2024-11-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är fascinerande hur någon kan se en film som "Prova de Fogo" — Eldprovet — och missa dess essens så fullständigt. Titeln är en metafor för den prövning som Mauro genomgår - ett andligt eldprov som kommer avgöra hans öde som pai de santo. Din avslutande kommentar om mental sjukdom - det är precis den typ av nedvärderande koloniala perspektiv som filmen faktiskt kritiserar.

Din analys påminner om de tidiga portugisiska prästernas skrifter där de avfärdade århundraden av afrikansk andlig tradition som "vidskepelse". Pedro Paulo Rangel's gestaltning av Mauros inre kamp är subtil och nyanserad, långt ifrån den karikatyr du beskriver. Hans transformation från banktjänsteman till andlig ledare speglar den verkliga resa många pais och mães de santo genomgår.

Särskilt intressant är hur du helt missar betydelsen av Maitê Proença's karaktär Sandra. Hennes roll handlar inte om nakenscener utan representerar den växande medelklassens dragning till afro-brasilianska traditioner under sent 70-tal - en social kommentar som var kontroversiell när filmen släpptes. Hennes placering överst på IMDb beror på att hon var en stigande stjärna vid tiden då filmens kom.

När du reducerar den kraftfulla konfrontationen mellan Mauro och João till en "western-showdown" missar du filmens mest sofistikerade metafor. Denna scen, mästerligt regisserad av Marco Altberg, representerar den historiska spänningen mellan olika afro-brasilianska traditioner. João representerar en mer kontroversiell approach influerad av quimbanda, med dess arbete med exus och pombagiras, medan Mauro står för en renare candomblé-tradition fokuserad på orixás.

Din beskrivning av terreiros som "terrarier" är nästan komisk - det är ungefär som att kalla Notre Dame för ett "garage". Dessa heliga platser har varit centrum för kulturell motståndskraft och överlevnad under århundraden av förtryck. Filmens skildring av terreiron, från de rituella elementen till den hierarkiska strukturen, är faktiskt anmärkningsvärt autentisk.

Det som gör din analys ännu mer problematisk är att du buntar ihop olika afro-brasilianska traditioner som om de vore en och samma sak. Umbanda är ingen "new age-religion" utan en sofistikerad syntes av olika andliga traditioner, där pretos velhos (de gamla slavarnas andar), caboclos (indianandar), och olika orixás samexisterar. När filmen visar Mauros första möte med andarna ser vi denna komplexitet fullt ut.

Scenen där Mauro hjälper sin bankkollega, som du så ytligt avfärdar, är ett perfekt exempel på ”incorporation” - en central aspekt av mediumskap inom både umbanda och candomblé. Den visar hur en äkta pai de santo transcenderar sitt eget perspektiv för att förstå och hjälpa andra, oavsett deras bakgrund eller problematik.

Filmen, liksom Nívio Ramos Sales originalbok, är en djuplodande utforskning av den afro-brasilianska andlighetens komplexitet. Den visar hur candomblé, med sitt starka afrikanska arv och fokus på orixás, umbanda med sin inkluderande synkretism, och quimbanda med sina kraftfulla exus och pombagiras, alla formar det moderna Brasiliens andliga landskap.

Din kommentar om kardecism som "påhittad spiritism" missar helt hur denna tradition bidrog till att legitimera afro-brasilianska religioner i det vita medelklasssamhället - något som filmen hyfsat subtilt kommenterar genom Mauros dubbla roller i bank- och andevärlden.

"Prova de Fogo" är en banbrytande film som utforskar religiös identitet, kulturell överlevnad och personlig transformation i ett samhälle i förändring. Den skildrar den genuina kampen hos en människa som upptäcker sin andliga kallelse, samtidigt som den ger en respektfull och nyanserad bild av afro-brasilianska traditioner. Att avfärda detta som "konstigt" eller "påhittat" säger mer om betraktarens fördomar än om filmens eller religionernas innehåll.

Nästa gång du ser en film om en annan kultur, föreslår jag att du börjar med att lägga dina fördomar åt sidan och försöker förstå den komplexa verklighet som skildras. Det kommer göra upplevelsen mycket mer givande - och kanske till och med lära dig något om den rika mångfald av andliga traditioner som formar vår värld.​​​​​​​​​​​​​​​​

Tack för detta inlägg! Det du skriver verkar ligga lite grand i linje med den umbandaanhängare vars kommentar jag läste och som hatade filmen, men som jag avfärdade eftersom jag uppfattade henne som en religiös följare mer än som filmintresserad. Men din analys betyder mycket mer för mig och klingar fylligare. Jag ska nog ta och se om den med ditt inlägg i åtanke, faktiskt.
Det där med "terrarium" skrev jag på skämt vilket säkert inte framgår, eftersom vårt ord för terrarium har samma språkliga ursprung som ordet för begreppet terreiro, men det är klart att det inte är samma sak, fattar till och med jag.
Vad jag har läst rent allmänt är att detta förstlingsverk av Marco Altberg anses vara rätt taffligt, men att han senare blev varmare i kläderna och mer kompentent. Men dem har jag inte sett. tack för värdefullt inlägg.
Citera
2024-11-11, 01:41
Hard Times

The saga of a drifter who turns to illicit bare-knuckle boxing in Depression-era New Orleans.

