2025-01-17, 13:23
Medlem
Kundalinis avatar
Last Stop in Yuma County (2024)

https://www.imdb.com/title/tt11674730/

Två primitiva bankrånare stannar till vid en mack i en Arizona för att tanka bilen. Det finns ingen bensin att köpa. Fler och fler strandade bilister ansamlas innan helvetet bryter loss.

Småkul rulle. Våldsam och fyndig.

3 / 5
Citera
2025-01-17, 13:25
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Intressant.
Det är häftigt hur olika man kan uppleva konst

Jag såg den oförhappandes. Den dök upp på TV och jag hade ingen aning om vad jag började titta på. Att se film helt utan förväntningar är inte sällan lyckosamt.
Citera
2025-01-17, 13:35
Medlem
Alepherons avatar
The Substance (2024)

Mycket svår och jobbig film att ta sig igenom. Fast inte för de larvigt pubertala body horror-elementen utan mer av det som ligger under ytan och jäser.
Sorgen och rädslan som plågar Demis Moores rollfigur genom hela historien. Hennes egen fasa och förtvivlan inför tanken på att bli utbytt, osynlig och bortglömd. Hon är långt ifrån den enda kvinna att härjas av sådana tankar om vi säger så.
Citera
2025-01-18, 01:57
Medlem
Blade Runner 2049

Jag har sett den första Blade Runner från 1982 ganska nyligen.
Blade Runner 2049 handlar om ett mysterium och en hemlighet där en replicant (biotekniskt konstruerad humanoid) har fött barn vilket ska vara omöjligt.
Filmen var ganska bra men stundtals seg. Sci-fin och miljön var mycket bra, så även skådespelarna.

Jag har aldrig förstått varför Blade Runner är en så omtyckt film. Jag tycker att den är högst ok.
Jag hade nog gett Blade Runner 2049 6,7 på imdb och inte 8,0 som den har fått.
Citera
2025-01-18, 09:53
Medlem
Kundalinis avatar
Conclave

https://m.imdb.com/title/tt20215234/

Påve dör. Ny påve ska väljas. Vi får
Följa de politiska intrigerna och ideologiska skärmytslingarna under konklaven där kardinalerna ska göra detta.

Väldigt snygg och välspelad film. Ralph Fiennes är briljant. Vacker klippning, foto och musik. En film Den Heliga Stolen inte släpper nån bannbulla på.

4 / 5

Regissören Andrew Bergers har även gjort TV-serien Patrick Melrose, vars fem avsnitt alla bör se.
Citera
2025-01-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihare

Jag har aldrig förstått varför Blade Runner är en så omtyckt film. Jag tycker att den är högst ok.

Blade Runner (1982) är ju
en iaf i mitt tycke "viktig" film.
Jag gillar stämningen i den och trots att jag sett den rätt många gånger nu kan jag fortfarande sätta på den på TVn hemma i bakgrunden medans jag gör annat.
Specialeffekterna ser såklart föråldrade ut osv men hela filmen har liksom en så skön ton.
Citera
2025-01-18, 12:51
Medlem
Pungsvings avatar
Ensam Hemma 2.

Komedi. Det är samma story som i ettan. En dysfunktionell familj glömmer minsta barnet vid semesterns början. Barnet ges därför tillfälle att utforska världen och sina egna känslor och åsikter, något som han förnekas göra normalt. Det är samtidigt lättsam underhållning när barnet tar modet till sig och stoppar samma två inbrottstjuvar som härjade i ettan. Denna filmen flyter bättre och känns mer värmande, då ettan var snudd emot sadistisk i den dysfunktinella familjens attityd till yngsta barnet. Men det är ända samma vidriga familj vi ser i tvåan.

Betyg 3/5.
Citera
2025-01-19, 00:24
Medlem
Cellar Door från 2024

https://www.imdb.com/title/tt11950888/

Filmen handlar om ett par som får ett fint hus men på villkoret att de inte öppnar och tar sig ner i källaren.
Filmen var ok men inte mer än så och jag förväntade mig mer av handlingen även om filmen hade en twist.

Betyget 5,2 på imdb är nog rättvist.
Citera
2025-01-19, 15:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Rosens namn (1986)

Sean Connery som fiffig munk löser mordgåtor på 1300-talet.

Det var dags för en omtitt, och nu när den finns på Svt play, så var det ett utmärkt tillfälle.

