Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-01, 12:20
  #961
Medlem
Detta är en lysande affärsidé från SMS-låneföretagens sida. Genom att låna ut små belopp utan att göra någon djupare kreditprövning så binder de upp kunderna under lång tid. Låna ut 3 000 kr som kunden inte kommer att kunna amortera av. Räntan sätts till 800 kr per år (27%). Personen väljer att strunta i att betala.

Företaget kontaktar kronofogden och begär utmätning. KF gör en utmätning på 300 per år för mer klarar inte personen att betala. Skulden kommer därför aldrig att försvinna utan växer och växer hela tiden tills personen dör om 50 år. Företaget är då garanterad en avkastning på 10% per år (300 /3000) i de kommande 50 åren.

Det är bara att gratulera lånegivaren att de lyckats med den perfekta affärsidén.

-----
Tips till TS. Hjälp dina barn att inte hamna i skuldträsket genom att ge dem ett sparkapital. Kontrollera att inte din fd fru skriver över bilen på ungarna så att de får parkeringsskulder eller att hon som förmyndare tar lån i deras namn.
http://www.konsumentverket.se/Vara-o...omars-skulder/
http://www.barnombudsmannen.se/i-med...drars-skulder/
https://www.kronofogden.se/Barnsskul...enminskar.html
Citera
2014-05-01, 12:28
  #962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Detta är en lysande affärsidé från SMS-låneföretagens sida. Genom att låna ut små belopp utan att göra någon djupare kreditprövning så binder de upp kunderna under lång tid. Låna ut 3 000 kr som kunden inte kommer att kunna amortera av. Räntan sätts till 800 kr per år (27%). Personen väljer att strunta i att betala.

Företaget kontaktar kronofogden och begär utmätning. KF gör en utmätning på 300 per år för mer klarar inte personen att betala. Skulden kommer därför aldrig att försvinna utan växer och växer hela tiden tills personen dör om 50 år. Företaget är då garanterad en avkastning på 10% per år (300 /3000) i de kommande 50 åren.

Det är bara att gratulera lånegivaren att de lyckats med den perfekta affärsidén.

-----
Tips till TS. Hjälp dina barn att inte hamna i skuldträsket genom att ge dem ett sparkapital. Kontrollera att inte din fd fru skriver över bilen på ungarna så att de får parkeringsskulder eller att hon som förmyndare tar lån i deras namn.
http://www.konsumentverket.se/Vara-o...omars-skulder/
http://www.barnombudsmannen.se/i-med...drars-skulder/
https://www.kronofogden.se/Barnsskul...enminskar.html

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
Citera
2014-05-01, 14:21
  #963
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heccefolle
Tycker faktiskt att det är bra att hon utnyttjar/lurar lånebolagen eftersom att de oftast är väldigt dryga lån man får iom den höga räntan. Som sätter många i dåliga sitsar ekonomiskt sett.

Fast hur tänker du nu? Tror du att dessa bolag har hög ränta för att hög ränta är coolt, eller för att dom vet att X procent av alla som lånar aldrig kommer att betala tillbaka? Tjejens beteende bidrar bara till en enda sak: att räntorna fortsätter stanna på samma nivå.
Citera
2014-05-01, 19:19
  #964
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heccefolle
Tycker faktiskt att det är bra att hon utnyttjar/lurar lånebolagen eftersom att de oftast är väldigt dryga lån man får iom den höga räntan. Som sätter många i dåliga sitsar ekonomiskt sett. Sedan är hennes beteende väldigt skumt och du bör försöka få barnen att bo hos dig på heltid just därför hennes beteende förmodligen kommer påverka barnen.
Man kan aldrig lura dessa bolag under en längre period. Jag tycker det bara e tråkigt, då hon förstör för oss som faktiskt utnyttjar denna tjänst och betalar tillbaks. Varför ska vi som gör rätt bli straffade för bara för att en person är dum i huvudet för?
Citera
2014-05-01, 19:37
  #965
Medlem
Vad ska ni göra om ni vill flytta till annat boende och enbart du inte har råd att betala det?
Då kommer ni bli tvungna att bo på samma ställe eller billigare ställe hela livet om du inte kan stå för en ny bostad.

Kan du inte ringa lyxfällen så dem kommer dit och pratar med henne.
Jag vill får reda på hur det egentligen fungerar med att leva på existens minimum och kunna ta nya sms lån samtidigt.
Citera
2014-05-02, 00:06
  #966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Detta är en lysande affärsidé från SMS-låneföretagens sida. Genom att låna ut små belopp utan att göra någon djupare kreditprövning så binder de upp kunderna under lång tid. Låna ut 3 000 kr som kunden inte kommer att kunna amortera av. Räntan sätts till 800 kr per år (27%). Personen väljer att strunta i att betala.

Företaget kontaktar kronofogden och begär utmätning. KF gör en utmätning på 300 per år för mer klarar inte personen att betala. Skulden kommer därför aldrig att försvinna utan växer och växer hela tiden tills personen dör om 50 år. Företaget är då garanterad en avkastning på 10% per år (300 /3000) i de kommande 50 åren.