Påminner lite om Blåsningen men med mer våld och mindre spänning. James Coburns roll är sevärd men jobbig att se för såklart har han ett spelberoende som driver handlingen framåt och som sätter hans liv på spel. Det är lite tröttsamt, lite kliché om jag uttrycker det så. Handlingen är simpel och linjär och det händer inte så mycket men livsfilosofin, vilken det än är, är av intresse.

3/5

Just det; om man kastar om bokstäverna i Hard Times får man Shit Dream.
Citera
2024-11-11, 03:45
St. Ives
https://www.imdb.com/title/tt0075263...=hm_rvi_tt_i_1

A crime novelist is hired by a shady character to negotiate the return of stolen confidential documents.

En deckargåta där mord händer i plötsliga situationer som sätter huvudpersonen i prekära lägen. Ett tidstypiskt soundtrack och den vanliga katt och råttan-leken där alla och ingen tycks vara fängslade åt ödet. Inget speciellt intressant med filmen men den var trevlig och lite mysig. Kan inte rekommendera filmen men det gör nog ingen skada att se den heller om man vore lagd åt det hållet.

2.5/5
Citera
2024-11-11, 03:51
Medlem
Geomeisters avatar
The Mirror Has Two Faces (1996)
https://www.imdb.com/title/tt0117057...520has%2520two

Två lärare på amerikanska universitet är trötta på att aldrig hitta rätt partner. Mannen beslutar sig för att lägga upp en annons för en annan typ av kontakt.

Det här är en romantisk komedi med Barbra Streisand (huvudroll, regissör och producent) och Jeff Bridges.

En film lämpad mer åt kvinnor eller samband med dejting, men måste säga att jag gillade mycket med denna film. Dialogen är klar nivå över många i samma genre. Skådespeleriet känns äkta både med det mer lättsamma och djupare. Jag köper faktiskt berättelsen i stort. Det finns mer till denna än bara en klippa och klistra version av andra romcoms. Den får in en del humor också.

Filmen drar tyvärr ut på tiden. Mot slutet blir den långdragen och faller i några klichéer som jag trodde den skulle klara sig undan. Hade filmen varit femton till trettio minuter kortare hade jag hållit den högre.

Godkänd. Inget dumt alternativ om det är dags för en romcom.
Senast redigerad av Geomeister 2024-11-11 kl. 04:43.
Citera
2024-11-11, 04:48
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Civil War (2024)

I ett USA där inbördeskrig råder ska tre journalister/fotojournalister åka från NY till D.C. En ung och oerfaren fotograf vill haka på för att få erfarenhet, och för att hon ser upp till en av dem i gruppen, den luttrade Lee, som spelas av Kirsten Dunst. Det blir något av en roadmovie genom ett delvis krigshärjat och farligt USA.

Efter ett litet tag befarade jag att hela soundtracket skulle bestå av bara en massa dåliga låtar, men det tog sig så småningom. Välspelat av alla inblandade - Dunst var faktiskt grym i den här. Fokus är på här och nu, och att de ska till D.C. där presidenten håller ut i Vita Huset, men inte mycket länge till. Ingen bakgrund, och det var det jag saknade, att man inte fick veta ett skit. Brutal, lite som man föreställer sig att det skulle kunna ha sett ut i verkligheten.
Jag såg den igår kväll och har inget att lägga till angående beskrivningen av filmen.
Tyckte den var bra, helt okey som underhållning i teve-soffan.
Visste inte att det var Kirsten Dunst först men tyckte jag kände igen henne så googlade. Hon har åldrats (naturligtvis..) men jag har inte sett henne i nåt på så många år, senast jag såg henne så var hon typ 'ungdomligt sexig', nu såg hon ut som en åldrad mamma. Bra, med tanke på att hon spelade krigsfotograf.

Filmen påminde lite om ett avsnitt av The walking dead, utan zombies.
Citera
2024-11-11, 07:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Foxy Brown (1974) Livsfarlig hämnare

Foxy Brown beslutar sig för att hämnas när gangstern Miss Katherine låter mörda hennes pojkvän.

