2011-10-24, 23:01
Medlem
Just det jag såg Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 också idag! Blev mäkta förvånad av min reaktion till filmen för jag fick nästan tårar i ögonen på några ställen i filmen vilket är väldigt ovanligt för mig. Kan ju ha lite att göra med att jag växt upp med HP och nästan hela tiden legat i fas åldersmässigt med karaktärerna i filmerna.

Vill också påstå att det är nog den enda av HP-filmerna som nästan levt upp till sin litterära motsvarighet. Har ansett att de flesta andra av filmerna varit relativt mediokra. Men denna pricka faktiskt precis rätt, även om den såklart även har sina fläckar, typ så var ju slutscenen ganska värdelös och onödig. Men i sin helhet så var det en otroligt bra film. Jag har kanske undermedvetet sett förbi en del brister på grund utav nostalgikänslorna jag känner för Harry Potter

Slutbetyget hamnar faktiskt på 9 av 10, hade verkligen inte trott att en Harry Potter-film skulle kunna vara såhär bra. Men ja, skönt att bli överraskad ibland
Citera
2011-10-25, 00:23
Medlem
Numes avatar
Subway http://www.imdb.com/title/tt0090095/

Orkar inte förklara den filmen, men samma snubbe som gjort the fifth element...
Detta lite mer obskyr film, mindre wow factor, men en del enligt mig makalösa scener, blandat med allmänt mysig (det hela går en aning långsamt också) stämmning...
8/10!

Senast redigerad av Nume 2011-10-25 kl. 00:28.
Citera
2011-10-25, 00:50
Medlem
Halloween (Rob Zombie), helt okej remake och helt okej slasher med egen charm jämfört med originalet. Har gillat många "nyutgåvor" av klassiska serier, som TCM: The Beginning, The Hills Have Eyes, till och med Friday the 13th var väl helt okej. Men självklart blir sådana här filmer lite utdragna i slutet, när all gore är slut vill man bara att (oftast) hjältinnan ska vinna och filmen är över. Malcolm McDowell är en riktigt bra skådis och är helt stabil i sitt framträdande i alla fall, även om rollen kanske inte är den bästa.

6.5/10. Gore-nivå 6/10, rätt medel trots det är oklippt, de mord som begås i början är ju rätt bra.
Citera
2011-10-25, 02:37
Hajen som visste för mycket och Stinsen brinner.

Två rekorderliga rullar från Galenskaparna/After Shave.

Gillar du finurlig och härligt svenska musikalkomedier, så är dessa filmer ngt för dig. En 4a respektive en stark 4a av 5a, till dessa klassiska komiska svenska komedier.
Citera
2011-10-25, 04:21
Medlem
Bdonks avatar
Såg precis Wag the dog, en rulle från 1997 med Dustin Hoffman och Robert de Niro. Den rekommenderades av någon annan här på FB men jag tyckte att den var riktigt dålig.

Igår såg jag Män som hatar kvinnor (också en rekommendation) och den var riktigt, riktigt bra — faktiskt så bra att den platsar bland topp tio bästa svenska filmerna någonsin, på min topp tio-lista över bra svensk film.
Citera
2011-10-25, 04:31
Medlem
Filten89s avatar
Den jag såg senast var, Captain America. Jag ger den 5/10 pinnar
Citera
2011-10-25, 11:19
Medlem
Roxanas avatar
Grave Encounters

Upplägget känns välbeprövat och 2000-tal ; att övergivna mentalsjukhus är fyllda av förbannad spökpatienter begriper väl vem som helst. Självklart filmat med handkamera.

Just berättartekniken handkamera är en hårfin balansgång mellan succe och magplask.
Tex så gjorde den effekten mig praktiskt taget åksjuk i Cloverfield men här lyckas den faktiskt förmedla en klaustrofobisk känsla och en ångestladdad väntan på att kamerans lampa ska slockna.

Ingen av huvudpersonerna lockar till engagemang eller sympati. Dom känns alltför tomma och lätt stereotypa. Man skiter fullständigt i vem som dör.

Första timman är relativt seg och tjafsig men med några enstaka subtilt läskiga detaljer.
Sista halvtimman skruvas tempot upp, man förstår snabbt att aha, det är nu det läskiga kommer. Med det blir inte bra. Det urartar till en typisk spring & skrik-film där man självklart kommer ifrån varandra, belysningen pajar och allt blir tusen gånger värre.

Spökena/demonerna är alltför blodiga och skulle ha gjort sig bättre i Silent Hill. Faktum är att filmen till slut känns lite som just ett tv-spel där man springer i mörka vindlande korridorer med hotfullt öppna dörrar. I vilket rum kan det finnas nåt läskigt?

Slutet är skit.

Citera
2011-10-25, 11:35
Medlem
PhasersOnFunks avatar
The Guard.

En riktig pärla som bjöd på gapskratt, och jag är kräsen när det kommer till humor.
Irländare är för sköna. Father Ted och Black Books och liknande är alltid top notch, likaså The Guard.
Citera
2011-10-25, 11:43
Medlem
Cerseis avatar
Crazy, stupid, love
http://www.imdb.com/title/tt1570728/

Blev positivt överraskad då den var bättre än jag trodde. En snygg halvnaken Ryan Gosling gjorde ju inte precis saken sämre
Citera
2011-10-25, 11:44
Medlem
dallks avatar
x-men: first class tror jag att den hette, var iaf när xavier och magneto var unga

helt ok film 5/10

Citera
2011-10-28, 23:44
Medlem
lendrygghs avatar
Hajen.

Gedigen, spännande och skickligt filmad thriller. Kändes förvånansvärt fräsch för att ha så många år på nacken. Den lämnade ett mycket gott intryck.

8/10.
Citera
2011-10-29, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Hajen som visste för mycket och Stinsen brinner.

Två rekorderliga rullar från Galenskaparna/After Shave.

Gillar du finurlig och härligt svenska musikalkomedier, så är dessa filmer ngt för dig. En 4a respektive en stark 4a av 5a, till dessa klassiska komiska svenska komedier.

Mycket bra filmer! Jag har sett Stinsen brinner hur många gånger som helst. Det är en av mina favoriter.

Själv har jag precis sett filmerna Halloween (originalet) och Scream 2 och båda är riktigt bra. Det blir nog en film till om en stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in