2012-07-24, 22:54
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Brakfesten (La grande bouffe, 1973)

Måste se den! Tänkte direkt på Saló när jag läste vad filmen handlade om!
Citera
2012-07-24, 22:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
Måste se den! Tänkte direkt på Saló när jag läste vad filmen handlade om!

Känner på mig att det är en film precis i din smak!
Citera
2012-07-24, 22:58
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
En av anledningarna till varför Shaun of the Dead är så bra är att man skrattar ihjäl sig av alla små referenser till Romeros och Fulcis klassiker. Regissören som gjorde Zombieland verkar bara ha sett på moderna skräpzombiefilmer som remaken av Dawn of the Dead, och det tycker jag är riktigt tråkigt. Det finns alltså ingen som helst kärlek till genren, och jag är hundra procent säker på att regissören inte ens har hört talas om Umberto Lenzi, det gör mig förbannad.

Kanske låter jättefånigt, men när jag ser en zombiefilm, så vill jag se en satirisk film som driver med ett fräscht ämne. Zombies är perfekta metaforer för många saker, och jag tycker att det är det som de ska användas till. Zombiefilmer brukar vara intelligenta, och det älskar jag.

Jag är inte vidare uppmärksammad på regissörer inom zombiegenren och har mest kollat på lite ströfilmer här och var. Eller mer än lite men i varje fall inte många filmer och utifrån erfarenheterna ansåg jag att Zombieland var en jävligt bra en.
Du verkar dock kunna din sak och jag skall kolla upp Lenzis verk!
Citera
2012-07-24, 23:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Festen

Synd bara att hela grejen med plottwisten hade man listat ut före man ens sett filmen. Bästa Dogme 95-filmen är och förblir Idioterne av von Trier!
Citera
2012-07-24, 23:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Du verkar dock kunna din sak och jag skall kolla upp Lenzis verk!

Nightmare City är då ett måste!
Citera
2012-07-24, 23:14
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Synd bara att hela grejen med plottwisten hade man listat ut före man ens sett filmen. Bästa Dogme 95-filmen är och förblir Idioterne av von Trier!

Det är väldigt sant, inte mycket twist and turns där inte.
Citera
2012-07-24, 23:14
Medlem
Rocket-Queens avatar
Få meg på, for faen (Ligg med mig) (2011)

Nja, den var väl helt OK. Tyckte dock att den kunde gjorts i en lite mörkare ton, nu brydde man sig knappt om huvudkaraktären alls vilket förstör det mesta.

Betyg: 2/5
Citera
2012-07-24, 23:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Få meg på, for faen (Ligg med mig) (2011)

Störde mig bara på allt och alla i den filmen, norsk variant av Hipp Hipp Hora i ett nötskal.
Citera
2012-07-24, 23:17
Medlem
Lotsos avatar
Matinee (1993)

Allt som hade med filmen MANT! och karaktären John Goodman spelade var mycket bra! Resten inte så. Håller med om vad de sa på Radiodrome om att romantiken i filmen (där är två) är varje romantik cliché i filmhistoria och du har redan fixat ut hur det kommer sluta efter 5 minuter (om inte tidigare). Dock är det inget som förstör filmen för mig. Jag gillar att Dick Miller spelar denna karaktären som är emot skräckfilmer när han själv har varit med i en hel del under 50 & 60-talet (när filmen utspelar sig). Och det är en annan sak som är fint med filmen det känns verkligen 1960-tal (där är en poster på tales of terror så 1962 och uppåt utspelar sig filmen). Som jag skrev innan så älskar jag bara allt som har med John Goodmans karaktär att göra han är inspirerad från William Castle helt klart och allt som har med filmen MANT! att göra, det märks att Dante växte upp med dessa filmerna och ville hylla dem i denna filmen. Skurken i filmen (om man nu vill kalla honom skurk) var rätt så löjligt hur det hela inträffar i slutet och är med i filmen bara för de ska ha en höjdpunkt. Han hade lika gärna inte varit där (minns ej vad han hette eller vem som spelar honom).
I sin helhet så är filmen bra dock så är kärlekshistorien inte så intressant och är där bara för att fylla ut men när man kommer ner till det i sin helhet så är karaktärerna sympatiska och barnen gör ett bra jobb. Jag tror nog jag föredrar The 'Burbs lite mer än denna men den är fortfarande sevärd speciellt ifall du älskar 50 & 60-tals skräckfilmer och B-filmer överlag.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0107529/

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=0wwAH5vJq6g

Liten bonus för er som är nyfikna, hela MANT! filmen
https://www.youtube.com/watch?v=6y2Lbhwl23M
Citera
2012-07-24, 23:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Matinee (1993)

Den ska jag nog ta och se då kombinationen Goodman, Dante och B-film får mig sugen!
Citera
2012-07-24, 23:24
Medlem
EddieGeins avatar
Norwegian Wood
Regi: Tran Anh Hung
År: 2010

Vilket mästerverk. Ett av de vackraste jag sett! Hur kan denna endast ha 6,4 på Imdb?!

9,5/10
Citera
2012-07-24, 23:35
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Den ska jag nog ta och se då kombinationen Goodman, Dante och B-film får mig sugen!

Joe Dante är en underskattad regissör i mitt tycke och tycker att han får en del hård kritik för sina filmer en vissa andra. Har du sett The 'Burbs än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in