2012-01-02, 20:06
Medlem
Cruising

Av William Friedkin med Al Pacino som går undercover i New Yorks S&M klubbar för att ta fast en bögmördare.

Jag gillade filmen, även fast den har ganska många år på nacken så var den fortfarande ganska så rå, utan att bli fånig. Förstår att den var ganska så vågad och fick kritik när den kom ut med allt våld och homoscenerna, den är ju ändå inte gjord, eller ens tänkt som nån exploitationfilm och att den fick bögarna att framstå som några läskiga nattvarelser.

7/10
Citera
2012-01-02, 20:19
Medlem
acurseds avatar
Things (1989)
Här snackar vi lågbudget. Makalöst korkat, rätt underhållande. Åh, vilken film.

http://www.imdb.com/title/tt0183881/
Citera
2012-01-02, 20:19
Bannlyst
Romper Stomper
Citera
2012-01-03, 02:21
Medlem
Jag måste skriva av mig. Jag såg Flowers of War. Se den inte. Jag kommer inte kunna sova inatt.
Förfärligt stark och välspelad och outsägligt sorglig. Nu får det vara slut på krig, eländigheter, sadism. Nu får världen bli sams tack. Vilka skådespelarprestationer.
Citera
2012-01-03, 02:30
Medlem
spleendids avatar
Friday the 13th (2009)

Den här smörjan gick på TV11 för några timmar sedan. Om det fortfarande varit 2011 hade jag klassat detta som årets sämsta film. Årets bottennapp har alltså redan presenterat sig. Snacka om usel efterföljare. Alla dog på exakt samma sätt. Kinesen dog i vanlig ordning, eftersom kinesen alltid dör i ungdomsrysare. Den här filmen måste varit hopstuvad på en halvtimme. Tjejen som fick upp handfängslet och lyckades rymma en sväng satt åter i handfängsel på samma ställe, utan att man fick veta hur hon hamnat där igen. Jag satt mållös. Dessutom såg jag ingenting av detaljer eftersom bilden var mossigt kolsvart hela tiden. Den unga mannen måste dock haft ståkuk efter tuttkomat i ridscenen. Där snackar vi konsistens som får självaste lutfisken att gapa stort.

Ironiskt nog visas exakt samma film på exakt samma kanal om bara någon halvtimme igen, som för att "få antalet inköpta visningar ur världen så fort som möjligt". Eller så är man riktiga konnässörer på TV11. Så kan det förstås också vara.

Filmen får därmed 0 av 5 utbrända kommunalarbetare.
Citera
2012-01-03, 02:59
Medlem
Änglagård (1992)

Har aldrig sett denna tidigare, men då tvåan körde på TV häromdagen blev jag sugen på att se första filmen. Gillade den riktigt mycket. Svensk sommar när den är som bäst i härliga, svenska böljande landskap - man påminns om vilket fantastiskt land man faktiskt bor i.

Bergström fungerade i rollen, men var som vanligt inget speciellt, däremot bars helt klart filmen upp av både Wollter och speciellt Seldahl. Det var också roligt att se Ernst Günther i ett väldigt nertonad roll som en något blyg gubbe.

Filmen drogs ner lite mot slutet (efter branden), men det gjorde inte så mycket för helhetsintrycket.

Betyg: Svag 7/10.
Senast redigerad av HowlinWolf 2012-01-03 kl. 03:03.
Citera
2012-01-03, 03:00
Medlem
Silverstakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetARep
Tropa De Elite

9/10

Den satt bra ska jag säga, jag har självklart ingen uppfattning om hur det går till i Rio och jag pratar inte portugisiska men den var spännande och engagerade mig, sen har jag en svaghet för romanska språk (dock inte franska eller rumänska). Kameran var skakig men användes i måtta och det funkade i den här filmen för att kunna förmedla hur hetsigt det var.

Den fick inte full pott för att jag har något emot favela-miljöer ända sen jag såg Guds Stad, går inte att beskriva det.

Skön film, du vet att det finns en tvåa också?

Tror jag skall slå på Moneyball så här påkvällskvisten.
Citera
2012-01-03, 03:22
Medlem
Rubarth23s avatar
Rush Hour 1.
Rätt skön men hade högre förväntningar.
6,5/10.
Citera
2012-01-03, 04:05
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Jag måste skriva av mig. Jag såg Flowers of War. Se den inte. Jag kommer inte kunna sova inatt.
Förfärligt stark och välspelad och outsägligt sorglig. Nu får det vara slut på krig, eländigheter, sadism. Nu får världen bli sams tack. Vilka skådespelarprestationer.

Efter de du har skrivit, är de väl precis tvärtom Jag ska se den i alla fall
Citera
2012-01-03, 05:29
Medlem
Verdess avatar
I brist på sömn såg jag den kinesiska filmen The Road Home (Wo de fu qin mu qin). En mans far har dött och i princip hela filmen utspelar sig i en återblick om hur hans föräldrar träffades. Den är regisserad av Zhang Yimou, som även gjort många andra fantastiska filmer.

Det är sällan man kommer över filmer som verkligen berör en på djupet som denna film gjorde och jag kan utan att tveka säga att det här är en av de fem bästa filmerna jag har sett (Ser ungefär en film om dagen, ofta fler). Handlingen må vara enkel men berättandet, skådespelandet och ljuset i filmen gör den helt fantastisk. Ziyi Zhang som spelar rollen som flickan som blir förälskad i byns lärare gör ett fantastiskt bra jobb. Det är även väldigt befriande att få komma bort från explosioner, sex och intriger som man annars normalt sett drunknar i och se en film som gör stordåd genom att skildra kärlek på ett så genuint vis. Denna film kommer inte lämna en enda flashbackare torrögd

Många priser har den också kammat hem, bland annat tio olika "Bästa Film"-priser.

10/10

Hela filmen går att se på youtube med engelsk textning:
http://youtu.be/SInmO0UqbxM

IMDB:
http://www.imdb.com/title/tt0235060/

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=48ivIU6Szok
Senast redigerad av Verdes 2012-01-03 kl. 05:40.
Citera
2012-01-03, 11:34
Medlem
Fundamentalists avatar
Såg Drive igen. Eftersom den enligt mig var 2011-års bästa film så borde den ses om flera gånger!

5/5!

http://www.imdb.com/title/tt0780504/
Citera
2012-01-03, 13:17
Medlem
Axells avatar
Sex dagar och sju nätter

Rätt så okej film ändå tycker jag fast flera av mina nära och kära inte gillade den. Visst den är väldigt förutsägbar och overklig på sina ställen t.ex. att folk verkligen inte kan sikta när de har vapen.

4/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in