The Great Raid - (2005)
https://www.imdb.com/title/tt0326905/
Benjamin Bratt, Joseph Fiennes, James Franco, Connie Nielsen, , m.fl.
---
En amerikansk WW2-film som utspelar sig i Filippinerna, var de amerikanska soldaterna blev tillfångatagna av japanerna när deras general MacArthur flydde med svansen mellan bena.
Sen fick hans soldater lov att sitta i fängelse, i många långa år.
Till slut fick emellertid några amerikanska "Rangers" nog, och bestämde sig för att gå till attack och frita sina fångade kamrater ur japanernas ondskefulla klor.
---
Chefen för Ranger-kompaniet är Benjamin Bratt, som spelar en riktig hårding.
Och till sin hjälp har han den mesige, men klipske, James Franco som får till uppgift att komma på en bra plan.
I det japanska fängelset sitter emellertid Joseph Fiennes och försmäktar, ty han har fått både malaria och samtidigt blivit olyckligt förälskad i Connie Nielsen, som hjälper de filippinska motståndsrörelsen att smuggla in malariamedicin till fånglägret (av någon anledning, som aldrig riktigt förklarades, så kunde dessa fångarna ändå löpa fritt bland de filippinska marknadsstånden och köpa både grönsaker och prata med misstänkt amerikanska kvinnor)..
Men, snart är japanen på flyende fot, och det är bara en fråga om tid innan de tvingats lämna de filippinska öarna. Det är bara ett problem, och det är att det visat sig att de inte lämnat kvar krigsfångarna i sina fångläger, utan de avrättade dem istället.
Så nu får Benjamin Bratt och hans muntra män brått.
Och samtidigt byter fånglägret vakter ... bort åker de reguljära japanska soldaterna för att ersättas av ondskefulla och nazistiskt listiga "hemliga polisen."
De smider onda planer i lönndom ...
Filmen slutar med attacken.
Det är en historisk händelse så det är inget att hymla om.
Det är ju var filmens titel är också - "The Great Raid."
---
Jag hade inte sett filmen tidigare.
Vet inte ens om jag hade hört talas om den.
Men av någon anledning dök den upp framför mina ögon, och jag tyckte att den där ska jag nog passa på att titta på.
Det var väl inget mästerverk direkt.
Men ingen kalkon heller.
Om jag ska försöka hitta någon jämförbar motsvarighet så hade det kanske kunnat vara något i stil med - "
Windtalkers" med Nicolas Cage och Adam Beech (som också utspelar sig i Stilla havet, mot japanska soldater).
Dvs en sevärd film, men absolut inget mästerverk på något sätt.
Och så var det med denna med.
Inget var bättre, inget var sämre.
Det enda som var lite udda var kanske James Francos rollkaraktär.
Dvs man är ju inte van vid att han ska spela den tystlåtne, timide och närmast blyge, figuren.
Men så gjorde han är, iaf ...
---
Betyg
3 av 5