Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Oh brother where art thou, The Ladykillers och The Big Lebowski är några av deras filmer som har det där lilla extra. Visserligen så är samtliga komedier, men ska man välja en av deras allvarligare så tyckte jag exempelvis att No country var betydligt bättre. Fargo var flyktig, tog slut för fort och hade ingen vidare intrig enligt mig. Jag säger inte att den är dålig, men den var ingenting att ha heller, tyvärr. Fick någon form av avsmak när jag såg den.

Fun fact om Fargo dock är att den är baserad på en verklig händelse.
Anledningen till att jag gillar det är delvis Peter stormare då han oftast presterar, sedan har kidnappning alltid varit en fascination i min värld då jag anser att det är ett brott som i princip ber om misslyckande. Men det kanske är därför Fargo känns lite flyktig just för att kidnappning i sig är ett relativt konstigt brott. Sen får man ju inte glömma träflisen.
Men jag håller med om filmerna du nämnde framför allt Oh brother, den filmen gillar jag främst för musiken. Den tillför ett helt nytt plan till genren komedi då musik ofta är relativt underanvänt inom just den genren iallafall enligt mitt tycke. Sen är det ju alla detaljer inom en Coen film som t ex i oh brother med hårprodukten Dapper dan eller faktumet att The big lebowski är uppbyggd enbart på ersättning kring en matta. Därav kanske du inte känner samma lustkänslor för Fargo just för att de har tvingats följa en redan utspelad händelse istället för att utgå ifrån deras inviduella stil?