2012-07-24, 21:04
Medlem
The Raid

Att Asien är bäst på actionfilmer råder det väl inga tvivel om, och The Raid är ännu en i raden av många riktigt bra actionfilmer. Ett riktigt snabbt tempo blandat med häftiga actionscener och riktiga specialeffekter gör detta till en av de bästa actionfilmerna på senare år, och man kan bortse från en del lite töntiga klyschor.

4/5
Citera
2012-07-24, 21:14
Medlem
Numes avatar
Cracks http://www.imdb.com/title/tt1183665/

Dem kunde ha klämmt in lite mer erotik (nej snackar inte ens om sex) vadfan....det är mitt enda klagomål. Filmen är ju som den är redan rated R väl, så vadfan.

Skulle inte gilla denna typ av film om det inte var just lesbiskt drama.
6.5/10
Citera
2012-07-24, 21:16
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
The Raid
[...] och man kan bortse från en del lite töntiga klyschor.

4/5
Det kan man nog ganska lätt, hinns inte så mycket med var min upplevelse!
Citera
2012-07-24, 21:17
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Zombieland

Från dansk dogma-film till förmodligen den bästa splatterfilmen jag har sett.
Det är få äkta (där det enbart är splatter, inget annat) splatterfilmer som är välgjorda, ännu färre som har en av de snyggaste skådespelarna idag i casten.
Storyn är som i de flesta zombiesplatter-filmer lika med noll, i den här försöker det inte ens vara en story utom hur apokalypsen började. Reglerna som Columbus (Jesse Eisenberg) har skapat ger en skön grund till hur det fungerar, Eisenberg som för övrigt är en skådespelare jag ogillar ganska stark får man ett skönt intryck av i Zombieland. Vill också tillägga att Tallahassee (Woody Harrelson) har en enormt skön karaktär och han passar grymt bra i rollen som "badassmotherfucker".

Jag kan helt ärligt säga att Zombieland är den bästa zombiefilmen jag någonsin sett och förmodligen någonsin kommer se och jag måste åter poängtera skönheten hos Wichita/Christa (Emma Stone).
Trots dessa ovanstående lovord kan jag inte ge den 10/10, det är trots allt "bara" en zombiefilm utan någon egentlig handling. Jag ger den med sorg i hjärtat 9/10 och hoppas innerligt att det kommer en uppföljare.

MVH

Blev otroligt besviken när jag såg den. Något splatter fanns det inte att tala om, visst, kanske några minimala stänk, men man har väl blivit bortskämd av mästare som Romero och Fulci. Humorn är sådär typiskt och jobbigt Apatow:ig. Karaktärerna vill man strypa, främst Eisenberg och Harrelson.

Den har väl en någorlunda snygg yta, men något djup ( som zombiefilmer ofta brukar ha ) existerar inte. Shaun of the Dead hade ju till och med samhällskritik, där de menade att vi redan nu kan kalla oss för hjärndöda zombies, det behövs inget köttätande eller längtande efter ljuvliga hjärnor.
Nej, Zombieland var bara tom och tråkig. Scenen där gänget demolerar den där "indianbutiken" är antagligen en av de mest sorgliga scenerna någonsin, och jag tror definitivt inte att det var meningen.
Citera
2012-07-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Det kan man nog ganska lätt, hinns inte så mycket med var min upplevelse!

Tänkte främst på att...

...men som sagt, det går att bortse från då filmen i övrigt var riktigt bra.
Citera
2012-07-24, 21:21
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
The Raid

Att Asien är bäst på actionfilmer råder det väl inga tvivel om, och The Raid är ännu en i raden av många riktigt bra actionfilmer. Ett riktigt snabbt tempo blandat med häftiga actionscener och riktiga specialeffekter gör detta till en av de bästa actionfilmerna på senare år, och man kan bortse från en del lite töntiga klyschor.

4/5
Jävlar, har den kommit nu? Jag har väntat i ett år på den filmjävlen, för visst är det den filmen där ett kriminellt gäng har tagit över ett helt byggnadskomplex och snutarna ska försöka ta sig in? Såg trailern och blev kär i filmen direkt.
Citera
2012-07-24, 21:22
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Jävlar, har den kommit nu? Jag har väntat i ett år på den filmjävlen, för visst är det den filmen där ett kriminellt gäng har tagit över ett helt byggnadskomplex och snutarna ska försöka ta sig in? Såg trailern och blev kär i filmen direkt.
Ja. Se den!
Citera
2012-07-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
Blev otroligt besviken när jag såg den. Något splatter fanns det inte att tala om, visst, kanske några minimala stänk, men man har väl blivit bortskämd av mästare som Romero och Fulci. Humorn är sådär typiskt och jobbigt Apatow:ig. Karaktärerna vill man strypa, främst Eisenberg och Harrelson.

