2012-12-20, 12:42
Medlem
Så himla pinsamt med dessa människor som hotar en sån som Åsa. Det är när sådant här kommer ut som man skäms för att vara SDare. Så klart att det hon skriver är sant, finns massor med omoget folk som säkert skulle kunna skriva sånt.

SD kommer aldrig kunna bli riktigt stora fören dessa människor växer upp alternativt lämnar partiet.
Citera
2012-12-20, 12:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMDUJA
Blev rätt berörd av hennes krönika. Givetvis är det hon skriver sanning. Säg vad ni vill om AB och övrig etablerad medias journalistik, men det är ändå offentliga, vettiga människor (om än med olika åsikter) som står för vad de skriver och dessutom skriver genom en publicistisk apparat som i mångt och mycket sållar bort rena lögner och faktoida fel.
Det är ärligt talat en ren lögn att SD är fascister, vilket är vad Helin och AB påstår.

Och de har medvetet valt att klassa alla invandringsmotståndare som "onda" - och det är detta stigmatiserande som leder till att några individer - dessvärre - överreagerar.
Citera
2012-12-20, 12:47
Medlem
Att skicka sexsms till en kvinna tror jag mer har med klassisk stalking att göra snarare än att politiska åsikter skulle vara drivande. Kvinnor i offentligheten drar till sig obehagliga män. Det låter mer troligt att någon går igång på det än att denne bara vill skrämma en politisk motståndare.

Oavsett är det klart stalkers och slödder på Internet är fel. Men all denna guilt by association med att koppla allt negativt till en och samma åsikt eller parti är inte rätt. Samma personer är ju snabba med att säga att inte alla invandrare är på samma sätt. Då borde de veta bättre.
Citera
2012-12-20, 12:49
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallilon
Så himla pinsamt med dessa människor som hotar en sån som Åsa. Det är när sådant här kommer ut som man skäms för att vara SDare. Så klart att det hon skriver är sant, finns massor med omoget folk som säkert skulle kunna skriva sånt.

SD kommer aldrig kunna bli riktigt stora fören dessa människor växer upp alternativt lämnar partiet.
Det behöver ju inte vara SD:are som står bakom inläggen.
Och just sms:en hade ju inga politiska undertoner!
Citera
2012-12-20, 12:49
Medlem
Om man propagerar för svenskarnas undergång så får man ta att det finns folk som blir upprörda.. Löjlig artikel.
Citera
2012-12-20, 12:52
Medlem
Svizzeras avatar
Jag kan tänka mig att SD-politikerna lever med likande saker dagligen. Varför skriver inte AB någonting alls om detta fenomen?

Jag tycker det är tragiskt att vi har extremister i det här landet som beger sig på samma låga nivå som motståndarsidan, man läser ju om sextrakasserier och våldtäkter överallt i Sverige och dessa utförs i allt för stor grad av personer som inte är födda i Sverige. Hot leder ingen vart! Det är bättre att på saklig nivå skriva brev, e-mail eller att ringa till vederbörande personer och diskutera saker och ting på ett icke känslomässigt plan.
Citera
2012-12-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det behöver ju inte vara SD:are som står bakom inläggen.
Och just sms:en hade ju inga politiska undertoner!

Nä men det var ju knappast centerpartister. Även om det var folk från SvP eller ND så är det fortfarande lika värdelöst. Vanligt folk ser ju ner på nationalister av alla slag efter sånt här.
Citera
2012-12-20, 12:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMDUJA
Blev rätt berörd av hennes krönika. Givetvis är det hon skriver sanning. Säg vad ni vill om AB och övrig etablerad medias journalistik, men det är ändå offentliga, vettiga människor (om än med olika åsikter) som står för vad de skriver och dessutom skriver genom en publicistisk apparat som i mångt och mycket sållar bort rena lögner och faktoida fel. I jämförelse med det journalistiska klimat, om vi nu ens skall sträcka oss så långt, som råder här eller på andra sajter där skribenten, som jag gör nu, kan gömma sig bakom ett alias.

Det är ju bara att ta en titt i denna tråd för att förstå att det ligger mycket i det Lindeborg skriver. Hur folk ens kan försvara det hon får utstå, eller implicit antyda att det är hennes eget fel - det är ju helt sinnessjuk. Ett stort steg tillbaka för det samhälle vi 2012 har ynnesten att få leva i här, i Sverige. Det vore intressant att veta om klimatet runt er, oss, på internet fått er, oss, att på riktigt börja nära de åsikter vi ventilerar genom datorn där hemifrån pojkrummet. Det vore intressant att veta om ni, i det fall ni skulle varit den son som nämns i krönikan, skulle tröstat er mor med vänliga ord och uppmaningar som "äh, du överdriver ju bara morsan. Du försöker bara ta billiga, politiska poäng nu" eller "Du är så äcklig mamma. Jag hoppas faktiskt någon skjuter dig". När ni sitter där med en riktig människa av kött och blod och inte bara ett kallt, empatidödande tangentbord.

