Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-14, 23:19
Medlem
SpicySauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Kul att du tog dig tid att se den igen! Och trevligt att läsa din recension, tack!

Själv såg jag äntligen Halloween II (1981) https://www.imdb.com/title/tt0082495/

Jag gillade första filmen och var försiktigt nyfiken på denna. Den gjorde mig inte besviken!
Jag gillar att filmen tar vid där den första slutade, sådant brukar bli bra om det inte gått för många år mellan filmerna.

Jamie Lee Curtis ser lite lagomt småsexig ut och jag gillar karaktären doktor Loomis. Vad mer ska jag säga? Känslan i dessa 80-talsskräckfilmer passar mig, jag har sällan mycket att klaga på där. Detta är absolut något jag gärna ser om när Halloween nalkas om några månader.
Michael Mayers och Halloween är ju en legend i skräckis-träsket. Jag är lite förvånad att du har missat dessa? Jag gillar den första Halloweenfilmen, tvåan är också bra även fast slutet suger riktigt hårt. De borde kunnat komma upp med något bättre där. Sen finns ju en hel rad uppföljare men jag har för mig att ettan och tvåan är peak Haloween sen går det utför.

Och självklart diggar man ju the scream queen, Jamie. Har för mig att Halloween var hennes genombrott på filmduken.

(Är du tänd på JLC, så se True Lies om du inte redan sett den. Hon spelar mot Arnold och gör en fantastisk strippscen i den filmen. Hon är så in i helvete het att det finns inte.)

/SS
Citera
2025-02-14, 23:32
Medlem
Såg Maskinisten med Christian Bale. En spännande thriller där han gick ner väldigt många kilon inför rollen. 10/10 Vill inte avslöja handlingen för att inte förstöra för de som inte sett den.
Citera
2025-02-14, 23:38
Medlem
flugornass avatar
Patriots.Day.2016
Pride and Glory (2008)
The Accountant 2016
Vanishing.Point.1971
The.Royal.Hotel.2023.
Citera
2025-02-15, 00:56
Medlem
Astralhopps avatar
The Beekeeper med Jason Statham. IMDB:6,8.

En bra actionfilm med ett akuellt tema - internetbedrägerier. Ganska våldsam men klart sevärd.

https://movies2watch.tv/watch-movie/watch-the-beekeeper-hd-104821.10221649
Citera
2025-02-15, 01:11
Medlem
SpicySauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Såg Maskinisten med Christian Bale. En spännande thriller där han gick ner väldigt många kilon inför rollen. 10/10 Vill inte avslöja handlingen för att inte förstöra för de som inte sett den.

Du får ursäkta men, ”jag såg maskinisten med Christian Bale”. OK!?.

”Han gick ned väldigt många kilo inför rollen.” OK!??.

Har du lust att skriva något om filmen så vi vet om vi ska se den eller inte. Att säga jag vill inte skriva något om filmen för då spoilar jag håller inte. Titta några inlägg tillbaka på hur andra i tråden formulerar sig så ser du att folk uppskattar en synopsis och lite smådetaljer om vad man tycker är bra och vad som inte är bra.

Man ska aldrig lita på en recensent som skriver att något är 10/10. Det betyder att personen är helt clueless och har ingen aning om någonting.

/SS
Citera
2025-02-15, 20:22
Medlem
Monster House från 2006

https://www.imdb.com/title/tt0385880/

Tre unga tonåringar upptäcker att ett hus i grannskapet är i allra högsta grad levande och mycket skrämmande.

Jag tyckte nog att filmen var svår att tycka om som vuxen. Den var helt klart för en yngre publik, dvs barn. Jag trodde att filmen skulle gå att se som vuxen som några animerade filmer för barn där det finns en del humor som även tilltalar vuxna, men så var det inte.

Animeringen var ganska snyggt gjort för att vara 2006 och filmen kändes därför lite påkostad även om det såklart nog finns snyggare, "jämnare och slätare" animering i dagens filmer.

Som barnfilm är den nog värd betyget 6,7 som den fått på imdb men för mig blev den nästan snudd på bortkastad tid för att den var så barnslig.
Citera
2025-02-16, 01:11
Medlem
Geomeisters avatar
An Unfinished Life, 2005.
https://www.imdb.com/title/tt0350261/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_An%2520unfinis hed%2520life

Handlingen: En mamma flyr från dålig relation med sin dotter. Med brist på bra kontaktnät hamnar de hos dotterns farfar som lever ett egendomligt liv.

