Såg fyra filmer under GIFF veckan här i Götet.
Första filmen jag "såg" var
The Good Doctor från den irländske regissören Lancy Daly.
Varför jag skrev "" var för att jag somna in tidigt i filmen av olika anledningar.. För mycket av det goda kan slå bak ut.
Synd. Tror filmen var bra.
Den andra filmen blev
Generation P. Rysk film som var riktigt bra! Hade förväntat mig något i stil med Jodorowsky's
Holy Mountain, så var det dock inte fallet. Inte lika bra eller surrealistiskt skapad. Men fan vilken bra film!
Citat:
Filmen om en generation på speed är baserad på Viktor Pelevins roman, made by badboy-wunderkind Victor Ginzburg. När Ryssland krängt av sig sin gamla kommunistiska kostym för att bli kapitalistiskt Klondyke, gör poeten Babylen dundersuccé som copywriter. Med usla slogans re-brandar han den ryska drömmen för en ny era av masskonsumtion. Under inflytande av diverse potenta droger får han ständigt nya och djärva infall ? ju mer vår poet försvinner in i LSD-ångorna desto mer utflippade idéer. Till slut kommunicerar han med Che Guevaras ande, blir invecklad i maffiasammanhang och hamnar i en babylonisk sekt. En galen filmisk färd i 220 knyck, en mix av social satir och cyberpunkig virvelstorm av bilder. Definitivt inte mainstream, garanterat underhållande och i en helt egen genre.
Kul att följa ryssarnas kliv in i den förgiftade kapitalismen, oerhört skoj att följa filmens huvudperson i sina funderingar i tripparna och alltid trevligt med satir.
Det ges bl.a. Nike's slogan "Just do it" ett nytt ansikte

. Tankar kring vårt samhälle och vår sjuka hycklarvärld är omöjliga att undgå.
Tredje filmen var en sydafrikans film där faktiskt regissören var med i salongen och presenterade sin film
Skeem. Lock Stock/Richie-inspirerad historia som var underhållande och bidrog till en del skratt, klart godkänd om 2 underhuggare som ska leverera knarkpengar men måste sova över på ett hotell i bushen, med en handfull besökare som alla vill åt pengarna och smider planer över natten.
Inget speciellt, men ändå glad att jag såg. Skoj med regissören och allt.
Sist men inte minst blev det Kevin Smith's skräck/action
Red State. Fan va taggad man var, tycker att filmen levererade. Riktigt rolig dialog som vanligt och John Goodman var fanimej jävligt duktig.
Gillar humorn/kritiken mot alla parter. Allt bara flippar över först med religionssekten men sen även insatsstyrkan. Sista delen där Goodman sitter i förhör kring situationen är fan sjukt bra och Smith'ig.
"Cocksuckers!!" som skreks av nån kristen under skottlossningen var skitskoj, och även snacket om terrorism.
Dock inte lika skarp dialog som hans tidigare filmer men lämna salongen med ett leende i vilket fall.
Det är ungefär den gångna veckan för mig, har även sett Harald and Kumar 3, men den hör inte riktigt hit känner jag.