2012-07-02, 22:25
Medlem
Rakiis avatar
Minns att jag fick starka Jim Jones-vibbar utav Ivan Rassimovs karaktär i Eaten Alive.
Citera
2012-07-02, 22:35
Medlem
Der Rote Kreis (1960). Ganska tråkig tysk deckare. Dock är Fritz Rasp och Renate Ewert riktigt bra.
http://www.imdb.com/title/tt0053228/
Citera
2012-07-02, 22:40
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Minns att jag fick starka Jim Jones-vibbar utav Ivan Rassimovs karaktär i Eaten Alive.

Du är verkligen inte ensam om att få de vibbarna! Jag satt och tänkte på det efter filmen, då Jones och hans anhängare tog livet av sig i slutet av 1978, filmen släpptes i början av 1980 och jag till och med tyckte mig se lite likheter mellan Jones och Rassimov, så borde det inte ha varit en slump att det fanns scener som hintade åt det hållet. Men jag kan mycket väl ha övertolkat det hela.
Citera
2012-07-02, 22:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Du är verkligen inte ensam om att få de vibbarna! Jag satt och tänkte på det efter filmen, då Jones och hans anhängare tog livet av sig i slutet av 1978, filmen släpptes i början av 1980 och jag till och med tyckte mig se lite likheter mellan Jones och Rassimov, så borde det inte ha varit en slump att det fanns scener som hintade åt det hållet. Men jag kan mycket väl ha övertolkat det hela.

För att inte nämna djungelmiljöerna, Jonestown fanns ju som bekant i Nya Guinea! Har alltid gått i dom tankarna sedan jag såg filmen första gången.
Citera
2012-07-03, 00:34
Medlem
BillTheButchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
För att inte nämna djungelmiljöerna, Jonestown fanns ju som bekant i Nya Guinea! Har alltid gått i dom tankarna sedan jag såg filmen första gången.

Inte för att vara en viktigpetter, men Jonestown låg/ligger i Guyana (Sydamerika). Lätt att blanda ihop namnen kanske.
Citera
2012-07-03, 00:40
Medlem
Dr_Dollars avatar
Nobels Testamente
http://www.youtube.com/watch?v=1WOjFeadqyA

Jag anser att Johan Falk filmerna är i särklass vad gäller produktion, manus och filmatisering, men den här imponerade faktiskt på mig.
En riktigt spännande film, snyggt filmat och välskrivet manus.

Dessutom är Malin Crepin - http://www.dn.se/Images/2012/02/29/C...canpix.430.jpg
...riktigt fin

4/5
Citera
2012-07-03, 04:02
Medlem
BillTheButchers avatar
Throne of Blood

Sjunde, och kanske den bästa Kurosawa-filmen jag sett hittills. Toshirō Mifune är fantastisk i huvudrollen som samurajkaptenen. Scenen där han konfronterar anden i slutet var bland det bästa jag sett. Man ser verkligen besattheten i hans ögon och den typ av man han blivit. I början av filmen var han åtminstone någorlunda hederlig, men låter sig sedan manipuleras och blir maktgalen. Bör tilläggas att detta var den första versionen av Macbeth jag såg.

5/5

Two Orphan Vampires

Första filmen av Jean Rollin som jag sett. Har väldigt svårt att sätta fingret på det, men det är något i filmen som fångar mig och håller mitt intresse uppe hela vägen ut. Det är inte mycket till skräck och intensiva scener, utan en mer lågmäld och vacker film. De två flickorna i huvudrollerna är riktigt bra. Jag fick definitivt mersmak för Jean Rollin-filmer.

4/5
Citera
2012-07-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brum brum
Intouchables -2011...

Mycket bra fransk film om en rik man som är förlamad från halsen och ner, och hans lite udda "skötare/chaffis". Baserad på en sann historia (vad det nu betyder).

Mysig o kul var den i alla fall..

Efter att ha läst igneom de senaste sidorna i tråden så bestämde jag mig för denna. The Intouchables är bland de bästa filmerna jag sett på väldigt länge, rekommenderas STARKT!
Citera
2012-07-03, 10:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillTheButcher
Första filmen av Jean Rollin som jag sett. Har väldigt svårt att sätta fingret på det, men det är något i filmen som fångar mig och håller mitt intresse uppe hela vägen ut. Det är inte mycket till skräck och intensiva scener, utan en mer lågmäld och vacker film. De två flickorna i huvudrollerna är riktigt bra. Jag fick definitivt mersmak för Jean Rollin-filmer.

Hans filmer är sådana enligt mig med, fångar en på direkten och håller fast en i sitt grepp hela tiden.
Citera
2012-07-03, 13:09
Medlem
Skyishs avatar
Igår så såg jag Twelve Monkeys med bl.a. Bruce Willis. Jag kan inte fatta att filmen har 8.1 på IMDB. Vilken jäkla skitfilm! Hur tusan kan den ha ett så pass högt betyg? Visst, Willis och Madeleine Stowe gör ett bra jobb men det är nog fan det enda positiva jag kan komma på.

2/5
Citera
2012-07-03, 18:04
Medlem
Bazinga90s avatar
Solaris (1972) – Lägger den i en spoilertag, då omdömet blev lite längre än jag hade tänkt mig!

Citera
2012-07-03, 18:21
Medlem
BillTheButchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Solaris (1972) – Lägger den i en spoilertag, då omdömet blev lite längre än jag hade tänkt mig!

Om du vill se mer Tarkovsky-filmer rekommenderar jag Stalker, Offret och Ivan's Childhood.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in