Ibland kommer jag på mig själv åt att skratta åt, eller snarare med, vissa formuleringar kring invandring, SD-drev och andra heta potatisar här på Flashback. Sen kan jag äcklas av att jag är en så passiv del av den vind som blåser i landet just nu. Därför är det otroligt skönt att ryckas tillbaka till en verklighet lite då och då, genom krönikor likt dessa som faktiskt påminner mig om det samhälle jag vill leva i och förbättra och vilken av mina världar som faktiskt är den trollskog jag ibland tar min tillflykt till på fritiden.

Det är inte acceptabelt med dessa hot mot Åsa Lindeborg. Det finns inte heller skäl att misstro att det förhåller sig på det sätt hon skriver. Man skall förstås inte säga att hon får skylla sig själv och får tåla mordhot då hon är konfrontativ och står för ett vi och dom-tänkande gentemot sina politiska motståndare. Det kan aldrig ursäkta hot och trakasserier, speciellt inte anonymt, vilket är höjden av feghet.

Däremot är Åsa Lindeborgs lösning att attackera sina politiska motståndares rätt att yttra sig och även i samband med det attackera den yttrandefrihet som finns här på Flashback kontraproduktiv.

Men sådan är Lindeborgs politiska stil. Förbjud och kör över folks åsikter. Förlöjliga dem och var överlägsen och föraktfull. Kalla in polisen mot dem. Framhåll att det bara finns en väg och att det finns rätta åsikter som hon själv är den värdiga representanten för.

Det är den världen vi lever i idag. Oavsett om man vill förändra den i den riktning hennes värsta motståndare inom den invandringskritiska falangen eller tycker att Sverige är på ganska rätt väg trots allt råder det ett extremt obehagligt klimat för offentlig debatt idag och en vilja att köra över folks åsikter och handlingsfrihet med den förtryckande majoritetens rätt och Lindeborg är slutligen mycket skyldig på den punkten.
Citera
2012-12-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallilon
Nä men det var ju knappast centerpartister. Även om det var folk från SvP eller ND så är det fortfarande lika värdelöst. Vanligt folk ser ju ner på nationalister av alla slag efter sånt här.
Och du tror inte representanter från SD får sånt här också?
Menar du på att man ska se ner på ALLA som INTE är nationalister då också?
Fjant.
Citera
2012-12-20, 12:57
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är ärligt talat en ren lögn att SD är fascister, vilket är vad Helin och AB påstår.

Och de har medvetet valt att klassa alla invandringsmotståndare som "onda" - och det är detta stigmatiserande som leder till att några individer - dessvärre - överreagerar.

Exakt. Är själv ingen "ond" människa, men vill helt klart begränsa invandringen till Sverige. Bor själv utomlands och sist jag var uppe i Stockholm kändes som om jag hade hamnat i Mogadishu eller Baghdad om man nu bortser från vädret.

Sverige tar emot alldeles för många invandrare med tanke på arbets-, bostadsbrist, dåliga skolor och ineffektiv offentlig sektor. Sverige har helt enkelt inte råd med detta och skulle behöva koncentrera sig på sina egna ett tag.
Citera
2012-12-20, 12:58
Medlem
Åsa Linderborg är en politisk extremist som förklätt sig till journalist. Jag tror få har bidragit mer till att skapa "näthat" än vad hon gjort.

Trots hennes egen helt obefintliga moral, ska man såklart inte sjunka till hennes nivå. Dock är det tyvärr ett mindre antal som gör det.

Åsa vet precis vad hon gör. Hennes poliska agenda har gått lite trögt på sistone och nu tar hon fram guldkortet - offerkoftan. Och den fungerar ganska bra, men även det kommer ebba ut, för i grunden är inte hennes politiska idéer realistiska.

De flesta som Åsa själv hestar emot har inte alls samma möjligheter att skydda sig som hon har. Givet att hon nu vill bedriva politik på det sättet hon gör är hon en av de mest priviligerade i Sverige.

Vill hon stiga av sitt politiska korståg, kan hon göra det och ingen kommer bry sig om henne. Hon kan göra det nu, och inte ens de svagsinta personer som tenderar att uttrycka sig via korkade SMS kommer bry sig om henne imorgon. Det är i princip hon själv till 100% som sätter agendan och hon vet precis vad hon gör. Och vill hon istället ägna sig åt saklig journalistik, så kommer också alla de sunkhuvuden som nu inte kan behärska sig försvinna.
Citera
2012-12-20, 12:59
Medlem
Finns det längre någon tvekan om om varför journalister tycker illa om mörkermännen. Den här tråden har väl belagt det. Ni tål inte folk som ger uttryck för en annan åsikt.
En högskrikande klan av nationalister utfärdar sina fatwor. Ni är på samma nivå som islamisterna som inte tål en karikatyr.
Och så förstår jag inte det där med att ni tror att vi skulle vilja ha mer era kukar att göra. Ni har mig tusan samma kvinnosyn som en del av mörkermännen inom hederskulturen.

Det är bra om det blir tydligt för svenska folket vad ni vill göra med dem om de inte tycker som ni.
Skäms!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in