En rejäl hämnd-film, som jag aldrig tidigare hört talas om.
Inga jättekändisar, förutom Antonio Fargas, mest känd som buggy Hair i Starsky and Hutch.

Inte min typ av film, 2+/5

En trevlig Thunderbird -62 förgyller tillvaron.

IMDB 6,5 = 3,45/5
12579 röster
Citera
2024-11-11, 10:49
Medlem
Bartman777s avatar
Gräsänklingar (1982)
https://www.imdb.com/title/tt0084034/

Den här filmen har också växt till sig, precis som de andra Gösta Ekman-filmerna jag sett på senaste!
Jag tycker filmen är ännu roligare nu än tidigare. Det blev lite som en positiv överraskning när jag såg den nu.

Ekman är som vanligt väldigt bra, och Loffe Carlsson är ju svår att inte tycka om. De båda spelar karaktärer som är som vatten och olja för varandra, de är totala motsatser. Och de gör det väldigt bra tycker jag. Jag kan verkligen känna hur det skaver mellan dem i filmen, åtminstone från Gary's håll (Gösta Ekman).

Dessa gamla svenska komedier är verkligen underhållande och mysiga tycker jag.
Senast redigerad av Bartman777 2024-11-11 kl. 10:54.
Citera
2024-11-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Jag såg den igår kväll och har inget att lägga till angående beskrivningen av filmen.
Tyckte den var bra, helt okey som underhållning i teve-soffan.
Visste inte att det var Kirsten Dunst först men tyckte jag kände igen henne så googlade. Hon har åldrats (naturligtvis..) men jag har inte sett henne i nåt på så många år, senast jag såg henne så var hon typ 'ungdomligt sexig', nu såg hon ut som en åldrad mamma. Bra, med tanke på att hon spelade krigsfotograf.

Filmen påminde lite om ett avsnitt av The walking dead, utan zombies.

Jag tyckte att det främst var den döda blicken som gjorde det: hon hade som erfaren krigsfotograf stängt av känslorna för längesen, och det gjorde henne trovärdig i rollen.
Citera
2024-11-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Gillade du den eller inte?

Svårt att säga bu eller bä, då den saknade en del, men hade en del bra delar. Men jag skulle nog ändå säga att det negativa övervägde det positiva.
Citera
2024-11-11, 23:19
Medlem
Jag såg trailern till Martial Law 3/Mission Of Justice (1992) förut idag.
Den verkade riktigt bra.
Ska försöka se den snart.
Citera
2024-11-12, 02:25
Breakout
https://www.imdb.com/title/tt0072737...=hm_rvi_tt_i_9

En man blir felaktigt anklagad för mord och blir dömd till 28 år i mexikanskt fängelse. Det är CIA som vill ha honom fängslad, på grunder som filmen är väldigt oklart med. Det är Charles Bronson, Robert Duvall, John Houston och Randy Quaid, så stora skådespelare som får lite att jobba med. Handlingen är bra men utförandet lite tunnt och det är inte mycket till spänning i ett fängelsedrama som går ut på att frita Duvall. Ändå en trevlig film men den hade potential att bli mycket bättre.

3/5
Citera
2024-11-12, 02:38
Medlem
Geomeisters avatar
En filmskapare gjorde en film som fick Storbritannien att gå i taket år 1976. Filmen blev bannlyst och filmskaparen blev så arg att han skapade en ännu värre version med namnet...

Scum (1979)
https://www.imdb.com/title/tt0079871..._0_in_0_q_Scum

Filmen handlar om killar i ett ungdomsfängelse. En skildring om hur alla reagerar olika i en tuff verklighet.

Allt börjar lugnt och att filmen var bannlyst kändes som något löjligt från det förflutna. Filmen blir däremot råare med tiden och jag kan se varför åtminstone vissa inslag skapade problem. En del saker känns verkligen äkta på ett sätt inte alla filmtittare uppskattar.

Tidigare i år såg jag en riktig syskonfilm till denna kallad Dog Pound (2010). Filmerna är bra lika på många sätt, men jag gillade denna ändå. Humorn sitter riktigt bra och man känner med/för/mot de olika karaktärerna. Jag vet inte hur gamla alla var, men det känns mycket mer genuint när det inte är 28-åringar som spelar ungdomar utan folk i mer rimlig ålder. Det som brister i skådespeleriet fungerar trots allt.. Hur stabil, charmig eller perfekt är en ung brottsling under rådande situation?

Det är ingen avancerad film i termer av musik, vinklar, grafiska moment och liknande. Det är bara fokus på personerna och de tråkiga miljöerna alla vistas i. Just kanske därför det fungerar.

Två tummar upp från mig. Har lyckats landa tre filmer jag uppskattat denna helg och avslutar med den starkaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in