Det är en dramafilm där man följer flera olika karaktärer vars liv delvis går ihop. Mycket är förutsägbart och ibland går filmen mot kvaliteten av en såpopera. Samtidigt har filmen tillräckligt med personlighet och unika händelser för att hålla intresset uppe. Den har lite humor, action och en del minnesvärda scener.

Filmen är regisserad av svenske Lasse Hallström och större rollerna innehas av Robert Redford, Morgan Freeman och Jennifer Lopez. Det är inte en av Lasse Hallströms bästa filmer, men sevärd. Klart bättre än filmen Casanova som han regisserade samma år och betydligt bättre än filmen The Hoax som dök upp året därpå. Tre filmer på två år? Det här är den med mest behållning om jag får säga mitt. Kanske hade filmen varit ännu bättre om han skippat Casanova eller The Hoax totalt och givit denna ännu mer fokus.

IMDB ger den 7,0 / 10. Det är lite väl högt för mig. Jag sätter 6,4 / 10. Allmänt trevlig film att titta på.
Senast redigerad av Geomeister 2025-02-16 kl. 01:13.
Citera
2025-02-16, 19:52
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpicySauce
Har du lust att skriva något om filmen så vi vet om vi ska se den eller inte.

Han skrev ändå nånting iallafall, den här tomten skrev ingenting mer än titeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
American History X
Citera
2025-02-16, 22:51
Medlem
The Gorge (2025)

https://www.imdb.com/title/tt13654226/

Två elitsoldater skickas till en hemlig plats för att vakta var sin sida av en ravin. Det visar sig snabbt att de måste förhindra det som finns på ravinens botten att ta sig ut från ravinen. De har flera typer av vapen och vapensystem till sitt förfogande.

Jag blev inspirerad att se filmen från vad andra skrivit om den i andra tråder här på forumet.
Jag tyckte att det var en väldigt häftig film som nog var ganska påkostad.
Man bör ha ett öppet sinne då man ser filmen då det var en del hål i storyn och sådant som inte var realistiskt som åtminstone jag noterade. Det var dock inget jag störde mig på.
Musiken i filmen var väldigt kliché förutom en låt som lät som synthwave som jag inte kände igen.
De romantiska inslaget som förekommer i filmen föll mig nog inte heller i smaken.

Jag tyckte att filmen var rätt bra främst för att det var ett häftigt tema och en del ganska spektakulära scener med bra effekter.

Jag hade gett filmen betyget en stark 6,9 av 10.
Citera
2025-02-17, 12:05
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Han skrev ändå nånting iallafall, den här tomten skrev ingenting mer än titeln.

Hahaha! tänkte fan inte på det
Men American History X är en riktigt jävla bra dramafilm om rasism
Det är en klassiker och Edward Norton samt Stacy Keach i toppform
Citera
2025-02-17, 12:08
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Van Veeteren - Kvinna Med Födelsemärke
Egentligen en miniserie i 3 delar, men jag såg den i ett enda svep så för mig var det som att se en vanlig film.

Handling i korthet:

Mitt betyg: 6/10.

Handlingen är engagerande och det blir aldrig riktigt tråkigt. Problemet är dock att jag förväntade mig en betydligt mörkare film än det jag såg. Man hade kunnat göra den lite i samma mörka anda som de första Beckfilmerna. Istället är den ganska "ljus" för att vara en deckare där morden har ett otäckt och djupt motiv.

Kommer jag se den igen? Kanske om några år.

Jag lyckades komma över boxen för nån månadsedan med de 3 första filmerna i den serien
Jag gillar de skarpt som svenska mediokra deckare
Det är något riktigt mysigt över klassiska svenska deckare
Citera
2025-02-17, 12:10
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
The Long Good Friday - en brittisk klassiker från 1980. Lätt en av de bättre filmer jag sett i gangstergenren, mycket tack vare Bob Hoskins och Helen Mirrens ypperliga rollgestaltningar och samspel. Storyn är likaså lyckad - komplicerad och ändå trovärdig, med flera konfliktytor som tonar fram efterhand. Det handlar om fastighetsintressen, mafiapengar, ambition, myndighetskorruption, IRA, missförstånd, misstänksamhet, svek, hämnd, etc. Våld och blod förekommer, men i väl avvägda proportioner. Rekommenderas, även för vänner av cockneyengelska.

https://www.imdb.com/title/tt0081070/

Soundtracket är blytung noirjazz
Slutlåten är asbra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in