Den har väl en någorlunda snygg yta, men något djup ( som zombiefilmer ofta brukar ha ) existerar inte. Shaun of the Dead hade ju till och med samhällskritik, där de menade att vi redan nu kan kalla oss för hjärndöda zombies, det behövs inget köttätande eller längtande efter ljuvliga hjärnor.
Nej, Zombieland var bara tom och tråkig. Scenen där gänget demolerar den där "indianbutiken" är antagligen en av de mest sorgliga scenerna någonsin, och jag tror definitivt inte att det var meningen.

Bra skrivet, som vanligt. Shaun of the Dead är så mycket mer intelligent och bättre på alla plan än vad Zombieland är.

Det enda jag tyckte var bra i Zombieland är introt i slow motion till tonerna av Metallicas "For Whom The Bell Tolls".
Citera
2012-07-24, 22:06
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder

Nja, jag gillade den som sagt. Till viss del för att Emma Stone är så äckligt snygg där men också de övriga anledningarna jag tidigare skrev.
När du väl säger det angående indianbutiken kom jag också på att tänka är det helt klart ett tvådelat budskap om man tänker efter, vet dock inte på vilket sätt regissören ville att man skulle tolka det.

Jag gillade Shaun of the Dead och anser att den är helt i samma klass som Zombieland, övriga zombiesplatters finns det mycket att önska ifrån.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2012-07-24 kl. 22:08.
Citera
2012-07-24, 22:20
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Nja, jag gillade den som sagt. Till viss del för att Emma Stone är så äckligt snygg där men också de övriga anledningarna jag tidigare skrev.
När du väl säger det angående indianbutiken kom jag också på att tänka är det helt klart ett tvådelat budskap om man tänker efter, vet dock inte på vilket sätt regissören ville att man skulle tolka det.

Jag gillade Shaun of the Dead och anser att den är helt i samma klass som Zombieland, övriga zombiesplatters finns det mycket att önska ifrån.

En av anledningarna till varför Shaun of the Dead är så bra är att man skrattar ihjäl sig av alla små referenser till Romeros och Fulcis klassiker. Regissören som gjorde Zombieland verkar bara ha sett på moderna skräpzombiefilmer som remaken av Dawn of the Dead, och det tycker jag är riktigt tråkigt. Det finns alltså ingen som helst kärlek till genren, och jag är hundra procent säker på att regissören inte ens har hört talas om Umberto Lenzi, det gör mig förbannad.

Kanske låter jättefånigt, men när jag ser en zombiefilm, så vill jag se en satirisk film som driver med ett fräscht ämne. Zombies är perfekta metaforer för många saker, och jag tycker att det är det som de ska användas till. Zombiefilmer brukar vara intelligenta, och det älskar jag.
Citera
2012-07-24, 22:24
Medlem
ragingcows avatar
The raven 3/5 i betyg-Rätt så bra film ,men jag är inget stort fan av John cusack tycker inte att han passade för rollen som Edgar allen poe.
Citera
2012-07-24, 22:30
Medlem
Rakiis avatar
Brakfesten (La grande bouffe, 1973)

Citat:
Fransk-italiensk film där fyra medelålders framgångsrika män samlas för att äta ihjäl sig.

Såg äntligen denna pärlan med b.la Marcello Mastroianni som jag gått och peppat på i evigheter känns det som! Och inte fan blev jag besviken, otroligt välspelad och fruktansvärt rolig film på de flesta plan! Man blandar in vulgäriteter, perversioner och verkligen vältrar sig i ett överflöd av dekadens så det räcker och blir över. Kunde inte heller undgå att tänka på Pasolinis mästerverk Salò medan filmens gång, i båda filmerna samlas män ur överklassen för att ägna sig åt sex och allmän dekadens. Däremot är ju Pasolinis film snäppet grövre men Brakfesten bjuder ändå på en del motbjudande scener för den ovana tittaren av italiensk sjuttiotalsfilm. Denna rekommenderas verkligen!

4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in