2012-08-01, 14:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Känner igen mig alltför väl i det du skriver, nästan lite skrämmande. Har du några Bergmanfilmer som du fortfarande tycker är klara femmor?

Dom enda som jag sett fler gånger och som fortfarande håller måttet är klart Vargtimmen och Det sjunde inseglet. Spontant känner jag att jag borde se om Persona och Tystnaden då det var så pass längesedan sist!
Citera
2012-08-01, 14:54
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Känner igen mig alltför väl i det du skriver, nästan lite skrämmande. Har du några Bergmanfilmer som du fortfarande tycker är klara femmor?

Har sett allt för lite Bergman och den enda Bergman film jag har gett fullpott är Det Sjunde Inseglet och kvarstår vid det betyget.
Citera
2012-08-01, 15:01
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Dom enda som jag sett fler gånger och som fortfarande håller måttet är klart Vargtimmen och Det sjunde inseglet. Spontant känner jag att jag borde se om Persona och Tystnaden då det var så pass längesedan sist!

Det sjunde inseglet håller fortfarande måttet enligt mig, sen finns det exempelvis Persona, Vargtimmen och Nattvardsgästerna som jag är osäker på om de verkligen skulle vara en femma idag om jag såg om dem. Såg om Smultronstället för ett tag sedan och då sänkte jag den till en fyra, en väldigt stark sådan dock. Det finns säkert massa sevärda filmer som jag inte har sett av honom än, får se om jag kanske tar tag i det i framtiden.
Citera
2012-08-01, 15:02
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Har sett allt för lite Bergman och den enda Bergman film jag har gett fullpott är Det Sjunde Inseglet och kvarstår vid det betyget.

Då är vi i alla fall eniga om en fempoängare, haha!
Citera
2012-08-01, 15:12
Medlem
sim-man92s avatar
På tal om Bergman så såg jag Persona för första gången förra veckan och gilla den inte alls konstigt nog. Smultronstället var desto bättre mest tack vare Victor Sjöström. Ne kan inte påstå att Bergman är någon favorit direkt
Citera
2012-08-01, 15:45
Medlem
Citat:
Själv kom mitt filmtittande och således intresset igång på allvar i tidiga tonåren, vilket inkluderade även en period med mycket svårmod och pretentiös film. Minns att jag kunde sätta femmor på nästan varje film av Bergman som jag såg, plus utländska konstfilmer och diverse annat bara för att dom var ögonöppnare och jag hade inte mycket annat att jämföra med. Nu fjorton år senare så är jag väldigt snål med mina höga betyg, på sin höjd sätter jag en eller två fyror i månaden, resten blir ettor eller tvåor mest. Någon femma har jag inte satt på evigheter känns det som, sist var det nog Taxidermia som jag såg 2004-2005 någon gång.
Jag känner igen mig lite grann, jag har sett Persona, Det sjunde inseglet och Höstsonaten av Bergman. Alla satt jag femmor på direkt efteråt men efteråt, när jag hunnit smälta filmerna och tänkt på dem, har de sjunkit till starka fyror. Vissa filmer brukar ha den effekten.
Citera
2012-08-01, 16:24
Medlem
Stvrmzeits avatar
Patton (1970)

Biografi om den fruktade generalen George Patton och hans upptåg under andra världskriget.

George C. Scott äger verkligen den här filmen när han porträtterar den excentriske generalen Patton. Det är snyggt och mustigt, filmen brummar på i nästan tre timmar. Den är ganska rak och på sätt och vis enkel, man får till exempel knappt veta något om Pattons personliga liv, det hade jag gärna velat ta del av. Man följer ju trots allt honom i nästan hela filmen. Tyskarna får vi till exempel endast se väldigt hastigt ett par gånger. Annars känns det lite upprepande att man har valt ut alla specifika händelserna som visas på bild. Och kanske osar det av en gnutta för mycket patriotism, men det kunde man förvänta sig. En sevärd krigsfilm i alla fall.

3/5
Citera
2012-08-01, 16:46
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Själv kom mitt filmtittande och således intresset igång på allvar i tidiga tonåren, vilket inkluderade även en period med mycket svårmod och pretentiös film. Minns att jag kunde sätta femmor på nästan varje film av Bergman som jag såg, plus utländska konstfilmer och diverse annat bara för att dom var ögonöppnare och jag hade inte mycket annat att jämföra med. Nu fjorton år senare så är jag väldigt snål med mina höga betyg, på sin höjd sätter jag en eller två fyror i månaden, resten blir ettor eller tvåor mest. Någon femma har jag inte satt på evigheter känns det som, sist var det nog Taxidermia som jag såg 2004-2005 någon gång.
Jamen, är det ingen sådan där klassiker och ett potentiellt mästerverk du känner till och inte sett? Eller har du sett rubbet?
Citera
2012-08-01, 18:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieGein
Jamen, är det ingen sådan där klassiker och ett potentiellt mästerverk du känner till och inte sett? Eller har du sett rubbet?

Det finns sådana filmer som många hävdar är klassiker eller rena mästerverk men slutar ofta med att jag blir besviken och inte så pass tillfresställd av filmen som man önskar. En annan aspekt är just klassikerna som man bör ha sett inte tilltalat mig alls då jag betat av dom förut, det finns guldkorn ibland men håller mig till klassikerna och mästerverken inom skräckfilmsgenren i stället.
Citera
2012-08-01, 18:53
Medlem
Soulsurfers avatar
http://www.imdb.com/title/tt1253864/

Immortals. Riktigt kass var den uppriktigt sagt.
Citera
2012-08-01, 19:12
Medlem
IshethZenunims avatar
Orson Welles storslagna noir Touch of Evil från 1958. När filmen var färdiginspelad och klippt så som Welles ville ha den så visades den för bolagstopparna som klippte om den. Welles blev ursinnig och skrev på ett par timmar ihop ett memo på 58 sidor om hur han ville att filmen skulle klippas. Den här versionen var ett försök att hedra hans önskemål.

Hur som helst, en av världens bästa filmer är det. Den börjar med ett nästan fem minuter långt kamerasvep utan klipp genom en småstad på gränsen mellan USA och Mexico - en av de bästa öppningsscener jag sett. Och detta gjordes alltså 1958, långt innan datorer och steadycams.

9/10
Citera
2012-08-01, 19:22
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Orson Welles storslagna noir Touch of Evil från 1958. När filmen var färdiginspelad och klippt så som Welles ville ha den så visades den för bolagstopparna som klippte om den. Welles blev ursinnig och skrev på ett par timmar ihop ett memo på 58 sidor om hur han ville att filmen skulle klippas. Den här versionen var ett försök att hedra hans önskemål.

Hur som helst, en av världens bästa filmer är det. Den börjar med ett nästan fem minuter långt kamerasvep utan klipp genom en småstad på gränsen mellan USA och Mexico - en av de bästa öppningsscener jag sett. Och detta gjordes alltså 1958, långt innan datorer och steadycams.

9/10

Såg själv den här filmen för första gången för några veckor sen. Såhär tyckte jag om den. Som du ser föll inte början av filmen mig i smaken Tror däremot inte jag syftade just på öppningscenerna utan själva storyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in