2012-08-19, 13:52
Medlem
Mumies avatar
Igår fick jag tassarna på tre filmer, varav den jag sett fram emot mest var den största besvikelsen.

1. Cabin In The Woods - 3/5

Jag hade hört rätt mycket spekulationer angående denna film i min vänskapskrets. Jag minns att någon kallade filmen för "Inception i skräckformat". Detta var självklart inte fallet och detta kan nog vara orsaken till att den bara landar på en tre. Första halvan av filmen var totalt ointressant medan andra gjorde hela filmen. Lite minus får den även för den opassande svarta humorn som jag inte fann ett dugg relevant då jag antagit att detta var en råodlad skräckrulle innan jag klicka på play.

2. The Tall Man - 4/5

Från regissören av den underbara skräckfilmen "Martyrs" som kom för några år sedan. Jag vill egentligen inte säga så mycket om filmen då det mest hade blivit spoilers av hela sörjan. Intressant story som får en att spekulera rejält under filmens gång. (Den har inget med internetfenomenet "Slender Man" att göra).

3. Bernie - 4/5

Jack Black flyttar sig ifrån barnbordet till resten av de vuxna med denna svarta komedi som kan vara en av hans bästa skådespelarinsatser, någonsin. Nog sagt.
Citera
2012-08-19, 14:41
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Total Recall (2012)

För det första är det viktigt att poängtera att detta är till större delen en nytolkning av boken, inte en remake av Verhoevens klassiska film ifrån 1990. Många tycks ha hakat upp sig på den aspekten av filmen och skickar kritik helt i onödan att den inte är i likhet med "originalfilmen", någonting som jag inte själv hade några problem med. Visst följer filmen i spåren av 1990-filmen i ett par få scener, men utöver det står Len Wisemans film med Colin Farrell som Douglas Quad på egna ben i min mening!

Det första som slår mig är hur likt allt är Blade Runner främst sett till den regniga stadskärnan som hyser alla möjliga raser av människor. Här trängs asiater, ryssar, sydeuropeer och andra folkslag i tätbebodda områden precis som i Blade Runner. Ju längre filmen går märker jag också att man medvetet tar avstamp från 1990-filmen och gör som sagt en egen tolkning av Philip K. Dicks bok. Jag gillar verkligen det, den ger en helt ny nyans till filmens historia (har inte läst boken bör poängteras!), det är samtidigt mer mörkt och andas dessutom den paranoia som genomsyrade hela Dicks produktion.

Det jag däremot hade svårt för var Kate Beckinsale som tog över Michael Ironsides roll från Verhoevens-version. Hon är enbart castad för hon är gift med regissören och kan inte agera trovärdigt för fem öre. Också på grund av Beckinsale blir Jessica Biels screentime lidande, vilket är synd då hon i min mening är en mer kompetent skådespelerska. Svårt att ta skurken på allvar då man hela tiden (trots allt) jämför Beckinsale med Ironside, då sistnämnda är en av de bästa på att spela skurk. Bryan Cranston spelar en annan badguy som känns mest castad för att han gjort succé i Breaking Bad. Missförstå mig rätt nu, Cranston är en enastående skådespelare men känns som att han mest är i filmen för att hans motspelare i Breaking Bad (Hank för er som sett tv-serien) var med i Verhoevens film. Således blir det en referens till den gamla filmen, om en onödig sådan som ingen i salongen lär ha förstått ens!

Slutligen så vill jag säga att jag gillade filmen mera än vad jag trodde att jag skulle göra, det var en fin och värdig homage-film till Philip K. Dick och hans böcker. Manusförfattaren har verkligen klämt in oerhört fina detaljer som refererar mycket till övriga noveller och böcker som Dick skrev. Det går väl de flesta förbi och i stället ser dom filmen som ännu en i raden av hjärndöda sommarblockbusters från Hollywood.

+3/5
Kul att du gillade den och att det inte bara var en remake-för-en-ny-generation som så många remakes är nuförtiden utan att det var en helt ny tolkning. Om något så blev jag lite sugen på att läsa boken nu.
Senast redigerad av Eddie.H 2012-08-19 kl. 14:44.
Citera
2012-08-19, 14:53
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Om du gillar Chow-Yun Fat ska du även beta av Hard Boiled, Tiger on the Beat, Once a Thief, City on Fire, Prison on Fire samt A Better Tomorrow 1 och 2.

Har sett A Better Tomorrow 1 och Hard Boiled. Också två riktigt grymma filmer. Ska se Once a Thief och City on fire nu hade jag tänkt.
Citera
2012-08-19, 14:59
Medlem
Eddie.Hs avatar
Secuestrados

Titeln var lite missvisande (Kidnapped), och så var även inledningen vilket jag tror var medvetet av regissören då det fick en att fortsätta vara uppmärksam genom hela filmen.

