med om att det är ett demokratiskt problem att frågor som de 4 som jag listar ovan inte får diskuteras officiellt?
Citera
2012-12-22, 00:07
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Mycket bra skrivet! Man ska alltid hålla en artig ton och respektera sin meningsmotståndare. Det är ju en människa! Jag är starkt emot den typ av trakasserier som Åsa säger sig ha fått genomlida (även det låter som random stalker, som alla kvinnor i ledande position tyvärr får utstå, men Åsa utnyttjar det politiskt).

Jag kan enbart argumentera emot punkt 3 ovan, för det innebär tyvärr att jag skulle bli av med jobbet, trakasseras, och mina barn skulle mobbas och trakasseras. Jag har tyvärr inte råd att ta detta för den Sverigevänliga kampen, hur mycket jag än skulle vilja.

Tack. Ang punkt 3 ovan, så menar jag att det är sajternas admins eller utgivare som ska göra det. Fast du kanske är det och då blir det naturligtvis svårare.
Citera
2012-12-22, 00:12
Medlem
Citat:
Den dag Aftonbladet släpper fram kommentarer kring känsliga artiklar så kommer jag att hålla med dig. Känsliga artiklar (som aldrig kan kommenteras) omfattar bland annat:
- Kommuner (Borlänge, Södertälje mm) som säger Panik/Stopp till vidare MENA-invandring
- Sveriges ekonomi bromsar in; med ökad arbetslöshet
- Bostadsbrist; våra svenska unga kan inte få en bostad
- Campingplatser görs om till flyktingboende

Kan du skriva under med ditt namn kan du kommentera. Klart att det är för mycket begärt för fega anonyma kloakråttor som bara vill bröla och dränka all seriös debatt med sitt spammande av lågkvalitativa inlägg och kommentarer. Som sagt så har Aftonbladet en ansvarig utgivare till skillnad från kloak-"media" som Avpixlat, detta medför ett ansvar för vad som publiceras. Inte heller detta begär jag att du ska förstå något om.

Citat:
Kan du hålla med om att det är ett demokratiskt problem att frågor som de 4 som jag listar ovan inte får diskuteras officiellt?

Sen är det också så att yttrandefrihet inte innebär att varenda stolpskott som sett dagens ljus har rätt att bröla ut sina åsikter överallt, hela tiden. Det är inte ett demokratiskt problem eftersom Aftonbladet är ett privat företag som själva bestämmer vad de vill publicera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in