Ovanligt miljö, och spännande miljöer gör filmen sevärd.
Ett extra eloge till den som gjorde biblioteket.
Filmen då ? Jo, jag tycker att den är ganska bra, kanske i längsta laget (132 minuter)
4/5

IMDB 7,7 = 3,98/5
121194 röster
Citera
2025-01-19, 17:24
Medlem
Geomeisters avatar
Arctic (2018)
https://www.imdb.com/title/tt6820256..._in_0_q_Arctic

Handling: En man befinner sig i ett snölandskap helt ensam. Helt ute i ingenmansland. Vid tillfälle har han kraschat med ett mindre plan. Vad ska han ta sig till? Kommer någon att rädda honom? Kommer han att överleva eller dö på plats?

Danska Mads Mikkelsen gör här en stark insats. Är du ute efter någon vild Indiana Jones-film kommer du bli besviken. Det här är en realistisk, men ändå till viss del underhållande film. Visuellt fin och bitvis dramatiskt. Lagom lång. Fint avslut.

Fullt godkänd film. Vill du se en överlevnadsfilm är detta ett bra alternativ!
Citera
2025-01-19, 19:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Once Upon a Time in the West (1968.) Min första Sergio Leone western någonsin. Jag vet inte om man kan få en bättre introduktion än den här mästerliga öppningsscenen för herrejösses vilken läcker stämning han sätter direkt. Tre män kliver in på en tågstation och väntar på det anländande tåget där en man dom ska döda ska finnas ombord. Minimalt med dialog, extrema närbilder på männens hårdbarkade ansikten medans dom t.ex viftar bort flugor, väntan på tåget någonstans där borta i horisonten filmad med vidvinkel som fångar landskapets skönhet och så här väntar vi i 10-15 minuter. Och man vill inte titta bort en sekund för det är så fängslande... Makalös regi. Så här ska en western se ut, låta och kännas.

Det verkar som dom inte bryr sig om att nyansera genren utan här kör vi på alla klichéer, fullt ut, och förhöjer dom till max. Och det är ju helt rätt drag!

Men tar man på sig solglasögonen och inte längre bländas av det perfekta fotot och stämningen så framträder en historia jag inte riktigt kommer in i. Under dom nästan tre timmarna så är det stunder där jag måste ifrågasätta varför saker händer som dom händer, storyn är inte helt glasklar och faktiskt inte ens särskilt minnesvärd. Dom tre timmarna går snabbt och känns förstås ändå som en knapp halvtimme men det är på grund av estetiken och stämningen, inte av en fängslande historia.

Charles Bronson a.k.a Harmonica - mannen med munspelet, är inte perfekt i huvudrollen för mig heller. Jag tycker han är ganska slätstruken. Henry Fonda däremot är en mycket, mycket minnesvärd antagonist, inte minst tack vare hans skickliga introduktion som sätter ondske-ribban på en skyhög nivå. Han och Claudia Cardinale som tuff brud kommer jag minnas bäst.

Musiken måste såklart nämnas - och kommer säkerligen nämnas igen när Dollar-trilogin snart recenseras - perfekt på alla sätt och vis, Ennio Morricone skapar här ikoniska verk som för alltid kommer anses som mästerverk i filmhistorien. Han vet exakt vad som ska till för att perfekta western-känslan.

Inte ett mästerverk för min del, flera mästerliga scener men inte över tre timmar. Urstark 3/5
Once upon the time in the west.
https://m.imdb.com/title/tt0064116/

Excellent western. Story och skådisar bra... Fotot/klippning fantastiskt - blandat närbilder, helbilder, deskriptivt...
Minimalt med dialog - som det ska vara i en bra film!
Suggestiv och blandad musik.
Och Claudia Cardinale är härlig :-)

8 av 10 ger jag den.

Går på Svt nu. Se den!
Citera
2025-01-19, 19:48
Medlem
Bartman777s avatar
An American Werewolf in London (1981)
https://www.imdb.com/title/tt0082010/

Riktigt mysig film det här! Stämningen är grå och regnig. Scenerna inne på The Slaughtered Lamb är bland det bästa, rent stämningsmässigt. De har fått till det så sjukt bra där. Sen har filmen en skön humorton till och från. Den här filmen är lite speciell, på sitt egna lilla vis. Och det är bara positivt i mina ögon.

Jag gillar denna skarpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in