Filmen var sevärd även om jag tycker en del scener kunde utelämnats samt att regin inte var den bästa ang. skurkarna. Eller så var det så att jag helt enkelt föredrar renodlade sociopater före mänskliga brottslingar när det kommer till den här typen av film. Brutaliteten är ganska extrem, men ändå är bovarna rätt tvetydliga. Här handlar det inte om enbart kallhet utan om desperata människor som behöver pengar. Bovarnas karaktärer är minst sagt väldigt olika varandra.

Åtminstone en av skurkarna känns som en självmotsägelse då hans agenda hela tiden ändras, för att totalt fucka upp publiken på slutet. Gillade slutet då det var ganska oväntat och "in your face" för att sedan rulla eftertexterna. Rakt igenom var det en bra terror-film man bör se om man gillar sådana.
Citera
2012-08-19, 15:05
Medlem
Magee89s avatar
Cube
En triller från 1997. 6 olika personer blir instängda i en kub som roterar. Deras mål är att ta sig ut. Vissa rum har olika fällor och de kämpar mot rummen samt sig själva.

Den var mycket bättre när jag först såg den för 15 år sen, men den var rätt okej ändå
Citera
2012-08-19, 15:22
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Total Recall (2012)

För det första är det viktigt att poängtera att detta är till större delen en nytolkning av boken, inte en remake av Verhoevens klassiska film ifrån 1990. Många tycks ha hakat upp sig på den aspekten av filmen och skickar kritik helt i onödan att den inte är i likhet med "originalfilmen", någonting som jag inte själv hade några problem med. Visst följer filmen i spåren av 1990-filmen i ett par få scener, men utöver det står Len Wisemans film med Colin Farrell som Douglas Quad på egna ben i min mening!

+3/5

Oj, jag trodde att det var en renodlad remake av Arnold-filmen, när du skriver att den till större delen är en nytolkning av boken så blev den plötsligt mycket mer intressant. Jag kommer att ge den en chans!

Ivans Barndom – En kanonstart på dagen, miljöerna är obeskrivliga och drömsekvenserna är magiska. Filmen var en fantastisk upplevelse och filmen känns mer plot-driven än de andra filmerna jag har sett av regissören. Jag kan faktiskt inte ge ett rättvist betyg för tillfället men jag gillade den väldigt mycket.

The Believer – Ett stenhårt slag i magen, den var mycket bättre än jag hade förväntat mig. Gosling bör rimligtvis ha varit 20-21 när den här filmen spelades in och han är mästerlig, wow!. Personligen är jag helt ointresserad av ämnet judar som verkar vara ett hett diskussionsämne här på forumet men den här filmen uppskattade jag väldigt mycket. En riktigt bra film, se den!

8+/10
Citera
2012-08-19, 15:43
Medlem
Stormtroopers avatar
Såg dokumentären A Noble Lie: Oklahoma City 1995. Den får 4/5 i betyg. Välgjord och intressant.
Citera
2012-08-19, 15:48
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magee89
Cube
En triller från 1997. 6 olika personer blir instängda i en kub som roterar. Deras mål är att ta sig ut. Vissa rum har olika fällor och de kämpar mot rummen samt sig själva.

Den var mycket bättre när jag först såg den för 15 år sen, men den var rätt okej ändå

7 personer är det väl ändå
Det är en av dom filmerna jag sett flest gånger. Tycker bara den blir bättre och bättre för varje gång. Fullständigt genial är den stundtals.
Citera
2012-08-19, 16:10
Medlem
Magee89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
7 personer är det väl ändå
Det är en av dom filmerna jag sett flest gånger. Tycker bara den blir bättre och bättre för varje gång. Fullständigt genial är den stundtals.

Ja just de, glömde han i början ^^ Meningslös roll ju x) Ja jag kunde se den om och om igen när den gick på canal kanalerna, men igår när jag såg den blev jag lite besviken faktisk. Den var fortfarande bra, men inte alls så som jag kom ihåg den. Ska se 2:an och 3:an någon dag också, hoppas de är lika bra eller bättre :P
Citera
2012-08-19, 16:28
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magee89
Ja just de, glömde han i början ^^ Meningslös roll ju x) Ja jag kunde se den om och om igen när den gick på canal kanalerna, men igår när jag såg den blev jag lite besviken faktisk. Den var fortfarande bra, men inte alls så som jag kom ihåg den. Ska se 2:an och 3:an någon dag också, hoppas de är lika bra eller bättre :P

Minns att jag såg Cube 2 på TV för många år sen nu. Minns att den var ok ska friska upp minnet i framtiden med att se alla filmerna.
Citera
2012-08-19, 16:42
Medlem
NEZTs avatar
Jackie Brown

Jag brukar gilla Tarantinos filmer och denna floppade icke i mina ögon. Dock inte lika bra som Pulp fiction men ändå bra. Långa välgjorda scener som får en att garva, Robert De Niro var min favorit.

4/5
Citera
2012-08-19, 16:53
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Minns att jag såg Cube 2 på TV för många år sen nu. Minns att den var ok ska friska upp minnet i framtiden med att se alla filmerna.

Glöm inte bort originalet även om den känns rätt B idag...

http://www.youtube.com/watch?v=rKq12c6FAr0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in