Det är bara att gratulera lånegivaren att de lyckats med den perfekta affärsidén.

-----
Tips till TS. Hjälp dina barn att inte hamna i skuldträsket genom att ge dem ett sparkapital. Kontrollera att inte din fd fru skriver över bilen på ungarna så att de får parkeringsskulder eller att hon som förmyndare tar lån i deras namn.
http://www.konsumentverket.se/Vara-o...omars-skulder/
http://www.barnombudsmannen.se/i-med...drars-skulder/
https://www.kronofogden.se/Barnsskul...enminskar.html



Jag tror att du är på helt rätt spår.
Problemet är inte att ”snabblåns-företagen” INTE gör kreditprövningar. Mest troligt är det exakt vad det gör, men tillåter dessa idiotiska snabblån ändå. Mitt ex är endast 30+ och kommer vara en trogen kund till snabblåns-företagen de kommande 50 åren, eller tills döden skiljer dem år. Vilket KFM med bravur ser till.

Sen ang. alla tips om Lyxfällan. Det finns inte en chans i världen att de skulle ta med henne i det programmet då hon i detta fall är FAR BEYOND alla fall av skuldsatta människor de visar där.
Enkel mattematik. Hon har 250 000:- hos fogden och äger 0 saker av värde. Inte en möbel för över 300:-, inte ett klädesplagg/skopar för ett begagnat värde av mer än 40:- endast en tjockTV (inköpt på avbetalning för åtta år sedan) och en bil för 4000:- och det är inte mycket att ha gårdsauktion på.

De skulle väl aldrig plocka med ett offer i programmet som inte hade någon möjlighet att ordna upp sitt liv utan att möjligen vinna på triss? Det skulle bli kass TV på bästa sändningstid vill jag lova.
Citera
2014-05-02, 00:26
  #967
Medlem
Zeeis avatar
har 5000 i skuld hos kronis och får inte ta sms lån iallafall..
Citera
2014-05-02, 02:03
  #968
Medlem
goozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitramh
Klart TS trollar. Ett brev till KFM och sen är det kört.


TS, tips i all välmening: särskriv inte och lär dig när man ska skriva hon resp. henne... Du framstår som en obildad redneck alt. blatte.

Han särskrev inte en enda gång vad jag kan se. Lär dig vad särskrivning är. Däremot håller jag med om att TS inlägg var riktigt dålig svenska.
Citera
2014-05-02, 11:57
  #969
Medlem
heccefolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Fast hur tänker du nu? Tror du att dessa bolag har hög ränta för att hög ränta är coolt, eller för att dom vet att X procent av alla som lånar aldrig kommer att betala tillbaka? Tjejens beteende bidrar bara till en enda sak: att räntorna fortsätter stanna på samma nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Man kan aldrig lura dessa bolag under en längre period. Jag tycker det bara e tråkigt, då hon förstör för oss som faktiskt utnyttjar denna tjänst och betalar tillbaks. Varför ska vi som gör rätt bli straffade för bara för att en person är dum i huvudet för?
Tyvärr så stämmer inte det. De har hög ränta eftersom de kan. Kraven för sms-lån är betydligt lägre än hos vanliga banker. Det finns alltså bara en utväg för vissa som sitter i en ekonomisk kris med stora skulder och inte kan ta ett vanligt banklån och det är att ta sms-lån. Det drar dessa sms-bolagen nytta av!
Citera
2014-05-02, 12:37
  #970
Medlem
Det enda rätta är väl egentligen att hoppas på att ditt ex tar förnuftet till fånga och får bistånd till skuldsanering.

Dock så är det fan inte omöjligt att få sms-lån, jag vet en kompis som jag umgicks väldigt mycket med tidigare.
Han hade ca 30.000:- i skulder hos kronofogden, där låg en utmätning på ca 7000:- i månaden och han tog flera olika sms lån för att lösa skulderna hos kronofogden så att han skulle få tillbaka sin fulla lön igen. Dock så tog det inte många månader tills det att lånen låg hos kronkalle istället och ännu en ny utmätning nu med desto svårare betalningsförmåga pga räntorna.

Hoppas att du kan rädda dina barn från miljön som ditt ex utsätter dem för!
Citera
2014-05-03, 00:55
  #971
Medlem
TRIMMARNs avatar
Nu har jag inte läst igenom tråden så noggrant, men om nu denna kvinna dör någon gång så kommer inte skulden att hamna på hennes/dina barn? Kan ju inte alls vara bra om så är fallet.
Citera
2014-05-03, 03:14
  #972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmorAnkan
Hur kan hon ens ta nya sms lån då hon har hamnat hos Kronofogden?


Exakt. Jag vet att få banker tillåter lån om du har obetalda betalningsanmärkningar. De gör liksom kreditcheck på dig. Jag som 20 åring kunde knappt ta sms lån UTAN någon betalningsanmärkning alls då min inkomst var för låg.

Luktar bs
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback